• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4192 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۴ مهر

خبرخوان

امكان دسترسي بخش خصوصي به سامانه نيما فراهم مي‌شود

بانك مركزي اعلام كرد: براي ايجاد شفافيت در فرآيند فروش ارز حاصل از صادرات و تامين ارز واردات، آمادگي ايجاد دسترسي لازم براي ارايه اطلاعات مربوطه به فعالان اقتصادي را دارد. در اين اطلاعيه از اتاق‌هاي بازرگاني، انجمن‌ها و اتحاديه‌ها خواسته شده است ضمن دريافت تاييديه از فعالان مرتبط با حوزه فعاليت خود، در نامه‌اي نام، نام خانوادگي، كدملي و شماره تماس رابط اعم از حقيقي و حقوقي را براي اين كار به معاونت ارزي اين بانك ارسال كنند. بر اساس اين اطلاعيه، دريافت تاييديه از اشخاص حقيقي و حقوقي فهرست پيوست براي دسترسي به اطلاعات برعهده اتاق، انجمن و صنف مربوطه بوده و فرد معرفي شده موظف به حفظ محرمانگي اين اطلاعات است؛ همچنين باهدف اطلاع فعالان اقتصادي، يك هفته پيش از ايجاد اين دسترسي، فهرست‌هاي ارسالي به اين بانك به تفكيك درخواست‌كننده در سايت بانك مركزي قرار مي‌گيرد.اطلاعات قابل ارايه تنها شامل معادل يورو ارزهاي فروخته شده و خريداري شده در سامانه نيما و پرتال ارزي خواهد بود و ديگر اطلاعات از قبيل نوع ارز، كشور مقصد، مشخصات فروشنده خارجي، كارگزار و بانك عامل به صورت محرمانه ارايه مي‌شود.

 

بازار خودرو ديگر كشش افزايش قيمت‌ را ندارد

رييس اتحاديه صنف نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودروي تهران گفت: پيش‌بيني مي‌كنيم با توجه به رشد شديد قيمت خودرو در ماه‌هاي اخير، اين بازار ديگر كششي براي افزايش قيمت‌ به دليل رشد نرخ ارز در بازار آزاد، نخواهد داشت. سعيد موتمني اظهار كرد: تجربه سال‌هاي گذشته نشان داده كه هر زمان نوسانات شديد در نرخ ارز داشته‌ايم قيمت‌ها در بازار خودرو نيز به سرعت از اين نوسانات تاثير گرفته و به دنبال آن بازار هم از فروشنده و هم از خريدار خالي و اصطلاحا قفل شده است. وي با بيان اينكه در شرايط نوسانات رو به بالاي نرخ ارز، فروشندگان خودرو به دليل احتمال افزايش قيمت‌ها از فروش خودداري مي‌كنند، خاطرنشان كرد: در مقابل خريداران نيز نوسانات صعودي نرخ ارز را دايمي و ماندگار نمي‌دانند و منتظر مي‌مانند تا التهابات بازار ارز رفع و قيمت‌ها كاهش يابد. رييس اتحاديه صنف نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودروي تهران ادامه داد: چنين وضعيتي موجب قفل شدن بازار خودرو مي‌شود به‌گونه‌اي كه نه فروشندگان تمايل به فروش و نه خريداران تمايلي به خريد دارند، اتفاقي كه اين روزها با نوسانات بازار ارز در بازار خودرو رخ داده است. وي افزود: در اين شرايط نكته قابل توجه اين است كه به دليل رشد شديد قيمت‌ها در بازار خودروهاي وارداتي كه قيمت آنها ارتباط مستقيمي با نرخ ارز دارد، از اين جا به بعد رشد نرخ ارز در بازار آزاد تاثير تورمي كمتري بر قيمت اين محصولات خواهد داشت زيرا قيمت‌ها در بازار خودرو در ماه‌هاي اخير تا حد ممكن افزايش يافته و ديگر كششي براي افزايش بيشتر قيمت‌ها وجود ندارد. موتمني با بيان اينكه اميدواريم مسوولان مربوطه نوسانات نرخ ارز را مهار و از رشد بي‌رويه قيمت‌ها در بازار آزاد ارز جلوگيري كنند، تصريح كرد: در صورتي كه نرخ ارز در بازار آزاد براي مدت زمان طولاني به ثبات برسد، تازه فروشندگان و خريداران خودرو اقدام به تحليل شرايط براي خريد و فروش خودرو مي‌كنند و اين بازار از ركود و حالت قفل شدن خريد و فروش، خارج مي‌شود.

 

بخش‌خصوصي توان تسويه ارزي دارد

سخنگوي اتحاديه صادركنندگان فرآورده‌هاي نفتي گفت: با توجه به اينكه عمده صادرات نفت ايران به بازارهاي آسيايي است، امكان تسويه ارزي و ريالي در نظام مالي اين كشور براي ما فراهم است. سيدحميد حسيني، سخنگوي اتحاديه صادركنندگان فرآورده‌هاي نفتي در نشست خبري خود با خبرنگاران، در پاسخ به سوال درباره توان بخش خصوصي براي فروش نفت خام از طريق بورس نفت گفت: ظرفيت‌هايي در بخش خصوصي داخلي و خارجي ايران وجود دارد؛ از طرفي عمده مقاصد صادراتي نفت ايران، هند، چين و بطور كلي بازارهاي آسيايي هستند كه از جمله مقاصدي به شمار مي‌روند كه انتقال ارزي و نظام مالي در آن دچار محدوديت نيست. به گفته اين فعال بخش خصوصي، ميزان كارمزد انتقالات مالي در بانك‌هاي چين در شرايط غيرتحريم حدود ۶ تا ۶.۵ درصد است كه اين رقم در دوره تحريم به ۱۱ درصد نيز مي‌رسد. وي تاكيد كرد: ارزش صادرات بايد به چرخه اقتصاد كشور بازگردد و اين اتحاديه به هيچ عنوان با هيچ گونه رانتي در هيچ بخشي موافق نيست و خواهان آزادسازي قيمت ارز محاسبه شده براي مواد اوليه است تا تجارت و صادرات در يك فضاي مساوي انجام شود، در غير اين‌صورت برقراري عدالت ممكن نيست. سخنگوي اتحاديه صادركنندگان فرآورده‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي با تاكيد بر اينكه چندگانگي تصميمات بين قوا و حتي بخش‌هاي مختلف دولت موجب سردرگمي بخش خصوصي شده است، تصريح كرد: به نظر مي‌رسد بانك مركزي پيمان‌سپاري ارزي را بدون بررسي و حضور بخش خصوصي تاييد كرد كه در نتيجه موجب رشد فرهنگ چانه‌زني در بخش‌هاي قدرتمند اقتصادي شد، چرا كه هر بخشي كه دچار فشار مي‌شد، تلاش مي‌كرد تا با لابي‌گري، رانت دريافت كند. مهر

 

ممنوعيت صادرات گوجه فرنگي

گمرك در بخشنامه‌اي ممنوعيت صادرات گوجه‌فرنگي تا اطلاع ثانوي را به كليه گمركات اجرايي ابلاغ كرد. علي‌اكبر شاماني مديركل دفتر صادرات در بخشنامه‌اي به كليه گمركات اجرايي ممنوعيت صادرات گوجه فرنگي تا اطلاع ثانوي را ابلاغ كرد. در اين بخشنامه آمده است: صادرات گوجه فرنگي تا اطلاع ثانوي ممنوع است. ليكن صادرات گوجه فرنگي توليدي گلخانه‌اي كه استفاده از آن در تهيه رب كاربرد ندارد با مجوز وزارت جهاد كشاورزي از ممنوعيت موضوع اين بخشنامه مستثني است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون