• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4187 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۷ شهريور

سهم پتروشيمي‌ها در «نيما»

روند كاهشي بازارهاي ارز و سكه ادامه پيدا كرد

حميدرضا خراساني

 

 

قيمت‌هاي سكه در آستانه تعطيلي بازار باز هم كاهش يافت. علاوه بر كاهش تقاضا با توجه به تعطيلات مذهبي، كاهش قيمت دلار در بازار آزاد نيز بر روند بازار طلا تاثير داشت. بازارهاي داخلي طلا از تا يكشنبه هفته آينده فعاليتي نخواهند داشت.

روز گذشته سكه‌هاي امامي و بهار آزادي با قيمت‌هاي 4 ميليون و 531 هزار و 4 ميليون و 155 هزار تومان معامله شدند. ديگر انواع سكه نيز كاهش قيمت را تجربه كردند. اين روند، تكرار روند روز يكشنبه بود. با توجه به شرايط تقاضا، اين رفتار قابل پيش بيني بود. بازار بزرگ تهران از امروز تا يكشنبه هفته آينده به مناسبت برگزاري مراسم مذهبي تعطيل مي‌شود.

كاهش قيمت‌هاي سكه در روز دوشنبه در حالي اتفاق افتاد كه در بازار آزاد، دلار در محدوده 13هزار و 650 تومان نوسان مي‌كرد. اين تنها خبر ارزي روز نبود. روز گذشته، خبرگزاري‌ها نوشتند اختلاف قيمت ارز مسافرتي بانكي و بازار آزاد بار ديگر زياد شده؛ به‌طوري كه هر يورو در صرافي با بانك حدود ۶۰۰ تومان تفاوت قيمت دارد. ايسنا دوشنبه نوشت: از حدود دو هفته پيش، پرداخت ارز مسافرتي در بانك‌ها آغاز شده، اما تنها با يورو. آخرين گزارش دريافت شده از شعب بانك‌ها از اين حكايت دارد كه براي دوشنبه قيمت هر يورو حدود ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان تعيين شده و مسافران مي‌توانند براي دريافت آن اقدام كنند. بر اين اساس اكنون اختلاف قيمت بين ارزي كه در صرافي‌ها به مسافر ارايه مي‌شود با آنچه كه در بانك‌ها پرداخت مي‌شود حدود ۶۰۰ تومان در هر يورو اختلاف قيمت دارد. اين در حالي است كه قبل از شروع به كار بانك‌ها براي ارايه‌ ارز مسافرتي و همزمان با اجراي بسته جديد ارزي دولت از نيمه مردادماه اين ارز در صرافي‌ها هم قيمت بازار شده بود و حداقل اينكه هيچ رانتي به همراه نداشت. شرايط پرداخت ارز مسافرتي در بانك‌ها به گونه‌اي است كه براي كشورهاي همسايه حدود ۵۰۰ يورو و كشورهاي دورتر تا 1 هزار يورو تامين مي‌شود و مسافر در هنگام خروج از كشور مي‌تواند در فرودگاه آن را دريافت كند، در صرافي‌هاي ارايه‌كننده ارز خدماتي نيز با ارايه مدارك سفر تا حدود ۵ هزار يورو پرداخت انجام شده و در محل صرافي تحويل مي‌شود.

در شرايطي كه بحث‌هاي ارزي ادامه دارد، مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي گفت: پتروشيمي‌ها متعهد هستند از ۲۶ مردادماه تا پايان سال ۶ميليارد و ۹۸۶ميليون و ۸۰۰هزار دلار ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نيما عرضه كنند. رضا نوروززاده، مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي در نشستي خبري اظهار داشت: نياز هست كه دولت ساماندهي صادرات را خودش عهده‌دار شود. معاون وزير نفت افزود: بر اساس برآوردي كه انجام شده است پيش‌بيني مي‌شود تعهد باقي‌مانده پتروشيمي‌ها در ٤٩ هفته سال كه از تاريخ 21 فروردين تا پايان سال است، هفته‌اي 300 ميليون دلار باشد كه با كسر هزينه‌هاي آنها به هفته‌اي 200 ميليون دلار مي‌رسد، يعني پتروشيمي‌ها به طور متوسط تا پايان سال هر هفته 200 ميليون دلار ارز در سامانه نيما عرضه مي‌كنند. مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي با بيان اينكه «نرخ ارز صادراتي شركت‌هاي پتروشيمي در سامانه نيما با هماهنگي بانك مركزي بوده است»، گفت: نرخ ارز پتروشيمي‌ها در سامانه نيما 7500 تومان است، همچنين تا امروز نرخ خوراك واحدها تغييري نكرده و بايد توجه داشت نسبت قيمت خوراك به فروش يك به يك نيست.

نوروززاده با اشاره به تذكر رييس‌جمهور در عرضه ارز صادركنندگان به بازار گفت: بعد از صحبت‌هاي رييس‌جمهور در اين مورد جلسه‌اي در دفتر معاون اول رياست‌جمهوري تشكيل داديم و توضيح داديم كه پتروشيمي‌ها به تعهدات خود به طور دقيق عمل كرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون