• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4174 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۲ شهريور

ترك در حباب قيمت خودرو

برخي قيمت‌ها در بازار بين 3 ميليون تا 10 ميليون تومان كاهش يافت

فريبا كوچكي

بالاخره برنامه دستوري دولت براي عرضه بيشتر خودرو به بازار و شكست قيمت‌ها در حال پاسخ دادن است و ديروز بعد از چند ماه كه بازار خودرو روال افزايشي در پيش داشت و قيمت‌ها به طرز غيرقابل كنترلي افزايش يافته بودند، كاهش 3 تا 11 ميليون توماني در بازار داخلي‌ها ثبت شد.

طي هفته‌هاي گذشته بازار خودرو به سياق ماه‌هاي گذشته از سال 97، ركود خاصي را پشت سر گذاشت و بازار خريد و فروش گرم نشد اما قيمت‌ها به دليل تقاضاي كاذب ايجاد شده به قدري افزايش يافت كه خريداران اصلي نيز نتوانستند با قيمت واقعي خودروي مورد نظر خود را بخرند روالي كه شايد دليل اصلي قفل‌شدگي بازار خودرو در هفته گذشته بود كه موجب شد تا حباب قيمتي ايجاد شده يك‌باره با اخبار مربوط به عرضه خودروهاي جديد ترك بردارد؛ تركي كه برخي معتقدند اگر بازار به همين سياق ادامه يابد ممكن است بيشتر شود و كمي قيمت‌ها تعديل شود. سعيد موتمني، رييس اتحاديه صنف نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودروي تهران در اين باره گفته است كه از ابتداي هفته جاري به دنبال انتشار خبر عرضه ۴۰ هزار دستگاه خودرو از سوي خودروسازان، قيمت‌ها در بازار خودروهاي داخلي نزولي شده و تا حدود ۸ ميليون تومان نيز كاهش يافته است. او البته تاكيد كرده است كه افزايش قيمت رخ داده در بازار خودروهاي داخلي در يك ماه اخير واقعي نبوده و ناشي از جوسازي دلالان و سفته‌بازان است. قيمت‌هاي كذايي كه براي خودروهاي داخلي عنوان مي‌شود قيمت‌هايي است كه دلالان و سودجويان در سايت‌هاي فروش اينترنتي آگهي مي‌كنند و هيج مبناي درست و واقعي ندارد.

رييس اتحاديه صنف نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودروي تهران افزود: واقعيت اين است كه چند دلال و سفته‌باز قيمت‌هاي پرت و نجومي براي خودروها در سايت‌هاي فروش اينترنتي آگهي مي‌كنند و به سرعت اين قيمت‌ها در شبكه‌هاي اجتماعي به‌ويژه كانال‌هاي تلگرامي بازنشر شده و به عنوان قيمت خودرو بين مردم دهان به دهان شده و جا مي‌افتد.

او با بيان اينكه با قيمت‌هاي فعلي مصرف‌كننده واقعي به هيچ‌وجه اقدام به خريد خودرو نمي‌كند، خاطرنشان كرد: البته ديده مي‌شود كه بعضا برخي افراد به صورت احساسي عمل كرده و فريب نرخ‌‌بازي دلالان و گفته‌هاي آنها مبني بر آنكه قيمت‌ها بيش از اين افزايش مي‌يابند را مي‌خورند و با قيمت‌هاي نجومي فعلي هم اقدام به خريد مي‌كنند كه البته تعداد آنها بسيار كم است. موتمني ادامه داد: از روز گذشته با انتشار خبر عرضه ۴۰هزار دستگاه خودرو از سوي خودروسازان شاهد كاهش قيمت‌هاي غيرواقعي در بازار خودرو هستيم به‌گونه‌اي كه تا 10 ميليون تومان نيز قيمت‌ها كاهش يافته است. البته قيمت‌هاي فعلي نيز غيرواقعي است و بايد كاهش يابد. عملا در بازار خودرو خريدار و مصرف‌كننده واقعي براي اين محصولات با قيمت‌هاي فعلي وجود ندارد و معامله‌اي در اين قيمت‌ها صورت نمي‌گيرد.

برخي از قيمت‌هاي كاهش يافته در بازار در روز گذشته در جدول زير آمده است:

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون