• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4184 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۴ شهريور

بالا و پايين هندي‌ها براي خريد نفت

رويترز مدعي است پالايشگاه‌هاي هند در ماه‌هاي سپتامبر و اكتبر، خريد نفت خام از ايران را به نصف كاهش مي‌دهند حال‌ آنكه همزمان به‌دنبال اخذ معافيت از تحريم‌هاي ضدايراني امريكا هستند. به نوشته رويترز، در اين بازه زماني خريد نفت از ايران كمتر از ۱۲ ميليون بشكه در ماه خواهد بود حال‌ آنكه هند با پيش‌بيني اعمال تحريم‌ها در بازه زماني آوريل تا آگوست، خريد نفت از ايران را افزايش داده بود.

هند بعد از چين، دومين مشتري ايران است كه تحريم‌هاي نفتي را كه از ۴ نوامبر (۱۳ آبان) آغاز مي‌شود به‌ رسميت نخواهد شناخت. با اين ‌حال گفته مي‌شود تداوم اين امر مستلزم اخذ معافيت از امريكا است. مايك پمپئو، وزير خارجه امريكا در سفر اخير خود به دهلي‌نو از قائل شدن چنين معافيتي براي هند سخن گفت حال‌ آنكه درنهايت مدعي لزوم قطع كامل خريد نفت خام ايران از سوي هند شد.بر اين اساس، پس از اينكه ۲ شركت‌ معروف حمل و نقل دريايي هند (SCI و SCI.NS) به بهانه تحريم‌هاي امريكا سفر به ايران را متوقف كردند، دولت هند به پالايشگاه‌هاي دولتي اين كشور اجازه داد تا با استفاده از نفتكش‌ها و بيمه ايران به واردات نفت از تهران ادامه دهند.

اين در حالي است كه رسانه‌هاي هندي مدعي شدند با وجود اعمال تحريم‌هاي امريكا عليه خريداران نفت ايران، اين كشور همچنان به خريد نفت خود از ايران ادامه مي‌دهد. در اين راستا وب‌سايت «سواراج‌ ياماگ» از رسانه‌هاي مطرح تحليلي جنوب هند، اين تصميم دولت نارندرا مودي (نخست‌وزير هند) در طول مذاكرات 2+2 ميان سوشما سواراج، وزير امور خارجه و نيرمالا سيتارامان، وزير دفاع هند با همتايان امريكايي خود در دهلي‌نو به دولت دونالد ترامپ منتقل شد.

وب‌سايت هندي نوشت: مايك پمپئو، وزير امور خارجه امريكا در اين مذاكرات به طرف هندي اعلام كرده است كه امريكا مي‌خواهد تمام كشورهايي كه با ايران رابطه تجاري دارند، اين روابط را كاهش داده و در واقع واردات نفت از تهران را به طور كامل متوقف كنند. اما هند در مقابل اين درخواست اعلام كرده است ايران 12 درصد از نياز دهلي‌نو به نفت را تامين مي‌كند و كاهش اين مقدار امكان‌پذير نيست زيرا اين امر بر قيمت و عرضه بنزين در اين كشور تاثير مي‌گذارد و منافع هند تامين نخواهد شد. بر اساس اين گزارش، هند خواهان دريافت معافيت از تحريم‌هاي امريكا عليه ايران بوده و طرف امريكايي نيز اعلام كرده است كه معافيت‌ها بر اساس واقعيت‌هاي منطقي و دلايل قابل قبول اعطا خواهند شد. بر اين اساس، مقام‌هاي هندي به هيات امريكايي اعلام كرده‌اند كه شهروندان هند اكنون تحت‌تاثير قيمت بالاي سوخت در اين كشور هستند و اگر قيمت توليد سوخت از اين مقدار بالاتر رود، براي اقتصاد هند بسيار زيان‌آور خواهد بود. يك مقام هندي در اين باره گفت: در واقع امريكا در ارتباط با ايران كاملا منزوي است. اروپايي‌ها، چيني‌ها و روس‌ها همچنان از برجام حمايت مي‌كنند. «سواراج ياماگ» تاكيد كرد كه هند علاقه‌مند به ذخاير نفت در درياي خزر است كه ايران به تنهايي به آنها دسترسي دارد. وب‌سايت هندي ادامه داد: مقام‌هاي دهلي‌نو همچنين به واشنگتن اعلام كرده‌اند كه اگر اقتصاد هند رشد كند و امريكا از اين رشد اقتصاي نفع ببرد، قيمت‌هاي عقلاني و پايين نفت و سوخت يك نياز كاملا مهم اقتصادي محسوب مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون