• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4192 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۴ مهر

بازار سهام 6 هزار پله‌ ديگر رشد كرد

واكنش بورس به 1+4

شاخص بورس ديروز (سه‌شنبه) تحت تاثير افزايش اميدواري نسبت به بهبود تعاملات بين‌المللي با رشد 5 هزار و 993 پله‌اي نسبت به دوشنبه در جايگاه 174 هزار و 618 واحد ايستاد. اعلام تداوم حمايت پنج عضو باقيمانده برجام بر ادامه همكاري اقتصادي با ايران و همچنين انتشار اخبار مثبت از شركت‌ها از مهم‌ترين عوامل رشد بي‌سابقه شاخص بورس در معاملات ديروز بود. جلسه دوشنبه ايران و پنج عضو برجام و انتشار بيانيه پاياني، اميدواري‌ها نسبت به تعهد اروپايي‌ها به ماندن در برجام و ادامه همكاري اقتصادي با ايران را تقويت كرد. طرفين در اين نشست، بر اراده خود براي حمايت از آزادي فعالان اقتصادي در تعقيب كسب و كار مشروع با ايران تاكيد كردند.

همچنين در اين بيانيه، طرفين تداوم تعهد خود به اهداف مندرج در بيانيه وزيران جلسه كميسيون مشترك در 15 تيرماه امسال به ويژه پيگيري اقدامات موثر براي تضمين كانال‌هاي پرداخت با ايران و تداوم صادرات نفت و ميعانات گازي، محصولات نفتي و پتروشيمي را دوباره مورد تاييد قرار دادند. ديروز 4 ميليارد و 994 ميليون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار شبه ارزش 17 هزار و 318 ميليارد ريال در 273 هزار و 653 نوبت دادوستد شد.

بررسي شاخص‌هاي اصلي بازار سرمايه نشان مي‌دهد، شاخص قيمت (وزني - ارزشي) كه در آن ارزش سهام شركت‌هاي بزرگ اثر بيشتري بر شاخص مي‌گذارد، يك هزار و 751 واحد رشد كرد و شاخص كل (هم‌وزن) كه در آن ارزش و وزن همه شركت‌هاي بزرگ و كوچك در محاسبه شاخص كل، يكسان در نظر گرفته مي‌شود، يك هزار و 70 واحد رشد داشت. شاخص قيمت (هم‌وزن) نيز 756 واحد بالا رفت؛ اين شاخص بيانگر سطح عمومي قيمت سهام شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس است. شاخص آزاد شناور نيز 6 هزار و 547 واحد افزايش يافت؛ اين شاخص بخشي از سهام قابل معامله شركت‌ها در بورس را نشان مي‌دهد. شاخص بازار اول (مربوط به شركت‌هاي بهتر از نظر سرمايه، سودآوري و درصد سهام آزاد شناور) 4 هزار و 479 واحد رشد كرد و شاخص بازار دوم بورس نيز 11 هزار و 627 واحد افزايش يافت.

بر اين اساس، در معاملات ديروز نمادهاي فارس (هلدينگ خليج‌فارس)، فولاد (فولاد مباركه)، كگل (صنعتي و معدني گل‌گهر)، فملي (ملي صنايع مس) و پارس (پتروشيمي پارس) بيشترين تاثير سهم را در رشد شاخص داشتند. گروه شيميايي در معاملات سه‌شنبه بورس صدرنشين شد؛ در اين گروه 712 ميليون سهم به ارزش 3 هزار و 748 ميليارد ريال دادوستد شد. گروه فرآورده‌هاي نفتي به ارزش 2 هزار و 570 ميليارد ريال و فلزات اساسي به ارزش يك هزار و 713 ميليارد ريال جايگاه‌هاي بعدي را به خود اختصاص دادند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون