• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4189 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱ مهر

دولت امريكا در پي انتقام‌گيري از ملت ايران است

حسن روحاني، رييس‌جمهور يك روز پيش از عزيمت به نيويورك در نوشتاري كه واشنگتن‌پست آن را منتشر كرد به تبيين سياست‌هاي ايران در قبال خروج امريكا از برجام و پيشنهادهاي نامشخص مقام‌هاي متفاوت امريكايي براي مذاكره مجدد با ايران پرداخت. مهم‌ترين محورهاي يادداشت رييس‌جمهور به شرح زير است:

پيش‌بيني امريكا اين بود كه پس از خروج از برجام، ايران نيز از آن خارج مي‌شود و به راحتي مي‌تواند يك ائتلاف جهاني عليه ايران شكل دهد و همه تحريم‌ها را برگرداند. اقدام ما در دادن فرصت محدود به اروپا، باعث به هم ريختن معادلات امريكا شد. از سوي ديگر، گفت‌وگوهاي ايران و بقيه اعضاي برجام و تاكيد آنها براي حفظ برجام، امريكا را در انزوا قرار داد. شايد به ندرت پيش آمده باشد كه روي يك موضوع، بين امريكا و شركاي اروپايي‌اش تا اين حد اختلاف نظر باشد و اين نتيجه موضع بحق جمهوري اسلامي ايران در موضوع هسته‌اي و ديپلماسي فعال ايران در موضوع برجام است.

موضوع مهم براي ما، حفظ منافع مردم ايران از برجام است و چنانچه با وجود خروج امريكا از برجام، منافع ايران تامين شود در برجام مي‌مانيم و در غير اين صورت، روش ديگري را پي مي‌گيريم. منطق ما روشن است. يا همه اطراف از منافع برجام منتفع مي‌شوند يا هيچ‌كدام.

پيشنهاد آقاي ترامپ براي مذاكره مستقيم و بدون پيش‌شرط با ايران صادقانه نيست. ما پيشنهاد ايشان را باور كنيم يا سخنان وزير خارجه وي را كه شرط گفت‌وگو با ايران را تحقق نكاتي مي‌داند كه توهين آشكار به ملت ايران تلقي مي‌شود؟ علاوه بر اين، ما چگونه مي‌توانيم به امريكا اعتماد كنيم در حالي كه از تعهدات بين‌المللي‌اش به ويژه قطعنامه شماره 2231 شوراي امنيت كه خود باني آن بوده كنار مي‌كشد و ديگر كشورها را براي اجراي آن مصوبه تهديد به تنبيه مي‌كند؟ اعمال تحريم‌ها و ايجاد سختي براي مردم ايران ازجمله در زمينه دسترسي مردم به دارو يا محروم كردن ملت ايران از خريد هواپيماي مسافري كه در امنيت پروازها تاثير بسزايي دارد چه توجيهي دارد؟ به‌نظر مي‌رسد كه دولت امريكا در پي انتقام‌گيري از ملت ايران است و روشن است كه ادعاي طرفداري‌اش از مردم ايران كاملا پوچ و منافقانه است.

ما اهل منطق و گفت‌وگو هستيم. به همين دليل در مذاكرات برجام وارد شديم و از آن سربلند بيرون آمديم.

سلاح ما صلح است. ما همان‌طور كه در برابر متجاوز مي‌ايستيم، در صلح جدي هستيم و به هر اقدام مسالمت‌آميز، صادقانه و واقعي پاسخ مثبت مي‌دهيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون