• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4188 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۳۱ شهريور

توزيع 21 ميليون غذاي نذري در تهران

هيات‌هاي مذهبي و نذورات تهراني‌ها بيشتر شد

گروه اجتماعي|به نظر مي‌رسد با توجه به فعاليت حدود ۲0 هزار تكيه و حسينيه تهران در دهه اول محرم امسال دست‌كم در سه روز منتهي به عاشوراي حسيني ۲۱ ميليون پرس غذاي نذري توزيع شده‌ باشد.

موج خروشان پيروان مكتب حسين‌(ع) امسال نيز خيره‌كننده بود و امسال با وجود تمامي مشكلات اقتصادي و گراني‌ها همچون گذشته برپا شد. شايد خيلي‌ها قبل از محرم معتقد بودند كه با توجه به مشكلات اقتصادي دولت و كشور، امسال مراسم عزاداري ممكن است به نسبت سال‌هاي گذشته به لحاظ توزيع نذري پررنگ نباشد ولي آنچه در اين دهه به نمايش گذاشته شد، نمايش باشكوهي از صرف فعل عشق بود و خواستن. در تشريح شكوه اين موج، همين بس كه به گفته يكي از مسوولان ذي‌ربط و دست‌اندركار ساماندهي هيات امسال تعداد هيات‌ها و تكاياي ثبت‌شده در تهران حدود 2 هزار مورد بيشتر از سال گذشته بوده است. گذشته از اين، نگاهي به حجم نذورات توزيع‌شده در تكايا و مساجد و هيات‌ها، مي‌تواند نشان‌دهنده همت مردم و دوستداران اهل بيت براي هر چه باشكوه‌تر برگزار شدن مراسم‌ها و نذرهاي خود باشد. حاج محمود، عضو هيات امناي يكي از تكاياي شرق تهران در پاسخ به اين سوال كه هر شب چقدر غذا بين عزاداران حسيني توزيع مي‌كنيد، مي‌گويد: ما از شب اول محرم تا شب سوم امام، هر شب چيزي حدود 500 غذا توزيع مي‌كنيم كه تمام آن از محل نذورات و قرباني‌هاي اهدايي مردم و كمك‌هاي خيرين تامين مي‌شود.

اما اين آمار در محله‌ها و هيات‌هاي نقاط گوناگون شهر، متفاوت است. بر اساس گفت‌وگوي خبرنگار اعتماد با هيات‌داران نقاط مختلف تهران، كمترين غذايي كه تكايا بين عزاداران توزيع مي‌كنند 300 پرس در هر شب است. البته برخي از تكايا، تنها 3 شب آخر غذا توزيع مي‌كنند. اين آمار در بسياري از مساجد به 800 و هزار پرس در شب هم مي‌رسد. حاج محسن، يكي از ريش‌سفيدان هياتي قديمي و بزرگ در مركز تهران در اين مورد مي‌گويد: خوان آقا، امام حسين‌(ع) چنان گسترده است كه هيچگاه كمبودي براي تامين نذورات و غذا و... نداشته و نداريم. ما هر شب بيش از 3 هزار غذا توزيع مي‌كنيم بحمد‌الله با وجود فشارهاي اقتصادي وارد شده بر مردم باز هم عاشقان آقا اباعبدالله به هر طريق ممكن چيزي براي نذورات‌شان كم نگذاشته‌اند.

يك ضرب و تقسيم ساده شايد بهتر بتواند عظمت اين حركت خودجوش مذهبي در تهران را مشخص كند. اگر فرض كنيم كه هر هيات و مسجد در 3 شب آخر محرم، فقط 300 غذا بين عزاداران توزيع كند، به رقم بيش از 21 ميليون غذاي نذري توزيع شده مي‌رسيم كه در نوع خود آماري بي‌نظير محسوب مي‌شود؛ آماري كه با توجه به حجم نذورات و روزهاي توزيع غذا به نظر مي‌رسد تا 2 برابر اين رقم هم برسد. تازه اينها منهاي نذوراتي است كه خانواده‌ها در منازل خود توزيع مي‌كنند.

اين درحالي است كه امسال تغييري ديگر نيز رقم خورده بود. بر اساس بررسي‌هاي شوراي شهر تهران قرار بر اين شد كه بودجه عمومي شهرداري تهران در برپايي و كمك به تكايا و هيات‌ها دخالت داده نشود و سنت‌هاي دهه اول محرم فارغ از كمك‌هاي رسمي به شكلي كه سال‌ها مردم خود با كمك‌هاي خرد خود محقق مي‌كردند، برپا شود و شائبه دخالت‌هاي حكومتي و رسمي به حداقل برسد. همين وضعيت سبب شد تا مراسم امسال بيشتر به چشم بيايد و مورد توجه قرار گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون