• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4188 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۳۱ شهريور

كاربران توييتر خواستار شفاف‌سازي منابع مالي «من‌وتو» شدند

«معمارصادقي»؛ براندازي كه لو رفت!

در اين چند روز تعطيلاتِ تاسوعا و عاشوراي حسيني، توييتر فارسي اصلا تعطيل نبود. هرچند به اين معنا، خيابان‌هاي كشور هم، نه‌تنها تعطيل نبودند، بلكه پررفت و آمدتر از هميشه و شلوغ‌تر از هر روز، ميزبان عزاداران در تمامي شهرهاي كشور بودند و همزمان كليدواژه‌هاي محرمي از همان «تاسوعا» و «عاشورا» گرفته تا «اباعبدالله الحسين» و «ابوالفضل‌العباس» بود كه زير توييت‌هاي كاربران و به‌پيوست ويديوهايي از مراسم مختلف عزاداري سنتي و نو ريتوييت مي‌شد.

همزمان با اين توييت‌هاي غيرسياسي، بازار توييت‌هاي سياسي نيز در توييتر فارسي داغ بود. توييت‌هايي كه از ساعات اوليه اين تعطيلات چندروزه بيشتر با هشتگ «شفافيت مالي من‌وتو» دست به دست شد و در ادامه اين روزها، پس از اعلام موجوديت يك گروه اپوزيسيون با عنوان «فرشگرد» و متعاقبا تمركز رسانه‌اي گسترده رسانه‌ها و تلويزيون‌هاي ماهواره‌اي خارج از كشور همچون «من‌وتو» و «بي‌بي‌سي‌فارسي» بر اين گروه نوپاي متشكل از 40 فعال سياسي عمدتا ناشناس، بسياري از كاربران نيز با هشتگ «فرشگرد» توييت كردند.

ماجراي درخواست‌ها براي «شفافيت مالي من‌وتو» از زماني كليد خورد كه علي عليزاده تحليلگر سياسي در يك برنامه خبري در اين شبكه تلويزيوني، اين موضوع را مطرح كرد و در ادامه كاربران بسياري با هشتگ «شفافيت مالي من‌وتو» اين خواسته را تكرار كردند. هرچند همان‌طور كه انتظار مي‌رفت واكنش «من‌وتو» به اين درخواست، چيزي جز سكوت و فرافكني نبود. ويديوهايي كه مردم ايران با تعلقات مختلف سياسي و اجتماعي تهيه كردند و خواستار شفافيت مالي اين شبكه شدند نشان داد كه آنها نه تنها مخاطبان منفعل شبكه‌هاي ماهواره‌اي نيستند بلكه كاملا قادر به تشخيص اهداف اين شبكه‌ها براي ايجاد نارضايتي در ايران هم هستند.

به‌جز اين دو موضوع، انتشار گزارش چندي پيش كانال 4 بريتانيا و شبكه الجزيره درمورد فعاليت سازماندهي شده بيش از 1000 عضو گروه منافقين از منطقه‌اي در آلباني كه بنابر گزارش اين دو رسانه، هر كدام ده‌ها حساب كاربري را مديريت مي‌كنند و مشخصا عليه جمهوري اسلامي و براي آنچه «براندازي» و «تغيير نظام» عنوان كرده‌اند، تلاش مي‌كنند، به بحث داغ توييتري تبديل شد. موضوعي كه حتي واكنش محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران را نيز به‌همراه داشت. آنجا كه ظريف به عنوان پرمخاطب‌ترين فعال سياسي ايراني در توييتر فارسي در توييتي به ‌زبان انگليسي، «جك دورسي» مدير توييتر را خطاب قرار داد و نوشت: «سلام جك. توييتر حساب‌هاي كاربري ايرانيان واقعي را مسدود كرده است. در ميان اين حساب‌ها، مجريان تلويزيون و دانشجويان قرار دارد. اتهام اين حساب‌ها، تلاش براي تاثيرگذاري بر جامعه بوده است. چرا در توييتر به دنبال ربات‌هاي واقعي موجود در تيرانا (پايتخت آلباني) نيستيد كه پروپاگاندايي را با حمات واشنگتن براي تغيير رژيم در ايران به راه انداخته‌اند.»

اين توييت و آن دو گزارش كانال 4 بريتانيا و الجزيره، بهانه‌اي شد تا بي‌بي‌سي‌فارسي در مناظره‌اي با حضور «مريم معمارصادقي» موسس «آموزشكده توانا» و از فعالان عليه نظام و «پوريا آستركي» روزنامه‌نگار ساكن تهران ابعاد مختلف اين ماجرا را بررسي كند و در ادامه اظهارات ضدايراني معمارصادقي كه در بخشي از اين مناظره علنا خود را مفتخر به دريافت كمك مالي از كاخ سفيد به عنوان يك «شهروند امريكا» معرفي كرد، منجر به راه افتادن موج شديد انتقادي عليه او و «توانا» شد و در ادامه، برخي كاربران با انتشار بخش‌هايي از سخنراني حدودا يك ماه قبل معمارصادقي كه در آن به‌روشني سعي در تئوريزه‌كردن جنگ و حمله نظامي عليه ايران دارد، شناختي دقيق‌تر از شخصيت او و البته موسسه «توانا» به دست دادند. نكته جالب اما آنجا بود كه گويا حتي برخي مدرسين «توانا» نيز از اين نگاه ضدايراني معمارصادقي بي‌خبر بودند و بعضي از آنها در توييترفارسي اعلام كردند كه پس از شنيدن سخنراني او خواستار حذف نام‌شان از فهرست همكاران «توانا»، علاوه بر لغو همكاري‌ها با اين موسسه شده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون