• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4176 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۴ شهريور

در باب انتخاب‌هاي فيفا براي جايزه The Best

بهترين ‌ بهترين‌ها

علي كربلايي

سه سال از جدايي فيفا و فرانس فوتبال مي‌گذرد و حالا ديگر براي انتخاب بهترين‌هاي هر فصل، دو مراسم جداگانه برگزار مي‌شود. پيش از اين براي حدود 10 سال جايزه «توپ طلا» جايزه‌اي بود كه با همكاري فيفا و نشريه فرانس فوتبال به بهترين‌هاي هر فصل تعلق مي‌گرفت، اما با روي كار آمدن جاني اينفاتينو به عنوان رييس فيفا، همكاري اين دو نهاد به پايان رسيد و همه چيز به روال گذشته برگشت. تفاوت‌هاي كليدي بين انتخاب بهترين‌هاي سال فوتبال جهان بين فيفا و فرانس فوتبال وجود دارد. به عنوان مثال فيفا براي معرفي 10 نامزد و سپس 3 نامزد نهايي بهترين‌هاي سال، از نظر اسطوره‌هاي فوتبال جهان از تمام قاره‌ها استفاده مي‌كند و در نهايت براي انتخاب نهايي ازهواداران، كاپيتان‌ها و سرمربي‌هاي تيم‌هاي ملي و البته نماينده‌هاي رسانه‌اي هر كشور استفاده مي‌كند. فرانس فوتبال در تمام فرآيند خود از نظر كارشناسان و ژورناليست‌ها استفاده مي‌كند. در واقع همچنان جايزه‌اي كه فرانس فوتبال اهدا مي‌كند از اعتبار بيشتري برخوردار است، اما در سال گذشته هر دو جايزه به رونالدو رسيد، ولي امسال شايد اين اتفاق رخ ندهد. اگر اين دو جايزه به دو نفر برسد، چالش اصلي فيفا شروع مي‌شود و بايد ديد اين جايزه‌اي كه اهدا مي‌كند بين رسانه‌ها و مردم از اعتباري بالاتر يا حداقل هم‌سطح توپ طلاي فرانس فوتبال برخوردار است يا خير. پيش‌تر هم پيش آمده بود كه اين دو جايزه به دو نفر برسد، اما همواره بين مردم كسي كه توپ طلا را مي‌برد به عنوان بهترين بازيكن شناخته مي‌شد. برنده نهايي روز دوم مهر در لندن و با راي هواداران، مربيان و كاپيتان‌هاي ملي و نيز روزنامه‌نگاران مشخص خواهد شد. در ادامه در مورد نامزدهاي اين جايزه و شانس هر كدام صحبت خواهيم كرد. با اين گزارش در مورد نامزدهاي جايزه The Best همراه باشيد.

 

بهترين هواداران

بخش ويژه مراسمي كه قرار است برگزار شود به انتخاب بهترين هوادار/هواداران مربوط مي‌شود. ناظران فيفا پس از بررسي‌هاي فراوان سه نامزد نهايي را معرفي كرده‌اند.

يك - هواداران تيم ملي شيلي

دو - هواداران تيم‌هاي ملي ژاپن – سنگال در جام جهاني

سه - سباستين كاررا

سباستين كاررا در اين بين توجهات زيادي را به خودش جلب كرده است. او هوادار تيم دپورتس پوئرتو مونت شيلي است. نام او براي اين در بين سه نامزد نهايي قرار گرفت كه تنها هوادار تيمش در يك بازي فوتبال بود. او به تنهايي 3000 كيلومتر را سفر كرد تا تيمش را در بازي مقابل كوكيمبو يونيدو تنها نگذارد. جالب است بدانيد تيم او در سطح دوم فوتبال شيلي بازي مي‌كند. به احتمال فراوان اين جايزه به سباستين خواهد رسيد و بابت وفاداري‌اش از او تجليل به عمل خواهد آمد. بايد قبول كرد كه دريافت اين جايزه از تمام جوايز ديگر سخت‌تر است. چرا كه وسعت انتخاب ناظران به اندازه تعداد تمام طرفداران فوتبال در استاديوم‌هاست. اين جايزه در سال 2016 به هواداران دورتموند و ليورپول و در سال 2017 به هواداران سلتيك رسيده بود.

 

جايزه پوشكاش

اين جايزه مربوط به بهترين و زيباترين گل فصل است. معروف‌ترين نامزدهاي اين بخش عبارتند از گل گرت بيل به ليورپول در فينال ليگ قهرمانان، گل رونالدو به يوونتوس در يك چهارم نهايي ليگ قهرمانان، گل محمد صلاح به اورتون در ليگ برتر انگليس، گل كوارشما در بازي پرتغال و ايران در جام جهاني، گل بنجامين پاوارد به آرژانتين در جام جهاني، گل دنيس چريشف در بازي روسيه و كرواسي و گل مسي در بازي آرژانتين و نيجريه هستند. با توجه به راي كاربران در شبكه‌هاي اجتماعي، رقابت نهايي بين گل‌هاي گرت بيل و رونالدو است كه هر دو با قيچي‌برگردان به ثمر رسيدند.

 

بهترين مربي زن سال

بهترين مربي‌هاي زن سال گذشته فيفا توسط اسطوره‌هاي فوتبال بانوان انتخاب شده‌اند. 3 نامزد نهايي عبارتند از:

يك - رينالد پدروس فرانسوي، سرمربي تيم ليون

دو - آساكو تاكاكورا ژاپني، سرمربي تيم ملي ژاپن

سه- سارينا ويگمن هلندي، سرمربي تيم ملي هلند

با توجه به نظرات مردم در شبكه‌هاي اجتماعي به احتمال فراوان تاكاكورا ژاپني اين جايزه را مال خود خواهد كرد و شانسش بيش از دو نامزد ديگر است.

 

بهترين بازيكن زن سال

فوتبال بانوان با قدرت به جلو مي‌رود و هر‌ساله شاهد پيشرفت آن هستيم. با وجود اينكه همچنان ضعف‌هاي زيادي از نظر اسپانسرينگ و قدرت مالي وجود دارد، ولي زنان نااميد نشده و هر سال بهتر از سال قبل ظاهر مي‌شوند. كارشناسان فوتبال بانوان از تمام قاره‌ها و از حدود10 كشور، اين سه نفر را به عنوان نامزدهاي نهايي جايزه بهترين بازيكن سال بخش بانوان انتخاب كرده‌اند.

يك - آدا هگربرگ، بازيكن نروژي تيم ليون

دو - جنيفر ماروشسان، بازيكن آلماني تيم ليون

سه - مارتا، بازيكن برزيلي تيم ارولاندو آمريكا

مارتا، به نوعي لئو مسي فوتبال بانوان است و بيشترين تعداد جوايز انفرادي فوتبال بانوان را در دست دارد. او استايلي شبيه به رونالدينيو دارد. اما با اين حال به نظر مي‌رسد امسال اين جايزه به يكي از بازيكنان تيم ليون كه قهرمان ليگ قهرمانان شدند برسد.

 

بهترين مربي مرد سال

اين جايزه، شايد چالش برانگيزترين جايزه سال باشد. سه مربي بسيار خوب نامزد اين عنوان شده‌اند و هر كدام دست‌آوردهايي شگفت‌انگيز داشته‌اند. سه نامزد نهايي را اسطوره‌هايي مثل كاكا، رونالدو، كارلوس آلبرتو، سامي الجابر، فابيو كاپلو، درگوبا، امانوئل آمانكه، لمپارد و لوتار ماتئوس انتخاب كرده‌اند. سه نامزد نهايي اين افراد هستند.

يك - ديديه دشان، سرمربي تيم ملي فرانسه

دو - زلاتكو داليچ، سرمربي تيم ملي كرواسي

سه - زين‌الدين زيدان، سرمربي رئال مادريد

دشان تيمش را به قهرماني جهان رسانده و احتمالا خودش را شايسته‌ترين فرد براي اين عنوان مي‌داند. اما به نظر مي‌رسد كارشناسان و به خصوص هواداران فوتبال خيلي با اين انتخاب موافق نيستند. در شبكه‌هاي اجتماعي نقش بازيكنان تيم ملي فرانسه در اين قهرماني از دشان پر رنگ‌تر دانسته شده و بسياري از افراد معتقدند دشان به خاطر ستاره‌هاي فوق‌العاده و البته نيمكت بسيار پربارش توانسته قهرمان جهان شود. از طرفي ديگر زلاتكو داليچ موفق شد تيمي را به فينال جام جهاني برساند كه تا كنون به اين عنوان نرسيده بود و حضورش در بين چهار تيم برتر هم يك اتفاق خاص به شمار مي‌آيد، چه برسد به نايب قهرماني. زلاتكو داليچ يك رقيب سرسخت هم به نام زيدان دارد. زيدان موفق شده براي اولين در فوتبال مدرن يك تيم را به سه قهرماني پياپي ليگ قهرمانان اروپا برساند و اگر امسال، سال جام جهاني نبود او قطعا اين عنوان را به دست مي‌آورد. حالا بايد منتظر ماند و ديد در نهايت كدام مربي به عنوان بهترين مربي سال انتخاب مي‌شود. دوره گذشته جام جهاني اين جايزه به يواخيم لوو، سرمربي قهرمان جهان رسيده بود.

 

بهترين دروازه‌بان سال

اين جايزه از همين حالا به خاطر سه نامزد نهايي‌اش جنجال‌آفرين شده است. كارشناساني مثل رنه هيگوئه‌تا، ديه‌‌گو فورلان، ويتور بايا، بنكس، داسايف، كامپوس، مارك شوآرتزر و البته پيتر اشمايكل سه نامزد نهايي را انتخاب كرده‌اند و در اين بين حضور اشمايكل جنجال‌ساز شده است. سه نامزد نهايي عبارتند از:

يك - تيبو كورتوآ دروازه‌بان تيم ملي بلژيك و باشگاه‌هاي چلسي و رئال مادريد

دو - هوگو لوريس، دروازه‌بان تيم ملي فرانسه و باشگاه تاتنهام

سه- كسپر اشمايكل، دروازه‌بان دانمارك و باشگاه لسترسيتي

حضور اشمايكل با توجه به اينكه هم تيمش در جام جهاني زود حذف شد و هم اينكه لستر به جايگاه قابل توجهي در جدول نرسيده است باعث شده خيلي‌ها اين انتخاب را به حضور اشمايكل پدر بين كارشناسان مربوط بدانند. به هر حال رقابت اصلي بين كورتوآ و لوريس است. هرچند در شبكه‌هاي اجتماعي گزينه «هيچ‌كدام» راي بيشتري از سه دروازه‌بان حاضر آورده است.

 

بهترين بازيكن مرد سال

مهم‌ترين جايزه مراسم The Best انتخاب بهترين بازيكن سال است. در حقيقت اكثر افراد اين مراسم را به خاطر اين جايزه دنبال مي‌كنند. ابتدا فهرست 10 نفره بهترين‌ها منتشر شد و بازيكناني مانند دي‌بروينه، گريزمن، مسي، صلاح، مودريچ، ادن آزار، امباپه، واران، هري كين و رونالدو حضور داشتند و از بين آنها اين سه نفر انتخاب شدند:

يك - محمد صلاح

دو - كريستيانو رونالدو

سه - لوكا مودريچ

صلاح شانس كمي براي اين عنوان دارد. تيم او در هيچ تورنمنتي موفق نبوده و هم در جام جهاني، هم در ليگ برتر و هم در ليگ قهرمانان ناكام مانده است. اما رونالدو و مودريچ شانس بسيار زيادي براي اين عنوان دارند. رونالدو به عنوان آقاي گل ليگ قهرمانان و قهرمان اين جام به رقابت آمده است. اما باز هم در اين دوئل شانس لوكا مودريچ بيشتر از رونالدو است. مودريچ به عنوان بهترين بازيكن جام جهاني و سپس به عنوان بهترين بازيكن اروپا معرفي شد تا به نوعي انتخابش به عنوان بهترين بازيكن سال را قطعي كند. اما باز هم نمي‌توان از چيزي مطمئن بود. به هر حال راي هواداران بيشتر به رونالدو مي‌رسد، او بين كارشناسان هم بازيكني محبوب است. اما با توجه به اينكه مودريچ دو جايزه مهم قبلي را برده شايد كار براي رونالدو بسيار سخت شود. به هر حال بايد تا دوم مهر منتظر ماند و ديد نتيجه اين رقابت چه خواهد شد.

 

تيم منتخب سال

تيم منتخب سال هم تيمي است كه حضور در آن به بازيكنان نشان مي‌دهد چه كساني در كدام پست بهترين‌ها بودند. با وجود اينكه براي اين جايزه نامزدي معرفي نمي‌شود، ولي مي‌توان در مورد برخي انتخاب‌ها مطمئن بود. به احتمال فراوان بازيكناني مثل واران، راموس، مارسلو، صلاح، گريزمن، رونالدو، مودريچ، كورتوآ، كارواخال، امباپه، دي‌بروين، آزار، كاسميرو، مسي، لوريس و الكساندر آرنولد شانس زيادي براي حضور در تركيب دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون