• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4185 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۵ شهريور

از نماينده سينما ي ايران در اسكار تا كنسرت دنگ شو

«بدون تاريخ، بدون امضا» نماينده سينماي ايران در نود و يكمين دوره اسكار

از سوي هيات انتخاب فيلم ايراني، فيلم «بدون تاريخ، بدون امضا» در مقام نماينده سينماي ايران براي رقابت در رشته اسكار بهترين غيرانگليسي‌زبان انتخاب شد.

هيات انتخاب فيلم ايراني براي رقابت در رشته اسكار بهترين فيلم خارجي زبان طي بيانيه‌اي فيلم «بدون تاريخ، بدون امضا» به كارگرداني «وحيد جليلوند» را براي نمايندگي سينماي ايران در نود و يكمين دوره اسكار برگزيدند. آنها معتقد بودند: «امسال خروج يكجانبه امريكا از برجام و برقراري تحريم‌هاي غيرقانوني و ظالمانه عليه مردم و نظام ايران بر جديت اين بحث و طرح پيشنهاد تحريم اسكار افزوده است. هيات انتخاب فيلم نماينده ايران، ضمن احترام به نظر گروهي كه از سر خيرخواهي و غيرت ديني و ملي، خواهان تحريم اسكار و عدم معرفي فيلم به آكادمي هستند، بر اين باور است كه آكادمي نهادي غيردولتي و متعلق به آحاد سينماگران امريكا است.

هيات انتخاب فيلم ايراني براي رقابت در رشته اسكار در بيانيه‌اي كه صادر كردند، اشاره داشتند: «در اين نهاد علاوه بر سينماگران امريكا، سينماگران اروپايي، لاتين‌تبارها، آفريقايي‌ها و سينماگران آسيايي از جمله تعداد قابل توجهي از سينماگران پرافتخار ايراني عضويت دارند. سينماي امريكا و به ويژه اعضاي آكادمي در وجه غالب خود، در كنار اكثريت مطلق مطبوعات و رسانه‌هاي امريكايي از جمله كانون‌هاي موثر مخالفت، نقد و افشاگري عليه دولت عوام‌گراي ترامپ و سياست‌هاي نژادپرستانه و يكجانبه‌گرايانه او هستند.»

سينماي ايران به عنوان بخشي از ديپلماسي فرهنگي و در چارچوب ديپلماسي عمومي مي‌تواند از فرصت شركت در اين مراسم براي تقويت ارتباط بين ملت‌ها، تاثير بر افكار عمومي و لاجرم افزايش فشار بر دولت امريكا استفاده كند.

اعضاي اين هيات، بيان كردند: « با توجه به فيلم‌هاي معرفي شده، نماينده ايران رقابتي بسيار دشوار در پيش دارد، اما يقين داريم در صورت توفيق، اين مراسم بستري مناسب در اختيار سينماگران شايسته ايران قرار مي‌دهد تا صداي ملتي كهن، نجيب و صلح دوست را به گوش همه جهانيان برساند. اميد است كليه دست‌اندركاران سينماي ايران، در حد مقدورات و ظرفيت‌هايي كه در اختيار دارند، در حمايت از نماينده كشورمان كوشا باشند و از اين امكان جهت معرفي چهره ملتي نجيب و اخلاق‌گرا بهره گيرند.»

اعضاي هيات معرفي فيلم ايراني (به ترتيب حروف الفبا) عبارتند از: محمد آلادپوش، امين تارخ، فرهاد توحيدي، رامين حيدري فاروقي، محمد مهدي عسگرپور، رائد فريدزاده، آتوسا قلمفرسايي و قاسم قلي‌پور.

 

فيلم مكزيكي «بدون تاريخ، بدون امضا» در اسكار

 

كشور مكزيك با برنده شير طلاي ونيز راهي اسكار شد. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از ورايتي، كشور مكزيك درام خانوادگي «رما» كه به تازگي جايزه معتبر شير طلاي ونيز را به دست آورده است به عنوان نماينده خود در نود و يكمين دوره اسكار انتخاب شد. «رما» توسط كمپاني‌هاي Esperanto Filmoj و Participant Media تهيه شده است و نتفليكس نيز قرار است پخش جهاني آن را در تاريخ ۱۴ دسامبر انجام دهد. اين فيلم با الهام از خودزيست‌نامه آلفونسو كوارون به صورت سياه و سفيد فيلمبرداري شده و در آن وقايع يك سال از زندگي يك خانواده متوسط ساكن مكزيكو سيتي در اوايل دهه ۱۹۷۰ ميلادي به تصوير كشيده شده است.

«رما» همچنين به عنوان يك رقيب قدرتمند براي نامزدي اسكار در بخش بهترين فيلم سال نيز به شمار مي‌رود. در ۲۰ سال اخير فيلم‌هاي «زندگي زيباست»، «ببرخيزان، اژدهاي پنهان»، «نامه‌هايي از ايووجيما»، «بابل» و «عشق» فيلم‌هاي خارجي بوده‌اند كه نامزد اسكار بهترين فيلم شدند.

كوارون فيلم «رما» را به دنبال موفقيت فيلم «جاذبه» (۲۰۱۳) كه جوايز اسكار بهترين فيلم و بهترين تدوين را به دست آورد ساخته است. فيلم «جاذبه» در سطح جهان به فروش ۷۲۳ ميليون دلار دست يافت.

 

علاقه شديد امريكايي‌ها به كتاب‌هاي ضد ترامپ

 

چهار كتاب منتشرشده درباره «دونالد ترامپ» در سال ۲۰۱۸ در امريكا همگي در صدر فهرست پرفروش‌فروش آثار غيرداستاني قرار گرفته‌اند. به گزارش ايسنا به نقل از ان‌بي‌سي‌نيوز، «ترس» نوشته «باب وودوارد»، «آتش و خشم» به قلم «مايكل وُلف»، «يك وفاداري بالاتر: حقيقت، دروغ و رهبري» نوشته «جيمز كومي» رييس سابق سازمان اف‌بي‌آي و كتاب نوشته «اماروسا منيگالت نيومن» دستيار قديمي ترامپ با عنوان «ناقص‌العقل: كاخ سفيد ترامپ به روايت يك خودي» كه همگي رويكردي ضد ترامپ دارند، امسال در صدر پرفروش‌ترين آثار غيرداستاني منتشرشده در امريكا قرار گرفتند و در سطح جهان نيز ۷۵۰ هزار نسخه از آنها در روز نخست انتشار به فروش رفته است.

«ليز هاول» مدير ارشد شركت «بارنز‌اند نوبل» كه مالك بزرگ‌ترين و گسترده‌ترين كتاب‌فروشي‌هاي زنجيره‌اي در سراسر امريكاست، اعلام كرد در سه سال گذشته هيچ كتاب ويژه بزرگسالاني نداشته‌ايم كه به سرعت كتاب‌هاي نوشته شده درباره «ترامپ» به فروش برسند و پس از انتشار «برو يك بپا بگذار» نوشته «هارپر لي» در سال ۲۰۱۵، كتاب‌هايي كه به موضوع كاخ سفيد پرداخته‌اند ركوردشكن بوده‌اند.

بازار خوب اين روزهاي كتاب‌هاي سياسي در تضاد با سال ۲۰۰۸ ميلادي قرار دارد كه «باراك اوباما» به عنوان رييس‌جمهور انتخاب شد و فهرست پرفروش‌ترين‌هاي سايت آمازون در دسته غيرداستاني شامل كتاب خودياري «دنياي جديد: بيداري براي هدف زندگي» نوشته «اكهارت تول» و «اين را بخور، نه آن را» از «ديويد سينچنكو» متخصص تغذيه مي‌شد.

«ترس» نوشته «جاناتان وودوارد» كه جديدترين اثر نوشته‌شده درباره «دونالد ترامپ» است تاكنون به سقفي فراتر از انتظار در پيش‌فروش رسيده و براساس اعلام «جاناتان كارپ» مدير انتشارات «سايمون‌اند شوستر» اين كتاب به زودي به پرفروش‌ترين اثر در بريتانيا، كانادا، استراليا و حتي هند تبديل مي‌شود و فرآيند چاپ مجدد در همه اين كشور در حال انجام است و اين اثر به پديده جهاني تبديل خواهد شد.

 

‌فيلم جديد سجادي به صداگذاري رسيد

 

فيلمبرداري فيلم جديد محمد علي سجادي با نام «بازيچه» كه از اواسط تير آغاز شد و تا مرداد به طول انجاميد اين روزها آخرين مراحل تدوين را سپري مي‌كند و به زودي صداگذاري توسط محمود موسوي نژاد آغاز مي‌شود.

رويا تيموريان و رضا بابك، ستاره اسكندري، آرمان درويش، ساناز سعيدي، رضا مولايي، آناهيتا درگاهي و... از بازيگران اين فيلم به شمار مي‌روند.

در خلاصه داستان فيلم آمده است: مهرداد با سودابه، خواهر دوست و همكارش سيامك، ازدواج مي‌كند و او را به خانه قديمي‌شان مي‌برد تا در كنار مادرش سر كنند كه با حوادثي روبه‌رو مي‌شود.

تهيه‌كننده، نويسنده، تدوينگر و كارگردان بازيچه بر عهده محمدعلي سجادي است و مديريت فيلمبرداري را روزبه رايگا بر عهده دارد.

 

گروه «دنگ شو» در كانادا كنسرت مي‌دهد

 

به گزارش خبرنگار مهر، گروه موسيقي «دنگ‌شو» روز جمعه ۲۷ مهر ماه سال جاري تازه‌ترين كنسرت خود را با اجراي قطعات منتخب در شهر ونكوور كانادا برگزار مي‌كند. بليت فروشي كنسرت پيش رو از هم‌اكنون آغاز شده و هم‌وطنان خارج از كشور مي‌توانند با مراجعه به سامانه فروش بليت اين كنسرت، براي تهيه بليت اقدام كنند.

گروه «دنگ‌شو» بنا بود تا پايان سال يك آلبوم «اي‌پي» منتشر كند اما از آنجايي كه چهار قطعه جديد در اين مدت تهيه و توليد كرده، اين اثر در قالب يك آلبوم كامل به مخاطبان ارايه مي‌شود. اين آلبوم هم‌اكنون در مرحله صدور مجوز است كه در صورت دريافت مجوزهاي لازم، اثر بعد از ايام محرم و صفر در دسترس علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد. البته آلبوم ديگري از اين گروه با نام «شيراز...» مدتي است آماده شده و طي ماه‌هاي آينده توسط انتشارات «رهگذر هفت اقليم» منتشر مي‌شود.

«مدوناي» آلبوم جديد گروه «دنگ‌شو» شامل ۱۰ قطعه به نام‌هاي «باد گناهكار»، «خطا كردم»، «خطا نيست»، «عطار»، «چيزي»، «به شط»، «خليج»، «حباب»، «خورشيد مي‌شوم» و «آخر قصه…» بود كه شهريور ماه سال ۹۶ در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

 

جایزه مدیسی کلید خورد

جایزه معتبر مدیسی به دنبال رنودو و گنکور، نامزدهای سال ۲۰۱۸ خود را معرفی کرد و با انتشار این فهرست یک دور دیگر از این جایزه معتبر را آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فیگارو، جایزه مدیسی با معرفی فهرست اولیه خود ۱۲ کتاب مطرح سال ۲۰۱۸ فرانسه را معرفی کرد.

این جایزه در عین حال هر سال فهرستی برای انتخاب برترین رمان غیرفرانسوی نیز منتشر می‌کند و به همین دلیل یک فهرست اولیه متشکل از نام ۱۰ رمان بین‌المللی را که به زبان فرانسوِی ترجمه و منتشر شده‌اند، منتشر کرده است.

اعضای داوری این رقابت ادبی در نخستین نشست خود در رستوران مدیترانه در منطقه ششم پاریس، ۱۲ رمان فرانسوی و ۱۰ رمان خارجی برتر سال را انتخاب کردند تا در مراحل بعد از میان آنها بهترین‌ را معرفی کنند.در این دو فهرست گالیمار با ۴ رمان  بالاترین جایگاه را در میان ناشران فرانسوی به خود اختصاص داده است.در فهرست کتاب‌های فرانسوی آثاری مشترک با رنودو و گنکور مشاهده می‌شود.از این میان در ۴ اکتبر فهرست دوم این رقابت بیرون می‌آید و ۶ نوامبر یک روز جلوتر از معرفی برندگان رنودو و گنکور، برندگان نهایی معرفی می‌شوند. سال ۲۰۱۷ یانیک هائنل با رمانی با عنوان «تاجت را بچسب» برنده این رقابت شد. پائولو کونتی نویسنده ایتالیایی برای «هشت کوه» از انتشارات استوک به عنوان نویسنده بهترین رمان خارجی انتخاب شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون