• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4176 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۴ شهريور

عاقبت فرار مالياتي آقاي خاص

در چند سال اخير خبرهايي زيادي مبني بر حكم زندان براي فوتباليست‌ها و مربي‌هاي شاغل در فوتبال اسپانيا شنيده شده است. قوانين سرسخت مالياتي اين كشور و درصد زياد مالياتي كه بر درآمد اين قشر از مردم مي‌بندند، باعث شده تا آنها به روش‌هايي براي فرار مالياتي متوسل شوند. در سال‌هاي اخير بازيكناني مثل نيمار، مسي، رونالدو، خامس و البته ژوزه مورينيو به اين اتهام در دادگاه محاكمه شده‌اند. در جديدترين خبر، ژوزه مورينيو به يك سال حبس محكوم شد. البته در اسپانيا حبس‌هاي زير يك سال را مي‌توان با پرداخت جريمه جابه‌جا كرد و از آن فرار كرد.

داستان مورينيو از اين قرار است كه در زمان هدايت رئال مادريد، او حدود سه ميليون يورو از درآمدهاي حق كپي‌رايت تصويرش را پنهان كرده و مالياتش را نپرداخته است. در سال 2015 اين پرونده مورد بررسي قرار گرفت و مختومه اعلام شد، اما بعدا مشخص شد آقاي خاص اطلاعات دروغ به بازرسان داده و باعث شده آنها دچار اشتباه شوند. همين مساله باعث شد تا دادگاهي جديد براي اين مربي مشهور برگزار و در نهايت به يك سال حبس محكوم شود و ژوزه مورينيو براي خراب‌تر نشدن اوضاعش اين حكم را پذيرفت. او قبول كرده دو ميليون يورو به اداره ماليات اسپانيا بدهد تا اين پرونده تمام شود. سال گذشته تعدادي از رسانه‌هاي اروپايي از جمله ال‌موندو، اشپيگل و ساندي تايمز، اطلاعاتي در مورد فرار مالياتي ستاره‌هاي فوتبال منتشر كردند و همين مساله موجب شد تا پرونده بسياري از آنها بار ديگر مورد بررسي قرار بگيرد.

اين مساله باعث شده تا ستاره‌هاي فوتبال ديگر تمايلي براي پيوستن به تيم‌هاي لاليگايي نداشته باشند. خاوير تباس مدتي پيش گفته بود اگر قرار باشد همچنان اين قوانين سفت و سخت دست و پاي فوتباليست‌ها و مربيان را ببندد، آنها اين كشور را ترك مي‌كنند و در نهايت ضربه جدي‌تري به اقتصاد اسپانيا وارد مي‌شود. اما حرف‌هاي او مورد توجه مقامات قرار نگرفت. گفته مي‌شود كريستيانو رونالدو، ستاره رئال مادريد به دليل مسائل قانوني بي‌شماري كه برايش به وجود آمده بود تصميم به ترك رئال گرفت و به ايتاليا رفت كه با تغيير قوانينش ماليات بسيار كمتري نسبت به اسپانيا از فوتباليست‌ها مي‌گيرد. در اسپانيا حدود 45درصد از درآمد فوتباليست‌ها تقديم اداره ماليات مي‌شود. يعني اگر رونالدو در مادريد 20ميليون يورو حقوق مي‌گرفت، تنها نيمي از آن براي خودش بود. حالا در ايتاليا او با همين مقدار دريافتي، تمامش را براي خودش نگه مي‌دارد و چيزي حدود 200 هزار يورو به اداره ماليات مي‌دهد. اين تفاوت عمده در آينده ستاره‌هاي بيشتري را از ليگ‌هاي اسپانيا، فرانسه و انگليس به ايتاليا مي‌كشاند و باعث تقويت اين ليگ خواهد شد.

نكته جالب در مورد فرار مالياتي ستاره‌هاي فوتبال اين است كه اكثر آنها موكل ژرژ مندس، ايجنت معروف پرتغالي هستند. رونالدو، مورينيو و خامس با روش‌هاي مشابهي فرار مالياتي كرده بودند و به نظر اين وكيل فكر مي‌كرده راهي براي دور زدن قوانين پيدا كرده است. اما اشتباه كرده و دستش رو شده است. به همين خاطر است كه در حال حاضر رئال مادريد از اين ايجنت خريد نمي‌كند و حتي بازيكناني كه او پيش‌تر به اين تيم آورده بود را اندك اندك از تيم بيرون كردند. تنها لوپتگي مربي اين تيم در حال حاضر موكل اوست و به نظر مي‌رسد رابطه خوب پرس و مندس به خاطر اين مشكلات مالياتي وارد بحران شده و اين باشگاه ديگر تمايلي به همكاري با او ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون