• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4188 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۳۱ شهريور

نفرت‌پراكني و اسب‌هاي زين كرده

معصومه ابتكار

در ايام متعلق به حضرت اباعبدالله هستيم. پس يادآوري «قدرت تشخيص»، «نيت صادق» و «حق‌طلبي» را كه مشخصه قيام حسيني بود ضروري مي‌دانم. امام حسين (ع) با تاكيد بر اينكه جز اصلاح امور دين و تغيير رويه‌هاي غلط قصد و انگيزه ديگري ندارد، واقعه كربلا را رقم زد.

همين مناسبت را بهانه‌اي مي‌كنم به تذكر اين مهم كه اصلاح پذيري جامعه ديني و پذيرش اصلاحات مستمر در رويكردها، سياست‌ها و اقدامات از ضروريات حمكراني مطلوب است. چرا كه بشر بنا بر موقعيت‌ها و تعصبات فردي و قومي و جغرافيايي همواره ممكن است از مسير روشن و راست به سوي بيراهه‌هاي منفعت‌طلبي و خو‌دخواهي تغيير مسير دهد. بنابراين هيچ فرد، جامعه يا كشور دين‌باوري نمي‌تواند ضرورت اصلاح مستمر و بازنگري دوره‌اي يا پي در پي در برنامه‌ها و عملكردهاي خويش را ناديده انگارد و به بازخوردها براي اصلاح امور بي توجه باشد. بي‌ترديد هر جا كه جزميت، عدم شفافيت و فقدان نقد يا نقدپذيري رخ دهد، جامعه به مخاطرات نزديك و دچار انحراف مي‌شود.

جريان اصلاحات در ايران نيز با باور قلبي و عملي به دين تلاش داشته تا بر حق‌طلبي، عدالت‌جويي و مقابله با فساد و ظلم تاكيد ورزد و اذعان دارد كه مماشات و زد و بندهاي رايج براي در قدرت ماندن و حفظ موقعيت به هر قيمت، با منافع مردم و كشور منافات دارد. چرا كه جسارت طرح نظرات را سلب كرده و شجاعت لازم را براي اصلاحات از بين مي‌برد. اما در عين حال براساس خط مشي مسالمت‌جويانه خود، همواره خواهان همگرايي ميان همه جريانات دلسوز كشور بوده و اساسا كار خود را با شعار «زنده باد مخالف من» آغاز كرده است.

متاسفانه مخالفان جريان اصلاحات در دوره‌هاي مختلف از هيچ تهمت و تخريبي عليه آن فرو گذار نكردند و به ويژه پس از انتخابات‌هاي اخير كه كانديداهاي‌شان پيروز ميدان نشدند با همه توان رسانه‌اي خويش كه از ظرفيت بالايي در كشور برخوردار بوده و حتي بخش‌هايي از رسانه ملي را نيز در دست دارند تلاش زائد‌الوصفي براي حذف رقيب داشته‌اند. از سوي ديگر دشمنان خارجي كه روند اصلاحات را سدي در مقابل براندازي جمهوري اسلامي مي‌دانند به ويژه در سال‌هاي اخير زبان خشم و توهين و فحاشي در مورد اصلاح‌طلبان به كار گرفته‌اند. در مورد اعتداليون و دولت نيز به همين گونه است. چرا كه مشي دولت، امكان براندازي را سخت يا ناممكن مي‌سازد. به همين دليل به عنوان مثال حجم قابل توجهي از اهانت‌ها و فحاشي‌ها عليه اصلاح‌طلبان و دولت توسط 1500 كيبوردي است كه در اردوگاه منافقين در آلباني با هزينه‌هاي امريكا و اسراييل و عربستان توليد مي‌شود. اما مايه تاسف بسيار است كه چرا در بسياري مواقع دوستان داخلي با چنين جرياناتي براي تخريب دولت و اصلاح‌طلبان همسو مي‌شوند؟

به هر حال، جريان اعتدالگرا و اصلاح‌طلب همواره چشم‌انداز روشن‌تري را با تكيه بر راهكارهاي علمي و كاربردي براي آينده بهتر و تغيير شرايط به نفع نيازهاي جامعه ترسيم كرد‌ه‌اند. به همين علت هم در بين مردم و نسل‌هاي جوان مقبوليت بيشتري داشته و بنابراين مخالفان براي برداشتن اين مانع از سر راه خود اقدام به تشويش اذهان و توليد نفرت و خشم نسبت به آن كرده‌اند. مخالفاني كه به بن‌بست مي‌انديشند و در انتشار نااميدي و يأس مي‌كوشند و چون اصلاحات را تنها راه برون‌رفت از بن بست و نااميدي مي‌دانند آن را تخريب مي‌كنند. شعار «اصلاح‌طلب، اصولگرا، ديگه تموم ماجرا » دقيقا بر وجود بن‌بست تاكيد دارد. در حالي كه از نظر ما اصلاح‌پذيري نظام و رجوع مستمر به راي مردم مي‌تواند كشور را از رفتن به قعر مشكلات و رسيدن به بن بست‌ها نجات دهد.

فضاي توهين و فحاشي به جريان اصلاح‌طلبي اگر چه آسيب‌ها و هزينه‌هاي زيادي را به دليل رواج بي‌اخلاقي و حاكميت دروغ و تخريب و دامن زدن به نا‌اميدي به جامعه ما وارد كرده، اما مي‌تواند فرصتي باشد براي درك ضرورت گفت‌وگو، تبادل نظر و شنيدن ديدگاه‌هاي مختلف. به اين معني كه در چنين شرايطي نبايد مغلوب نفرت‌پراكنان شد و با كار و تلاش بيشتر، شفافيت و پاسخگويي و انتقادپذيري به گشودن باب گفت‌وگو براي جلب اعتماد و بازسازي سرمايه اجتماعي اقدام كرد. همچنين فرصتي است تا موضوع «سواد رسانه‌اي» مطرح و تبيين شود كه چگونه ممكن است مخالفين بد اخلاق يك جريان سياسي به نحوي عمل كنند كه دشمن خارجي بهترين نتايج را كسب كند و يا به عبارتي اسب‌هايي را زين كنند كه بدخواهان ايران با آنها بتازند.

معاون امور زنان و خانواده رييس‌جمهور

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون