• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4192 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۴ مهر

عدد و رقم

رشد قيمت خشكبار و آجيل

رييس اتحاديه خشكبار و آجيل گفت: براي راه‌اندازي يك آجيل‌فروشي كوچك به حدود ۴۰۰ ميليون تومان سرمايه نياز داريم در حالي كه پيش از اين با حدود ۵۰ ميليون تومان اين كار را انجام مي‌داديم. مصطفي احمدي در خصوص قيمت آجيل و خشكبار اظهار كرد: ما نرخ مصوبي در زمينه خشكبار و آجيل نداريم. محصولات از طريق نرخ ارز، تقاضاي بازار و توليد محصولات مشخص مي‌شود. وي افزود: بر اساس نوسانات ارز و قيمت جهاني پسته و تخمه كه اجناس بين‌المللي ما محسوب مي‌شوند، اجناس ما گرانتر شده‌اند. متوسط قيمت پسته در دنيا در حال حاضر ۱۰ تا ۱۲ دلار است. قيمت محصولات بسيار بالا رفته و مردم قدرت خريد اين محصولات را ندارند.

 

رشد قيمت مسكن

جديدترين آمار وزارت راه و شهرسازي در تهران حاكي از آن است كه قيمت مسكن طي شهريورماه امسال نسبت به ماه پيش از آن ۹,۳ درصد افزايش يافته است. بر اساس آمار رسمي در شهريور ماه امسال متوسط قيمت مسكن در مناطق 22گانه تهران 8 ميليون و 122 هزار تومان بود كه در مقايسه با ماه پيش از آن (مرداد 97) بالغ بر 9.3 درصد افزايش يافته است. در مرداد امسال متوسط قيمت هر مترمربع واحد مسكوني 7 ميليون و 430 هزار تومان بود. تعداد مبايعه‌نامه‌هاي ثبت شده در شهريور امسال نسبت به مرداد نيز كاهش يافته است. در شهريور ماه 8962 فقره مبايعه‌نامه ثبت شده كه نسبت به ماه پيش از آن يعني مرداد با 11154 فقره حدود 19.6 درصد كاهش يافته است.

 

افزايش كمبود نفت در آسيا

يكي از مديران ارشد گروه انرژي فرانسوي توتال پيش‌بيني كرد؛ كمبود نفت آسيا از ۲۷ ميليون بشكه در روز فعلي به ۳۵ ميليون بشكه در روز تا سال ۲۰۲۵ افزايش خواهد يافت كه حدود ۳۰ درصد رشد نشان مي‌دهد. توماس ويمل، رييس معاملات و حمل توتال با بيان مطلب مذكور گفت: همزمان واردات اروپا به ميزان ۱۰ ميليون بشكه در روز كاهش خواهد يافت در حالي كه صادرات از شمال امريكا و خاورميانه افزايش پيدا مي‌كند. ويمل در كنفرانس نفت آسيا- اقيانوسيه (APPEC) گفت: امريكا نفت شيل را صادر خواهد كرد اما پالايشگاه‌هاي امريكايي به واردات گريدهاي مديوم و سنگين ترش ادامه مي‌دهند. بر اساس گزارش رويترز، اين مدير توتال خاطرنشان كرد: تغييرات رگولاتوري مانند مقررات جديد IMO كه در سال ۲۰۲۰ اجرايي مي‌شود و ميزان سولفور در سوخت كشتي را محدود مي‌كند، عامل ديگري براي رشد و تغيير در جريان تجارت خواهد بود.

 

جوجه يك‌روزه ارزان شد

محمد يوسفي رييس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتي با اشاره به كاهش ۸۰۰ توماني قيمت هر قطعه جوجه گفت: بايد بين توليد جوجه يك‌روزه، عرضه آن و قيمت نهاده‌هاي توليد تعادل ايجاد شود و شركت پشتيباني امور دام نيز بايد بازار خوراك طيور را تنظيم كند. به گفته وي، مشكلات تهيه نهاده‌هاي توليد همچنان براي مرغداران وجود دارد و با وجود اينكه خوراك طيور جزو كالاهاي اساسي است و ارز دولتي به آن اختصاص يافته، گران‌تر از قيمت معقول به توليدكنندگان عرضه مي‌شود. يوسفي در ادامه علت تفاوت قيمت بين مرغ كشتار تهران و شهرستان‌ها را فاصله زماني كوتاه‌تر بين كشتار و عرضه مرغ در بازار دانست و تصريح كرد: كيفيت كار برخي كشتارگاه‌ها نيز بالاتر است كه لزوما اين كشتارگاه‌ها در تهران نيستند و بستگي به تشخيص خريداران دارد كه كشتار كدام برند را بهتر بدانند.

 

واردات قطعات خودرو

طبق آمار تجارت خارجي در ۵ ماه امسال ۳۱ هزار ميليارد تومان قطعات خودرو به كشور وارد شد. در ۵ ماهه نخست سال جاري بر اساس آمارهاي رسمي منتشر شده از تجارت خارجي كشور بالغ بر ۷۹۷ ميليون و ۴۱۹ هزار و ۱۵۸ دلار معادل ۳۱ هزار و ۸۵۶ ميليارد و ۸۹۹ ميليون و ۳۰۰ هزار ريال قطعات منفصله خودرو به كشور وارد شده است. اين قطعات عمدتا از كشورهاي آلمان، فرانسه، ژاپن، چين، تركيه، امارات، كره، تايوان، سوئد و سوييس بوده است. بر اين اساس حجم اين ميزان قطعات وارداتي ۷۱ ميليون و ۴۴۰ هزار كيلوگرم بوده است. اين كالاها از گمركات مرزي مانند شهيد رجايي، باهنر، گناوه، منطقه ويژه بوشهر، منطقه آزاد اروند، بازرگان، بندر لنگه و گمركات داخلي ترخيص شده است.

 

افزايش صادرات به عراق

نايب‌رييس اتاق بازرگاني ايران گفت: صادرات ايران به عراق در چند ماه گذشته افزايش زيادي داشته است كه اين امر منجر به دست آوردن ركوردي بي‌سابقه در كل تاريخ صادرات كشورمان به اين كشور شده است. كيوان كاشفي اظهار كرد: صادرات ايران به عراق در 6 ماهه سال جاري 31 درصد افزايش يافته است به‌طوري كه بر اساس آمار موجود در اين مدت 4 ميليارد و 165 ميليون دلار كالا از ايران به اين كشور صادر شده است. در حالي كه اين رقم در مدت مشابه سال قبل 3 ميليارد و 100 ميليون دلار بود. اين افزايش چشمگير صادرات كالا كه بيشتر به كشورهاي همسايه صورت گرفته است، منجر به افزايش قيمت برخي كالاها در بازار داخلي شده و صادرات تعداد زيادي از محصولات از جمله كالاهاي اساسي ممنوع شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون