• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4188 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۳۱ شهريور

پاسخ ايران به تصميم‌گيري‌هاي احتمالي نشست الجزاير

وتو مي‌كنيم

گروه اقتصادي|فردا (يكشنبه)، كميته مشترك وزارتي نظارت بر توافق كاهش عرضه نفت اوپك و غيراوپك (JMMC) در الجزاير گردهم خواهند آمد ؛ نشستي كه به نظر مي‌رسيد با توجه به مباحث مرتبط با تحريم‌هاي نفتي ايران براي دولتمردان ايراني از درجه اهميت بالايي برخوردار باشد و حضور ايران در اين نشست در جهت تاكيد بر رعايت سهميه‌ها موجب شود تا برخي از اوپكي‌ها كه براي سهم‌گيري از بازار نفت ايران دندان تيز كرده‌اند را به رعايت حقوق‌شان گوشزد كرد. با اين حال بيژن نامدار زنگنه وزير نفت جمهوري اسلامي ايران به يك‌باره و در حالي كه تنها چند روز تا برگزاري اين نشست باقي مانده بود اعلام كرد كه قصد حضور در اين نشست را ندارد و هر تصميم كه خلاف مواضع ايران باشد را وتو خواهد كرد .

زنگنه در اظهارنظر خود بعد از اعلام عدم حضور در اين نشست در حالي كه حسين كاظم‌پور اردبيلي نماينده ايران در اوپك را به عنوان نماينده حاضر در نشست معرفي كرده و گفته است: « كميته مشترك وزارتي نظارت بر توافق اوپك و غيراوپك از نظر حقوقي صلاحيت تصميم‌گيري درباره تعيين يا توزيع سهميه‌ها را ندارد و تنها نظارت و بررسي مي‌كند و ‌تصميم‌ها تنها در نشست وزيران نفت و انرژي اوپك و در حضور همه اعضا و با اجماع گرفته مي‌شود.»

وي در گفت‌وگويش با موسسه خبري پلاتس و خبرگزاري بلومبرگ در تهران تاكيد كرده كه« قرار نيست بيانيه همكاري جاي اوپك را بگيرد و اين نشست تنها بر مبناي نظارت بر ميزان توليد و عرضه برگزار مي‌شود.»

زنگنه به برنامه‌ريزي‌اي كه غربي‌ها براي بي‌اعتباري اوپك در نظر دارند نيز اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «تحليلم اين است كه اوپك قرباني جرياني خزنده است كه همزمان نتيجه همكاري با امريكا و ترس از قانون، نوپك (NOPEC) است. آنها اوپك را قرباني مي‌كنند و به آهستگي، بدون اعلام علني اين مساله، آنها قصد دارند تعداد زيادي از كشورهاي توليدكننده را گردهم آورند و مجمعي ايجاد كنند تا جاي اوپك را بگيرد.ما هيچ‌وقت به اين فكر باور نداريم كه به دليل ترس از مرگ بايد خودكشي كرد. ما به فعاليت خود ادامه مي‌دهيم. در عمر نزديك به ۶۰‌ساله اوپك، چنين شرايطي بارها اتفاق افتاده است، فراز و نشيب‌هاي بيشتري هم در آينده وجود خواهد داشت.»

زنگنه با تاكيد بر اينكه عده‌اي به دنبال پر اهميت نشان دادن نشست كميته نظارتي هستند تاكيد مي‌كند: « همه ماجراي ميان اوپك و غير اوپك، براي كاهش حدود روزانه ۵۰۰ هزار بشكه از عرضه نفت غيراوپكي‌ها بودكه جز روسيه و مكزيك بقيه كشورها، چيزي از توليد خود را كاهش ندادند. ما قدردان هستيم كه آنها از نظر سياسي با ما همكاري و همدلي كردند. روسيه براي مدتي كمك كرد مي‌تواند طبق منافع ملي‌اش تصميم بگيرد چرا كه به عنوان يك توليدكننده غير اوپكي، همكاري مي‌كنند، اما من از كشورهاي عضو اوپك انتظار بيشتري دارم و به‌ويژه در وضع كنوني (و اين را بارها پيش از اين گفته‌ام) درست نيست كه دو عضو به سردمداري و ايفاي نقش رهبري در جريان ضدايراني بپردازد.»

 

جبران نفت ايران يك بازي سياسي است

وي كه اصرار دارد نامي از كشوري نبرد مي‌افزايد: «دو عضو اوپك، سردمداري جهاني ضديت با ايران را در بازار نفت به‌عهده گرفته‌اند. اين كار نه در عالم همسايگي و نه در عالم همكاري، صحيح نيست. آنها اين موج ضد ايراني را پي مي‌گيرند و سپس در همكاري با امريكا همسو مي‌شوند تا به ايران آسيب بزنند و برخي كشورهاي غيرعضو اوپك را با خود نيز همراه مي‌كنند كه الزاما عمق اين پيچيدگي سياسي را درك نمي‌كنند براي نمونه آنها مي‌گويند «ما اجازه نمي‌دهيم كه كمبودي در بازار باشد»، به نظر من چنين اظهارنظري اقتصادي نيست و ۱۰۰ درصد سياسي و ضد ايران است. هر كس كه بگويد كمبود در بازار نفت را جبران مي‌كند، ضد ايران صحبت مي‌كند و اين يك بيانيه سياسي است. هيچ جنبه اقتصادي در آن نيست و آنها بر خلاف موضوعي كه مي‌گويند، نه تنها اوپك، بلكه كشورهاي غير عضو اوپك را هم به يك بازي سياسي مي‌كشانند، اما از آنجا كه اين بازي سياسي همسو با سياست‌هاي امريكاست، برخي افراد نمي‌خواهند به‌طور علني درباره آن صحبت كنند.»

اين وزير كابينه دولت تدبير و اميد همچنين در مورد نقش كميته وزارتي نظارت در پيگيري خواسته امريكا مي‌گويد: «اين نهاد فراتر از اختيارات خود عمل مي‌كند. اختيار اين نهاد اين نيست كه تصميم بگيرد يا سهميه‌ها را تعيين و آنها را توزيع كند. گروهي در اينجا مساله‌اي ضد ايران ايجاد و فرض كرده‌اند كه مي‌توانند موفق شوند. اينها اهدافي بد هستند. من به آنها مي‌گويم كاري كه آنها انجام مي‌دهند، درست نيست.»

 

نامه‌نگاري با نفتي‌ها

زنگنه همچنين با اشاره به نامه‌نگاري‌هايش با اعضاي اوپك و غير اوپك در مورد پايبندي به سهميه‌هاي خود از عدم رعايت برخي اعضا صحبت كرد و گفت: « آنها بايد علني مطرح كنند و بگويند: «امريكا با ما تماس گرفته و به ما گفته است كه توليد را افزايش دهيم و ما هيچ راه ديگري نداريم جز اينكه اين كار را انجام دهيم.» امروز بعضي از كشورها به ما مي‌گويند: «نمي‌توانيم نفت بيشتري از شما دريافت كنيم. لطفا ما را درك كنيد. ما روابطي طولاني با امريكا داريم و نمي‌توانيم خواسته اين كشور را ناديده بگيريم.» بسيار خوب، نمي‌خواهيم كه با يكديگر دعوا كنيم، اما نگوييد اين موضوعي است كه اوپك گفته است. آنها بايد بگويند كه اين تصميم خود آنهاست، زيرا آنها مي‌توانند، همين است كه هست، چه بخواهيد و چه نخواهيد. آنها بايد بگويند: «ما توليد خود را افزايش مي‌دهيم زيرا توانش را داريم و به كسي گوش نمي‌دهيم.» من نمي‌توانم در برابر امريكا مقاومت كنم، اما اين تصميم را در قالب اوپك نگذاريد. فكر مي‌كنم به همين دليل است كه آنها در حال تخريب اوپك هستند.»

زنگنه در اين گفت‌وگو با عدم ارايه آمار از توليد و صادرات ايران تاكيد كرده كه امريكا با نيروهاي نظامي خود در بنادر مختلف در حال رصد ايران است و به همين جهت نيز در خصوص هيچ يك از برنامه‌هاي ايران صحبت نخواهد كرد.

 

بازار، تحمل جاي خالي ايران را ندارد

زنگنه با اشاره به اينكه نفت 80 دلاري خوب است با پيش‌بيني اينكه امريكا نمي‌خواهد قيمت نفت بالاي 60دلار باشد تاكيد كرد: « قيمت بالاي 60دلار منافع ترامپ را به خطر مي‌اندازد. آنها به محض افزايش قيمت‌ها مقداري از ذخيره‌سازي‌هاي نفت خام خود را در جاهاي مختلف به بازار سرازير مي‌كنند تا قيمت‌ها را پايين بياورند. آنها درباره كارهايي كه انجام مي‌دهند حقيقت را نمي‌گويند. آمارها و برآوردهاي اداره اطلاعات انرژي امريكا حكايت از اين دارد كه بازارهاي جهاني نفت خام براي بلندمدت تحمل غيبت بشكه‌هاي نفت خام ايران را ندارد. بازار تحمل حذف نفت خام ايران از بازارهاي جهاني را ندارد.»

اين وزير كابينه در همين حال افزايش قيمت نفت در پي خروج نفت ايران از بازار را مثبت خواند و تاكيد كرد: «با كاهش عرضه نفت ايران به بازار قيمت‌ها بالاتر مي‌رود و اين براي ما خوب است. البته بهترين كار اين است كه ترامپ تحريم‌ها را تعليق كند و اين كار براي او هم خوب است.»

 

صادرات صفر نمي‌شود

زنگنه كه زماني در مورد رفتار روسيه گفته بود «با توجه به منافع ملي دوست و دشمن دايمي وجود ندارد.»، در مورد رفتار اخير روسيه مبني بر جايگزين كردن نفتش با نفت ايران، را بي‌پاسخ گذاشت و گفت: «از روس‌ها بپرسيد» او البته از تمايل ايران براي فروش بيش از 100هزار بشكه نفت به روسيه خبر داد.

وزير نفت ايران بدون تغيير موضع قبلي خود مبني بر شكست ترامپ در به صفر رساندن صادرات نفت ايران تاكيد مي‌كند: «فكر مي‌كنم كه ترامپ بدون مشورت با كارشناسان حتي درون دولت امريكا چنين تصميمي را گرفته كه صادرات نفت ايران را به صفر برساند، مصرانه و سرسختانه هم درصدد اجراي آن است. اكنون به‌تازگي متوجه شده‌اند كه اين تصميم شدني نيست، بنابراين در پي آن هستند كه حتي براي يك ماه هم كه شده به‌طور نمادين صادرات ايران را به صفر برسانند، بنابراين آقاي ترامپ به‌طور جدي و با همه قواي خود درصدد صفر كردن صادرات نفت ايران است. البته اين يك طرف ماجراست و ماهم دست و پا بسته نيستيم و افزون بر همه تلاش‌هاي‌مان معتقديم كه دست خداوند هم در كار است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون