• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4176 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۴ شهريور

شوراي ‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان پس از وقفه‌اي يك‌ساله آغاز به كار كرد

از شوراي‌ سياستگذاري به سوي پارلمان اصلاحات

مرجان زهراني

 

 

شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان دوشنبه‌شب پس از وقفه‌اي يك‌ساله به رياست محمدرضا عارف تشكيل جلسه داد؛ جلسه‌اي كه به گفته علي صوفي از اعضاي اين شورا، اعلام موجوديتي مجدد بود و از همين جهت در حضور سيدمحمد خاتمي، رييس دولت اصلاحات برگزار شد و در اين نشست 28 نفر از احزاب عضو شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات و 28 نفر از اشخاص حقيقي عضو شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان حضور داشتند. تركيب اين شورا اما با سال گذشته متفاوت بود و اصلاح‌طلباني كه بر روي كرسي‌هاي يكي از مهم‌ترين تشكيلات اين جريان فكري تكيه زدند دقيقا همان‌هايي نبودند كه دست كم در دو سال گذشته تصميمات مهمي براي كنشگري سياسي اصلاح‌طلبان اتخاذ كردند. صبح ديروز عماد بهاور، از اعضاي نهضت آزادي يكي از اعضاي جديد شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در صفحه شخصي توييتر خود نوشت «اولين جلسه از دور جديد شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در حضور خاتمي تشكيل شد. من، پرستو سرمدي و مهدي شيرازد هم در اين جلسه شركت كرديم. خاتمي گفت اين شورا موقت است و توصيه كرد طرح پارلمان اصلاحات كه دموكراتيك‌تر و انتخابي‌تر است هرچه زودتر اجراي شود.»

بهاور، شيرزاد و سرمدي از جمله چهره‌هاي جوان اصلاحات و امضاكنندگان نامه 100 نفره «اصلاح اصلاحات» خطاب به سيدمحمد خاتمي هستند. نامه‌اي كه در آن قيد شده‌ بود شوراي سياستگذاري انتصابي ديگر كارگشا نيست و اصلاحات بايد از «فرد محوري» به سمت «نهاد محوري» حركت كند. در نهايت پيشنهاد اصلاح اصلاحات تنها به تغييراتي در اعضا و ورود جوان‌تر‌ها شد. علاوه بر سه عضو جوان‌تر اصلاحات، سيدكاظم اكرمي، وزير آموزش و پرورش دولت اصلاحات و مرتضي الويري عضو شوراي شهر تهران از جمله افراد حاضر در اين جلسه بودند. بنا به گفته صوفي يكي از اعضاي حاضر در جلسه محسن هاشمي، رييس شوراي شهر تهران نيز به اين نشست دعوت شده بوده كه گويا دعوت را نپذيرفته و حضور پيدا نكرد‌ه است. همچنين روزنامه سازندگي روز شنبه با انتشار مطلبي تحت عنوان «خون تازه در رگ‌هاي اصلاحات» خبر داده‌ بود كه در پي تغييرات جديد اين شورا عبدالله نوري، محسن صفايي‌فراهاني، محسن هاشمي و مصطفي معين به اين تشكيلات اضافه شده‌اند كه البته ساعاتي بعد از انتشار خبر همه افرادي كه از آنها نام برده‌ شده‌ بود حضورشان در شوراي عالي را تكذيب كردند و البته در جلسه دوشنبه‌شب اين شورا نيز حضور نيافتند. همچنين بنا به گفته احمد شريف، دبيركل حزب همبستگي دانش‌آموختگان ايران (هدا) و عضو شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات مصطفي كواكبيان دبيركل حزب مردم‌سالاري، هادي خامنه‌اي دبيركل مجمع نيروهاي خط امام، احمد حكيمي‌پور دبيركل حزب اراده ملت، ‌حسين كمالي، دبيركل حزب اسلامي كار هم از غايبان جلسه دوشنبه بودند.

 

راهبرد جديد اصلاحات از زبان عارف

محمدرضا عارف در اين جلسه به ارايه گزارشي از عملكرد دوساله اين شورا پرداخته و گفته است كه بعد از انتخابات رياست‌جمهوري و شوراهاي سال ۹۶ كارگروهي براي ارزيابي عملكرد شوراي عالي تشكيل و فرم‌هاي ارزيابي براي حدود ۶۰ نفر از نخبگان و منتقدين شوراي عالي ارسال شد كه اكثريت به تداوم فعاليت شورا تاكيد داشتند البته درخصوص سازوكار فعاليت و تعداد اعضاي حقوقي و حقيقي نقطه نظراتي را مطرح كردند. او همچنين تاكيد كرد كه يكي از راهبردهاي اصلي شوراي عالي بايد انسجام‌بخشي و تقويت و وحدت و همدلي در خانواده اصلاحات باشد و بايد از هرگونه عملي كه وحدت و همبستگي جريان اصلاحات را زير سوال ببرد پرهيز كرد.

در همين جلسه علاوه بر سيدمحمد خاتمي، عارف هم بر تشكيل يك نهاد بالادستي براي شوراي عالي تاكيد كردند و همچنين گفته شد كه دور جديد فعاليت شورا بايد بيش از گذشته در نظارت بر عملكرد نهادهاي برآمده از شوراي عالي براي سنجش ميزان تحقق وعده‌هاي داده شده جدي باشند.

 

شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان و چند سوال

پس از انتشار خبر برگزاري اولين جلسه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان و حضور افراد جديد و گمانه‌زني‌ها در مورد چهره‌هايي ديگر سوالاتي مطرح مي‌شود. اول بالاخره قرار است چهره‌هاي شاخص ديگري از اصلاح‌طلبان به اين مجموعه اضافه شوند يا خير؟ آيا اين تغييرات به راس شوراي عالي يعني رياست كه اتفاقا با انتقادات بسياري نيز مواجه است مي‌رسد يا صرفا اعضاي حقيقي شورا تغيير خواهند كرد.

نكته بعدي نهاد بالادستي شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان است. موضوعي كه عارف و خاتمي نيز به آن اشاره كرده‌اند. پارلمان اصلاحات گرچه پيشنهاد تازه‌اي نيست اما گويي با توافق ميان اصلاح‌طلبان قرار است اين نهاد جديد به عنوان نهاد بالادستي شوراي عالي و البته نهادي دموكراتيك‌تر فعاليت خود را آغاز كند. گرچه از چند و چون آن هنوز اطلاعي در دست نيست و مشخص نشده چه زماني اصلاح‌طلبان خشت اول اين پارلمان را پايه مي‌گذارند اما سوال اين جا است كه با تشكيل پارلمان اصلاحات آيا تعدد نهادهاي تصميم‌گيري يعني حضور همزمان شوراي‌هماهنگي جبهه اصلاحات، شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان و شوراي مشورتي مشكل‌ساز نخواهد بود؟

اما شايد از همه موضوعات مذكور آن‌چه از اهميت بيشتري برخوردار است تعيين گفتمان انتخاباتي است. گفتماني كه بايد هر چه زودتر مشخص شود چرا كه زمان زيادي تا برگزاري انتخابات مجلس يازدهم باقي نمانده. گرچه خيلي پيش‌تر برخي اصلاح‌طلبان از امتناع براي ائتلاف با اصولگرايان سخن گفتند اما در مقابل طيفي ديگر نيز تصميم‌گيري در مورد موضوع انتخابات و بحث ائتلاف را به زماني ديگر موكول كردند.

علاوه بر تصميم‌گيري درمورد اين موضوع اصلاح‌طلبان مي‌دانند كه شرايط امروز و نگاه بدنه اجتماعي‌شان به آنها به نسبت به همين يك سال قبل هم تغيير قابل توجهي داشته است. همچنين عدم دست‌يابي به اهداف تعريف شده و عملكرد ضعيف دولت و فراكسيون اميد اصلاح‌طلبان را در موقعيتي ويژه قرار داده كه بايد هر چه سريع‌تر به آن واكنش نشان داده و فكري به حال آن كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون