• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4191 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۳ مهر

لاريجاني براي تصويب لوايح 4گانه با اصولگرايان مجلس تشكيل جلسه داد

اجماع نسبي براي تصويب FATF

رييس فراكسيون نمايندگان ولايي بر نظر قبلي اصولگرايان مبني بر مخالفت با FATF پافشاري كرد

عليرضا رحيمي، عضو اصلاح‌طلب كميسيون امنيت ملي و هيات رييسه مجلس شامگاه شنبه هفته جاري در يك توييت از برگزاري جلسه‌اي با محوريت FATF و با حضور برخي وزراي دولت، نمايندگاني از شوراي نگهبان و سپاه و روساي فراكسيون‌هاي اميد و مستقلين خبر داده بود. جلسه‌اي كه به‌ دعوت علي لاريجاني رييس مجلس برگزار شده بود و در حالي كه ابتدا باتوجه به نحوه اعلام خبر ازسوي رحيمي، اين‌طور به‌نظر رسيد كه تنها از محمدرضا عارف رييس فراكسيون اميد و كاظم جلالي رييس فراكسيون مستقلين دعوت شده اما بنابر توضيحات ظهر روز يكشنبه جلال ميرزايي رييس كميته سياسي فراكسيون اميد، اين دعوت به‌هيچ عنوان منحصر به 2 فراكسيون عمدتا حامي دولت نبوده، بلكه دعوتي عمومي از روساي هر 3 فراكسيون ازجمله فراكسيون اصولگرايان مجلس يا همان نمايندگان ولايي نيز بوده است.

آن‌چنان كه ميرزايي به «اعتماد» خبر داده است، از حميدرضا حاجي‌بابايي رييس فراكسيون نمايندگان ولايي نيز براي حضور در اين جلسه دعوت شده اما اصولگرايان به‌هر دليل از اجابت دعوت رييس مجلس سر باز زده‌اند. هرچند ظهر ديروز سيدحسين نقوي‌حسيني سخنگوي فراكسيون نمايندگان ولايي از برگزاري جلسه جداگانه هيات رييسه اين فراكسيون با رييس مجلس خبر داد و در ادامه آنچنان كه حاجي‌بابايي در گفت‌وگو با تسنيم اعلام كرد، اصولگرايان نيز بالاخره پاي صحبت‌هاي رييس مجلس درباره FATF نشسته‌اند. چنان‌كه نماينده اصولگراي همدان توضيح داد، اعضاي هيات رييسه فراكسيون نمايندگان ولايي، به‌دليل آنكه معتقد بودند باتوجه به بيانات صريح مقام معظم رهبري در اين باره چندان صلاح نيست در رابطه با «FATF» بحث يا جلسه خاصي داشته باشند اما درنهايت تصميم گرفته‌اند در جلسه‌اي جداگانه با رييس مجلس، نظر لاريجاني را بشنوند. حاجي‌بابايي همچنين در شرح اين نشست 2ساعته گفته است: «ابتدا لاريجاني، هيات رييسه فراكسيون را در جريان مطالب جلسه روز شنبه خود با مسوولان ذي‌ربط و نظرات وزير امور خارجه قرار داد و همچنين مباحثي درباره جايگاه حقوقي «FATF» و اينكه نحوه مواجه شدن ما با اينگونه كنوانسيون‌ها چگونه بايد باشد، مطرح كرد اما باتوجه به اينكه در اين جلسه نكته جديدي مطرح نشد، اعضاي هيات‌رييسه فراكسيون به اين جمع‌بندي رسيدند كه همچنان بر نظر پيشين خود باقي مانده و مخالفت خود را با اين موضوع اعلام كردند.» با اين حساب، با وجود تلاش‌ها براي همراه كردن اصولگرايان با ساير نمايندگان مجلس، دولت و حتي برخي نهادها ازجمله شوراي نگهبان و سپاه پاسداران در بحث لوايح چهارگانه مربوط به FATF، آنها همچنان بر مخالفت قبلي پافشاري كرده و علت مخالفت‌شان را نيز «بيانات صريح مقام معظم رهبري» عنوان كردند. هرچند صراحت كلام رهبري، نه در مخالفت با تصويب لوايح چهارگانه بود و نه در ضديت با پيوستن به FATF؛ بلكه آنچنان كه حشمت‌الله فلاحت‌پيشه رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس و البته برخي ديگر از نمايندگان بارها اعلام كردند، رهبري تصميم‌گيري درباره اين لوايح را به مجلس و دولت واگذار كرده بودند.

هرچه بود اما حالا اين‌طور كه پيداست اصولگرايان كه در ماه‌هاي گذشته به انحاي گوناگون برمخالفت خود با تصويب اين لوايح چهارگانه و متعاقبا پيوستن به FATF مخالفت كرده بودند، كماكان بر نظر خود مصرند و حاضر به هيچ‌گونه نرمشي نيز در اين خصوص نيستند. هرچند، آنها باتوجه به آنكه داراي اكثريت كرسي‌هاي مجلس نبوده و چيزي در حدود يك سوم از پارلمان را در اختيار دارند، درصورتي كه دست به شانتاژهاي رسانه‌اي و جوسازي‌هاي سياسي و پارلماني همچون آنچه پيش از اين در ماجراي ارسال پيامك‌هاي تهديدآميز به نمايندگان و پهن كردن طومار امضاي مخالفان كف صحن علني مجلس شاهد بوديم، نزنند، بعيد است كه بتوانند نظرشان را به‌طور دموكراتيك به كرسي بنشانند و مانع از راي‌آوري اين لوايح چهارگانه در مجلس شوند. لوايحي كه البته يك فقره آن، حالا از سد تصويب گذشته است. با اين حال اما اجماع قابل‌توجهي كه گويا در جلسه مهم روز شنبه در اين باره شكل گرفته، نويدبخش هموار شدن مسير تصويب سه‌لايحه ديگر در مجلس است. جلسه‌اي كه با حضور چند عضو كابينه ازجمله وزراي امور خارجه، امور اقتصادي و دارايي، اطلاعات، رييس كل بانك مركزي، روسا و نمايندگان برخي كميسيون‌هاي تخصصي ذي‌ربط و 2 فراكسيون اميد و مستقلين و همچنين مركز پژوهش‌هاي مجلس و شايد مهم‌تر از اينها، نمايندگاني از شوراي نگهبان و سپاه به ميزباني علي لاريجاني رييس مجلس برگزار شده و آنچنان كه حشمت‌الله فلاحت‌پيشه رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس به «اعتماد» گفته، اقدامي مثبت و اثربخش در تسهيل مسير تصويب 3 لايحه باقي‌مانده از لوايح چهارگانه و درنهايت پيوستن به FATF بوده است. به هر تفسير، فلاحت‌پيشه كه از برگزاري نشست روز سه‌شنبه كميسيون امنيت ملي درباره لايحه الحاق به كنوانسيون مقابله با تامين منابع مالي تروريسم به «اعتماد» خبر داده، معتقد است كه باتوجه به عضويت كشورهايي همچون سوريه و لبنان در FATF، ايران نيز مي‌تواند ضمن از بين بردن بهانه‌جويي‌هاي دشمنان و رعايت اقدامات صيانتي، به اين گروه بپيوندد.


يك عضو هيات رييسه مجلس از برگزاري جلسه‌اي با محوريت FATF و با حضور برخي وزراي دولت، نمايندگاني از شوراي نگهبان و سپاه و روساي فراكسيون‌هاي اميد و مستقلين، به‌ دعوت علي لاريجاني رييس مجلس خبر داده بود.

به‌گفته رييس كميته سياسي فراكسيون اميد، اصولگرايان مجلس حاضر به شركت در جلسه نشدند.

اصولگرايان روزگذشته با لاريجاني ديدار كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون