• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4176 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۴ شهريور

سياست‌هاي رييس‌جمهور امريكا عليه فلسطين به ضرر اسراييل تمام مي‌شود

پناهجويان، قرباني منافع شخصي ترامپ

ميثم سليماني

 

 

روز اول مدرسه‌ها در كمپ‌هاي نيمه‌دايم پناهجويان و آوارگان فلسطيني در حالي آغاز شد كه دانش‌آموزان، والدين و حتي معلمان با اضطراب اين كار را انجام دادند. معلمان، دانش‌آموزان هرچند با چهره‌هايي بشاش به مدرسه‌ها بازگشتند اما آينده آنها در هاله‌اي از ابهام قرار دارد و حتي اين مدرسه مي‌تواند تا پايان ماه هم پابرجا نماند و تنها يك عامل دارد و آن امريكاست.

آژانس امور پناهجويان و پناهندگان فلسطيني در سازمان ملل متحد براي هفت دهه است كه به نيازهاي پناهندگان فلسطيني رسيدگي مي‌كند. اما در حال حاضر با توجه به اينكه رييس‌جمهور ترامپ كمك‌ها به اين نهاد را قطع كرده عملا به زودي اين نهاد كاربرد خود را از دست خواهد داد.

در روز جمعه دولت امريكا رسما اعلام كه تامين مالي اين آژانس سازمان ملل را كه از سال 1949 آغاز به كار كرده، متوقف مي‌كند. اسراييل با اشغال سرزمين‌هاي فلسطيني هزاران نفر از شهروندان اين كشور را آواره كرده است و مردم براي نجات جان خود از خانه‌هاي‌شان فراري شدند يا به زور از آنها بيرون كشيده شدند. اما در اين سال‌ها كمك‌هاي داوطلبانه كشورها به آنروا كه امريكا بزرگ‌ترين آنها بود موجب شده بود تا سازمان ملل بتواند به امور پناهجويان فلسطيني تا حدودي سامان دهد و حداقل‌هاي زندگي را براي آنها فراهم كند. در طول اين سال‌ها در صحن عمومي سازمان ملل در اسراييل يكي از معترضان شكل‌گيري آنروا بوده اما همواره امريكا به نحوي با كمك‌هاي خود تلاش كرده تا اين سازمان سرپا بماند. زماني كه بحران مهاجرت فلسطين آغاز شد 700 هزار نفر را دربرمي‌گرفت اما اكنون پناهندگان فلسطيني در سرزمين‌هاي اشغالي و اردوگاه‌هاي نيمه دايمي در اردن، سوريه و لبنان به حدود 5 ميليون نفر مي‌رسد كه شامل نسل‌هاي بعدي افراد اوليه است كه مجبور شدند از خانه‌هاي خود فراري شوند.

اما اكنون كاخ سفيد پس از چندين دهه اختلاف در اين زمينه با اسراييل حالا با آنها همراه شده و معتقد است كه بايد تعداد پناهجويان اصلاح شوند و يك استدلال بي‌منطق را بيان مي‌كنند. آنها معتقدند كه بي‌جهت آنروا ميزان پناهجويان را بالا برده است و بايد ميزان پناهجويان به سال 1949 باز گردد. اما اين موضوع را درك نمي‌كنند كه پناهجويان در اين سال‌ها زاد و ولد كردند و حتي برخي پناهجويان در اين سال‌ها جان خود را از دست دادند. در حال حاضر اين سوال مطرح مي‌شود كه آيا اسراييل اجازه بازگشت فرزندان آوارگان را به خانه‌هاي خود مي‌دهد كه آنها را آواره تلقي نمي‌كند. سرنوشت آنها چه خواهد شد. طي كنفرانسي كه هفته گذشته در واشنگتن برگزار شد، نيكي هيلي نماينده امريكا در سازمان ملل عنوان كرد، به تعداد بي‌شماري از پناهجويان همچنان كمك مي‌رسد و فلسطينيان به ترس خود از امريكا ادامه مي‌دهند و امريكا را در اين امر مقصر مي‌دانند.

نخست‌وزير اسراييل، نيز در طول اين مدت ترامپ را براي اين تصميم تشويق كردند. در همين حال مقامات سازمان ملل متحد براي جمع‌آوري كمك‌هاي مالي از اتحاديه اروپا و كشورهاي عربي را آغاز كردند. زيرا ماموريت سازمان ملل تا زماني كه صلحي معنادار به وقوع بپيوندد بايد ادامه پيدا كند.

پير كرنگبول رييس كميسيون آنروا گفت: تنها يك مورد وجود دارد كه وضعيت پناهندگان ازجمله پناهندگان فلسطيني را تداوم مي‌بخشد و آن هم اين است كه جامعه بين‌المللي به راه‌حلي منصفانه و منطقي براي اين درگيري دست پيدا نكند.

اقدام عليه آنروا را مي‌توان ازجمله آخرين ضربه ترامپ به فلسطيني‌ها دانست. زيرا پيش از اين نيز كمك‌ها به تشكيلات خودگردان فلسطيني در رام‌الله از سوي امريكا قطع شد كه آن هم ضربه‌اي مهلك به كارمندان و ساختار اداري فلسطين در كرانه باختري و غزه وارد كرد. پيش از آن نيز با شناسايي بيت‌المقدس از سوي امريكا به عنوان پايتخت صهيونيستي تبديل به ضربه‌هاي پياپي به پيكره مردم بي‌گناه فلسطيني شد به اين اميد كه آنها به پاي ميز مذاكره كشيده شوند و معامله‌اي را كه امريكا مد نظر دارد را نهايي كنند .

رويكرد دولت ترامپ به اين سمت سوق پيدا كرده كه با تشكيلات خودگردان به رهبري محمودعباس نمي‌تواند به يك توافق كليدي و صلح با اسراييل دست پيدا كند و عملا همه ارتباطات امريكا با تشكيلات قطع شده است. اين درحالي است كه ترامپ اصرار بر اين دارد كه مي‌تواند با فشارهاي مضاعف روند مذاكرات را به سود خود به پايان برساند و معامله قرن را به سرانجام رساند. به نوشته واشنگتن‌پست، در حال حاضر كاملا واضح شده است كه كاخ سفيد از لحاظ ايدئولوژيك موضعي همراستا با نتانياهو دارند، اتفاقي كه شايد در تاريخ تا اين حد دو طرف همراستا نبودند.

بر اساس گزارش‌ها عباس مدعي است كه ترامپ در تصور خود قصد دارد به جاي اعطاي استقلال به فلسطين و چشم‌انداز تشكيل دولت فلسطيني در پي ايجاد يك كنفدراسيون به نام فلسطين-اردن هستند كه در اين بين به فلسطين استقلال داده خواهد شد.

صائب عريقات دبيركل سازمان آزاديبخش فلسطين به واشنگتن‌پست گفت: مذاكرات من را در موقعيتي قرار داد كه من چيزي ديگر براي از دست دادن ندارم، پس چرا بايد با آنها صحبت كنيم. وي افزود: آنها تمام چشم‌انداز صلح را نابود كردند.

خالد الگندي، يكي از پژوهشگران خاورميانه موسسه بروكينز به اينترسپت مي‌گويد: دولت‌هاي گذشته ايالات متحده نسبت به اسراييلي‌ها ترديد داشتند، اما امروز تفاوت‌هاي جدي در تصميم‌گيري‌هاي آنها با گذشته وجود داشت و اكنون يك تضاد ميان منافع ملي و تمايل‌هاي شخصي به وجود آمده است. اكنون سياست‌هاي ايدئولوژيك را مي‌توان به خالص‌ترين نحو ممكن مشاهده كرد.

واشنگتن‌پست در گزارش خود عنوان مي‌كندكه اقدامات امريكا مي‌تواند پيامدهاي فاجعه‌بار كوتاه‌مدتي براي فلسطيني‌هايي كه وابسته به كمك‌هاي آنروا هستند، داشته باشد. اما نگراني اينجاست كه دونالد ترامپ بايد از يك بحران انساني بترسد. اين نگراني‌ها توسط بسياري در واشنگتن نيز به اشتراك گذاشته شده است. اما خطرات بلندمدت مي‌تواند براي اسراييل به همراه داشته باشد. زيرا زماني كه قانون كشور يهود در سرزمين‌هاي اشغالي به تصويب رسيد عملا حقوق اقليت زير پا گذاشته شد. اكنون نتانياهو در تلاش است تمركز خود را به‌جاي صلح با فلسطين به تهديد ايران متمركز كند. در اين پروژه، وي در رابطه با كشورهاي عربي مانند مصر، عربستان سعودي و امارات متحده عربي همراستا شده است.

بسياري معتقدند كه اگرچه ديكتاتورهاي منطقه خاورميانه عنوان مي‌كنند كه با اسراييل تنها زماني وارد مذاكره مي‌شوند كه مساله فلسطين را حل كند اما در حالت خصوصي بطور پيوسته با اسراييل عليه ايران نزديك‌تر مي‌شوند و دشمني با ايران اولويت بالاتري از مساله فلسطين پيدا كرده است. اما اين اتفاقات موجب خشم افكار عمومي جهان عرب و خارج از آن شده است و جنبش‌هاي بايكوت اسراييل روز به روز در حال تقويت شدن است. به خصوص در اروپا ديدگاه‌هاي ضداسراييلي در حال تقويت است. از طرفي نزديكي ديدگاه‌هاي نتانياهو با راست‌هاي افراطي اروپا نيز موجب نگراني‌هاي افكار عمومي در اين مناطق شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون