• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4188 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۳۱ شهريور

تحريم

تحريم فولكس واگن: ايران را ترك نمي‌كنيم

در پي قطع همكاري خودروسازان فرانسوي با خودروسازان ايراني، هفته گذشته يك خبرگزاري امريكايي از خروج يك برند آلماني از ايران خبر داد . در اين خبر اعلام شد كه فولكس‌واگن بازار ايران را ترك خواهد كرد خبري كه در مدت كوتاهي از سوي مديران اين خودروساز تكذيب و اعلام شد كه اين خودروسازي بر اساس تعهدات قبلي خود در ايران خواهد ماند . نخستين مرحله تحريم‌هاي امريكايي كه از مرداد ماه آغاز شده است حول محور فعاليت‌هاي خودرويي مي‌گردد و اين تحريم‌ها موجب شد تا خودروسازان فرانسوي كه بارها اعلام كرده بودند تحت هر شرايطي در ايران خواهند ماند خاك ايران را ترك كنند و ادامه همكاري‌شان مشروط شود.يك مقام آگاه در فولكس واگن به رويترز گفته است اين شركت ارتباط خود را با ريچارد گرنل سفير امريكا در برلين حفظ كرده است و در خصوص ايران در حال مذاكره با وي است. با اين حال كريستينا هيگنز - سخنگوي سفارت امريكا در آلمان - گفته است كه اين سفارتخانه در حال مذاكره با مديران ارشد شركت‌هاي آلماني است و آنها گفته‌اند به تحريم‌هاي امريكا پايبند خواهند بود. اين در حالي است كه برخي از مقامات آلماني به دخالت‌هاي سفير امريكا در امور تجاري آلمان اعتراض كرده‌اند.بيژن دير سرايي- سخنگوي حزب «اف‌د‌پ» در مجلس آلمان - گفته است «اينكه شركت‌هاي آلماني به خاطر فشارهاي سفير امريكا تصميم‌گيري كنند، مسخره است. اقتصاد آلمان و اروپا نيرومند است و نيازي به گرفتن دستور مانند مناطق تحت اشغال (امريكا) نداريم.»پيش‌تر ريچارد گرنل، سفير امريكا در برلين به خبرگزاري بلومبرگ اعلام كرده بود با آغاز تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران، شركت‌هاي اتومبيل‌سازي فعاليت‌هاي خود را متوقف كرده و ايران را ترك مي‌كنند. همچنين بنا بر گزارش بلومبرگ، اين تصميم فولكس واگن پس از گفت‌وگوي مديران اين شركت آلماني با سفير امريكا در برلين اتخاذ شده است و بر اساس توافق آنها شركت فولكس‌واگن تنها به آن بخش از فعاليت‌هايش در ايران كه با اهداف بشردوستانه انجام مي‌شود ادامه مي‌دهد.

 

رشد يك پله‌اي شاخص توسعه انساني به لطف برجام

سازمان ملل متحد جديدترين نسخه از گزارش شاخص توسعه انساني (HDI) را منتشر كرد كه در اين گزارش ايران با يك پله صعود نسبت به سال گذشته، بالاتر از كشورهايي مانند تركيه، صربستان، مكزيك، برزيل، چين و ... در رتبه 60 جهان قرار گرفته است.ايران با كسب امتياز 0.798 در بين كشورهاي با درجه توسعه انساني «بالا» قرار گرفته است و فاصله بسيار ناچيزي تا كسب امتياز 0.8 و قرار گرفتن در زمره كشورهاي با درجه توسعه انساني «بسيار بالا» دارد.در گزارش مذكور كه توسط برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) و بر اساس آمارهاي سال 2017 تدوين شده است، مطابق روال سال‌هاي گذشته معيارهاي اميد به زندگي، تعداد سال‌هاي مورد انتظار تحصيل، ميانه تعداد سال‌هاي تحصيل و سرانه توليد ناخالص ملي، ملاك ارزيابي قرار گرفته و 189 كشور از اين طريق رتبه‌بندي شده‌اند.بر اساس اين گزارش ايران با كسب امتياز 0.798 در بين كشورهاي با درجه توسعه انساني «بالا» قرار گرفته است. برخلاف بسياري از شاخص‌هاي بين‌المللي ديگر، جايگاه منطقه‌اي ايران در شاخص توسعه انساني نسبتا قابل‌قبول است.

در اين رابطه سفير اتريش در ايران نيز در توييت خود به اين مساله اشاره كرد و نوشت: به مدد برجام رتبه ايران به لحاظ شاخص‌هاي توسعه انساني با يك پله ارتقا به ٦٠ رسيد، بالاتر از تركيه (٦٤) و چين (٨٦) .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون