• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4192 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۴ مهر

رحيمي، عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي:

راي بالاي لايحه پالرمو، راهگشاي تصويب CFT

آقاي رحيمي، نمايندگان در نشست علني ديروز راي به تصويب مجدد لايحه پالرمو داده و با اعمال اصلاحاتي، ايرادهاي شوراي نگهبان را مرتفع كردند؛ البته اصلاحاتي كه انجام شد، عملا جاي مخالفت نمي‌گذاشت اما باتوجه به راي بالايي كه نمايندگان به تصويب اين لايحه دادند، به نظر شما ادامه مسير تصويب لوايح مربوط به FATF چگونه خواهد بود؟

بله! مجلس، اصلاحاتي معقول و منطقي در مورد لايحه الحاق دولت جمهوري اسلامي ايران به كنوانسيون مقابله با جرايم سازمان‌يافته فراملي يا همان پالرمو درنظر گرفتند و نمايندگان نيز راي بالايي دادند. به نظرم، از منظر سياسي نيز اين راي بالا و به‌طور كلي تصويب مجدد لايحه الحاق به كنوانسيون پالرمو، مقدمه‌اي است براي تصويب لايحه الحاق دولت ايران به كنوانسيون مقابله با تامين مالي تروريسم يا همان لايحه موسوم به CFT كه هم‌اكنون در كميسيون امنيت در حال بررسي شكلي است و پيامي روشن در راستاي تصويب اين لايحه نيز بود. به طور كلي، پيش‌بيني ما اين است كه فضاي حاكم بر مجلس، فضاي مناسب و مساعدي براي راي‌آوري اين لوايح خواهد بود.

شما شامگاه شنبه همين هفته از برگزاري جلسه‌اي به‌دعوت رييس مجلس و با حضور برخي وزراي دولت از جمله وزراي خارجه، اطلاعات و اقتصاد، رييس كل بانك مركزي و همچنين روساي فراكسيون‌هاي اميد و مستقلين و نمايندگاني از شوراي نگهبان و سپاه و با محوريت بحث درباره لوايح چهارگانه FATF خبر داده بوديد. بعد از ظهر دوشنبه نيز آقاي لاريجاني با هيات رييسه فراكسيون اصولگرايان يا همان نمايندگان ولايي تشكيل جلسه داد. برگزاري اين جلسات چه تاثيري در تصويب لايحه پالرمو و ادامه مسير تصويب لوايح چهارگانه خواهد داشت؟

به هر حال اصولگرايان كه پيش از اين نيز نظر و مواضع خود را به صراحت اعلام كرده و گفته بودند كه مخالف تصويب هر 4 لايحه و در مجموع پيوستن به FATF هستند. همچنين در عمل اقدامات و حركاتي كه براي مسكوت ماندن كنوانسيون CFT از جمله توماربازي در صحن علني و پهن كردن تومار امضاهايي در مخالفت با اين لايحه داشتند، نشان از نگاه‌شان به اين لايحه و 3 لايحه ديگر دارد و اساسا ما انتظار موافقتي از جانب فراكسيون نمايندگان ولايي نداشته و نداريم. با اين حال واقعيت اين است كه فضاي عمومي حاكم بر صحن علني مجلس، فضايي مثبت و در راستاي تصويب لوايح است. با اين حال، جلسه روز شنبه بسيار مهم بود و به‌خصوص در نگاه فراكسيون مستقلين ولايي نسبت به تصويب لوايح چهارگانه اثري قابل‌توجه داشت. به‌طور كلي جلسه‌اي كه روز شنبه در سطح مقامات نظام و نه فقط مجلس، برگزار شد هم پيامي مثبت براي كل مجلس داشت و باتوجه به حمايت صريح فراكسيون اميد در گذشته، در نگاه فراكسيون مستقلين نيز اثري مثبت داشت و اين‌طور كه پيداست، همكاران در اين فراكسيون نيز هم‌اكنون نگاهي سازنده و رو به جلو به اين مهم دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون