• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4176 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۴ شهريور

معصومه ابتكار:

همه آسيب‌هاي اجتماعي اعتياد و طلاق نيست

معصومه ابتكار معاون امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري گفت: بايد مشكلات و آسيب‌‌هاي اجتماعي را به صورت بومي در نظر‌گيريم و بعد به دنبال راه‌حل باشيم. اينگونه نيست كه فكر كنيم همه آسيب‌‌هاي جامعه مربوط به اعتياد يا طلاق است و آسيب‌هاي متنوعي در استان‌هاي مختلف وجود دارد.

ابتكار همچنين افزود: يكي از استان‌هاي كشور نسبت به ساير استان‌ها از نظر اعتياد در وضعيت سفيد و خوبي قرار دارد، اما يكي از بزرگ‌ترين مشكلات همين استان آمار بالاي خشونت است.

وي كه در دومين نشست تدوين پروتكل كارگاه‌هاي طرح ملي گفت‌وگوي ملي خانواده توسط انجمن جامعه‌شناسي ايران سخن مي‌گفت، اضافه كرد: اقدامات كارگاه‌هاي طرح گفت‌وگوي ملي خانواده بايد فراگير و علمي باشد و طرح ملي گفت‌وگوي خانواده و بين نسلي نيازمند جريان‌‌سازي است.

معاون امور زنان رييس‌جمهوري گفت: با جريان‌سازي اجتماعي قوي و انگيزه بالا مي‌توان طرح گفت‌وگوي بين نسلي را در سراسر كشور اجرا كرد، ولي اين اتفاق ابتدا بايد از لايه‌هاي دروني جامعه آغاز و از پايين به بالا رخ دهد.

وي تاكيد كرد: اميدواريم با اجراي طرح ملي گفت‌وگوي خانواده، خشونت‌ها و آسيب‌‌هاي جامعه كاهش پيدا ‌كند.

ابتكار با اشاره به اينكه در بحث خانواده همه قوا و دستگاه‌ها بايد همكاري داشته باشند ساختار ستاد ملي زن و خانواده را مورد تاكيد قرار داد و گفت: ستاد ملي زن و خانواده بخشي فرا قوه‌اي است و فقط دولت متولي آن نيست، رياست اين ستاد را رييس‌جمهوري بر عهده دارد و قواي مقننه، قضاييه و تعدادي از وزرا نيز در آن عضويت دارند.

ابتكار در بخش ديگري از سخنان خود به پژوهش‌ دانشگاه‌هاي مختلف درباره خانواده اشاره كرد و افزود: سال 95 حدود دو هزار و 500مورد و در سال 94 نيز بيش از هزار و 800 پايان‌نامه و پژوهش در دانشگاه‌هاي ايران در ارتباط با خانواده نوشته شده، اما چه تعداد از آنها خروجي و نتايج مثبتي براي دستگاه‌ها و حتي خانواده‌ها داشته است؟

معاون رييس‌جمهوري در امور زنان و خانواده تاكيد كرد: كارهاي مطالعاتي و پژوهشي درباره جامعه و آسيب‌‌هاي اجتماعي اقدام درستي است، اما اگر قرار باشد مشكلات را حل نكنند و ايرادهاي دستگاه‌ها در روندهاي اجرايي گرفته نشود ارزشي نخواهند داشت. ما دايما با اين پرسش مواجه هستيم كه مشكلات جامعه ايران را بايد چگونه حل كرد؟ بنابراين از همه اساتيد دانشگاه‌ها و پژوهشگران درخواست كمك و ياري داريم تا با آسيب‌ها توسط روش‌هاي علمي و هدفمند برخورد شود.وي افزود: طرح تاب‌‌آوري از دوره معاونت سابق امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري در استان‌ها اجرا شد و ما از سال گذشته تاكنون اين توان‌افزايي را با جديت دنبال كرديم. اين طرح در بسياري از شهرهاي ايران نيز در حال اجراست و ادامه خواهد داشت. همزمان با برگزاري طرح گفت‌وگوي ملي خانواده، طرح تاب ‌آوري هم بايد در استان‌ها به اجرا در‌ايد، زيرا اين دو با يكديگر پيوند‌هاي زيادي دارند.

ابتكار با بيان اينكه اعتبار طرح‌هاي توان‌ افزايي و تاب‌آوري در بعضي شهرها افزايش يافته، گفت: با شناسايي آسيب‌‌ها و با كمك كارشناسان، تعداد تسهيلگران و ميزان اعتبار تاب‌آوري در برخي شهرهاي ايران مانند سرپل ذهاب به حداكثر رسيده تا از افزايش آسيب‌ها جلوگيري شود.

معاون رييس‌جمهوري ادامه داد: مشكلات اقتصادي و اجتماعي را در بحث افزايش آسيب‌‌ها نمي‌توان ناديده گرفت، چرا كه اين مسائل خانواده‌ها را تحت تاثير قرار مي‌دهند، اما با جريان‌سازي درست و مشاركت اساتيد و نخبگان مي‌توان مشكلات اقتصادي و اجتماعي را كاهش داد تا از اين طريق خانواده‌ها كمترين آسيب را ببينند.

وي، نگاه واقع‌بينانه نسبت به آسيب‌‌ها را راه‌حلي مناسب براي كاهش مشكلات خانواده‌ها دانست و افزود: آموزش‌ها بايد در همه لايه‌هاي درون جامعه صورت بگيرد، اما بهتر كه اين آموزش‌ها ابتدا در مدارس، انجمن اوليا و مربيان و دانشگاه‌ها انجام شود. ايرنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون