• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4184 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۴ شهريور

خبر كوتاه

ترجمه ابوالحسن تهامی از ۵ نمایشنامه اسکار وایلد

به گزارش مهر، ترجمه ابوالحسن تهامی از ۵ نمایشنامه اسکار وایلد نمایشنامه‌نویس ایرلندی به زودی و طی روزهای آینده توسط انتشارات نگاه منتشر و راهی بازار نشر می‌شود.

اسکار وایلد یکی از نمایشنامه‌نویس‌های شناخته‌شده ادبیات نمایشی جهان است که به عنوان شاعر، داستان‌نویس و نمایشنامه‌نویس شناخته می‌شود. او تعدادی نمایشنامه کمدی در کارنامه دارد و روی نمایشنامه‌نویسان پس از خود تاثیر زیادی داشته است.

ابوالحسن تهامی نیز که عموما به عنوان دوبلور و مدیر دوبلاژ شناخته می‌شود، سال‌هاست در زمینه ترجمه از زبان انگلیسی فعال است. «شهرهای سرافراز تاریخ» از انتشارات معین و «زندگی کوروش» از انتشارات نگاه از جمله ترجمه‌های این مترجم هستند. او با همکاری انتشارات نگاه ترجمه ۳ نمایشنامه «هنری پنجم»، «جولیوس قیصر» و «هملت» را نیز از آثار شکسپیر منتشر کرده است.بادبزن لیدی ویندرمیر، زن بی‌اهمیت، شوهر دلخواه، اهمیت ارنست بودن و سالومه عناوین ۵ نمایشنامه‌ اسکار وایلد هستند که تهامی از این نویسنده ترجمه کرده و قرار است در قالب یک کتاب مجموعه‌نمایشنامه به چاپ برسند. کتاب مورد نظر به زودی با عنوان «پنج نمایشنامه» توسط نگاه منتشر و راهی بازار
نشر می‌شود.

 

تمجيد وزير فرهنگ اسپانيا از فيلم فرهادي

خوسه گیرائو وزیر فرهنگ اسپانیا «همه می‌دانند» را فیلم ارزشمندی برای سینمای اسپانیا می‌داند.

به گزارش ایلنا،اولین نمایش عمومی «همه می‌دانند» فیلم اسپانیایی اصغر فرهادی چهارشنبه شب 22 شهریور در مادرید برگزار شد.خوسه گیرائو وزیر فرهنگ، ماریا خسوس مونترو وزیر دارایی اسپانیا و صدها تن از اهل فرهنگ و هنر این کشور به تماشای این فیلم در مجموعه سینمایی کایائو نشستند.پنه لوپه کروز، خاویر باردم و دیگر بازیگران فیلم به همراه گروه همکار فرهادی در ساخت این اثر در این نمایش حضور داشتند.اشتیاق برای دیدن اولین نمایش «همه می‌دانند» به حدی بود که ناچار دو سالن مجموعه کایائو در مرکز مادرید را به آن اختصاص دادند.نمایش سراسری «همه می‌دانند» از جمعه شب در شمار زیادی از سینماهای شهرهای اسپانیا آغاز خواهد شد.

قبل از نمایش فیلم اصغر فرهادی گفت که قدردان سینما و مردم اسپانیا به عنوان میزبانی بسیار دلپذیر است. وی همچنین همراهی و همدلی بازیگران و دیگر اعضای گروهش را عالی خواند و از آنان سپاسگزاری کرد.علاوه بر پنه لوپه کروز و خاویر باردم و ریکاردو دارین آرژانتینی، بازیگران به نامی چون ادوارد فرناندز، باربارا لنی، الویرا مینگز و ایما کوئستا در «همه می‌دانند» بازی کرده‌اند.

در پایان نمایش فیلم، تماشاگران حاضر در دو سالن سینما چند دقیقه به افتخار اصغر فرهادی وبازیگران دست زدند. خوسه گیرائو وزیر فرهنگ اسپانیا نیز شخصا به نزد فرهادی آمد و به هنرمند بزرگ کشورمان تبریک گفت.

وی «همه می‌دانند» را فیلم ارزشمندی برای سینمای اسپانیا خواند و برای موفقیت آن ابراز امیدواری کرد.

 

موزه هنرهاي معاصر نيويورك از محمود كلاري تقدير مي‌كند

 

موزه هنرهاي معاصر نيويورك (MOMA) از محمود كلاري، فيلمبردار شناخته‌شده سينماي ايران تجليل خواهد كرد. اين موزه يكي از مهم‌ترين موزه‌هاي هنرهاي مدرن جهان محسوب مي‌شود. موزه هنرهاي معاصر نيويورك درباره كلاري نوشته است:

«سينماي معاصر ايران از دهه‌ ۷۰ به بعد با ارايه تصاويري معتبر و ‌ساده از زندگي به شيوه‌اي نئورئاليستي به جهان شناسانده شد و مورد تحسين قرار گرفت. واقعيت چند لايه جامعه ايران به كمك فيلم‌هاي مفهومي با موضوعات متنوع مثل زندگي شهري، مسائل زنان، درام درون‌گرايانه و فلسفي با وجود محدوديت‌ها به جهان معرفي شد.

محمود كلاري فيلمبردار سينماي ايران يكي از چهره‌هايي است كه به اين نگاه عميق و چند‌وجهي كمك كرده است. در كارنامه‌ او فيلمبرداري برخي از تحسين‌برانگيزترين فيلم‌هاي افرادي نظير اصغر فرهادي، عباس كيارستمي، داريوش مهرجويي، بهمن فرمان‌آرا و... وجود دارد. علاوه بر اين همكاري با كارگردانان جوان و نوظهور او را تبديل به فردي ماندگار در گستره‌ سينماي ايران كرده است.

كلاري براي فيلمبرداري هر فيلم شيوه‌ منحصر‌به‌‌فردي را ايجاد مي‌كند؛ از كار با دوربين‌ روي دست گرفته تا ميني‌ماليستي كامل، از مكان‌هاي آرام در روستاها تا شهرهاي بزرگ و شلوغ، نماهاي كوتاه و تك‌پلان‌ها تا سكانش پلان‌هاي طولاني (در يكي از فيلم‌ها سكانس‌پلاني با زمان‌بندي بالاي ۲ ساعت، يعني تمام مدت زمان فيلم) همه‌ اينها به اين معناست كه هيچ مرزي براي او وجود ندارد. كلاري با بيش از سه‌دهه فعاليت نگاه ما را به ايران متمركز ساخته‌ است.»

اين نمايشگاه شامل ۱۲ فيلم از سال ۱۳۷۵ تا حال حاضر است؛ فيلم‌هايي كه توسط ۱۰ كارگردان ساخته‌ شده‌ كه خود كلاري هم يكي از آنهاست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون