• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4192 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۴ مهر

عليه قوميت‌گرايي

احمد موثقي

پرداختن به مبحث هويت قومي بايد در چارچوب انديشه سياسي و ساختارها صورت بگيرد. در ايران بايد هويت ملي، دولت ملي و توسعه را تجربه كنيم؛ تا شكاف‌هاي ارزشي و اجتماعي در كشور به وجود نيايد و دشمناني كه در منطقه و جهان داريم از اين دست شكاف‌ها سوءاستفاده نكنند. نمونه آن را در حوادث تروريستي اهواز مشاهده كرديم كه مبناي قومي به خود گرفت. اگر نظام سياسي در برگيرندگي عام پيدا كند، آن زمان سرمايه اجتماعي بالا مي‌رود. در اين صورت مشروعيت نظام سياسي بالا مي‌رود و اين امر زمينه‌ساز بهبود فضاي كسب و كار، رشد، رونق اقتصادي و توسعه مي‌شود.

نظام سياسي بايد از هر گونه گفتماني كه زمينه‌ساز گرايشات گريز از مركز شود خودداري كند. اين گرايشات در عصر رسانه‌هايي كه از كاه كوه مي‌سازند و مقاصد خاصي را دنبال مي‌كنند، مرجع اقوام و اقليت‌ها را به خارج از ايران منتقل مي‌كند. برخي از گروه‌ها به اين طريق دفع مي‌شوند. آنها در خارج از كشور تزريق ايدئولوژيك شده و خلأهاي فرهنگي و ملي و اجتماعي‌شان با سوءاستفاده دشمنان پر مي‌شود و اينجا است كه تروريسم متولد مي‌شود.

تلاش براي رفع بحران‌هاي اقتصادي، از بين بردن سوء مديريت‌ها و علم به اين مشكلات هم مساله ديگري است كه بايد مورد توجه قرار گيرد. اين مشكلات به فقر دامن مي‌زند و طبقه متوسط را تضعيف مي‌كند. فقر در كنار شكاف‌هاي ارزشي به وجود آمده زمينه سوءاستفاده نيروهاي بيروني را فراهم مي‌كند. بايد اين خطر را به درستي شناخت و با قوميت‌گرايي و تبعيض مبارزه كرد.

استاد علوم سياسي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون