• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4192 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۴ مهر

ملاقات روحاني با توماس باخ رييس كميته بين‌المللي المپيك

ديپلماسي ورزشي آقاي رييس‌جمهور

حميد رعنا

 

 

پس از سفر رضا صالحي‌اميري، رييس كميته ملي المپيك ايران به سوييس و ديدار با نناد لالوويچ، رييس اتحاديه جهاني كشتي و البته توماس باخ، رييس كميته بين‌المللي المپيك، حسن روحاني رييس‌جمهور كشورمان نيز در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل متحد، با توماس باخ ديدار كرد؛ ملاقاتي كه مي‌توان آن را به فال نيك گرفت و اميدوار بود كه باعث شود تا بسياري از چالش‌هاي بين‌المللي ورزش ايران از جمله مبارزه نكردن ورزشكاران كشورمان با نمايندگان اسراييل را به خصوص در رشته كشتي حل و فصل كند. با اينكه رييس‌جمهور روحاني در اين ديدار از حمايت دولت از ورزش و ورزشكاران سخن گفته، اما دليل شرايط اقتصادي و افزايش قيمت دلار، شاهد لغو بسياري از مسابقات برون‌مرزي از برنامه فدراسيون‌هاي ورزشي هستيم. فدراسيون كشتي اعلام كرده كه با اين نرخ ارز، قادر به اعزام تيم‌هاي ملي بزرگسالان و اميد كشورمان به رقابت‌هاي معتبر جهاني در مجارستان و روماني نخواهد بود و اين در حالي است كه كشتي ايران از ابتداي سال از ۱۰ رويداد جهاني و آسيايي كه با تيم‌هاي ملي رده‌هاي مختلف سني خود در آنها حضور يافته موفق به كسب ۹ عنوان قهرماني براي كشورمان شده است؛ افتخاري كه هيچ‌يك از فدراسيون‌هاي ورزشي ايران قادر به انجام آن نيستند؛ از همين رو اميد مي‌رود دولتمردان و وزارت ورزش در اين روزهاي سخت به ياري ورزش ملي ايران آمده و شرايطي را ايجاد كنند تا كشتي به عنوان پرافتخارترين رشته كشورمان باز هم براي ايران كسب افتخار كرده و در اين روزهاي حساس باعث نشاط اجتماعي شود.

انصراف ايران از ميزباني جام جهاني

فدراسيون كشتي ايران به دليل مشكلات اقتصادي با تصميم اتحاديه جهاني كشتي مبني بر برگزار نشدن جام جهاني كشتي فرنگي در سال ۲۰۱۸ ميلادي به ميزباني اهواز موافقت كرده است. اتحاديه جهاني كشتي به دليل برگزاري بازي‌هاي آسيايي جاكارتا، امسال مسابقات جهاني مجارستان را به جاي شهريورماه اواخر مهرماه برگزار مي‌كند و به همين دليل كشورهاي حاضر در جام جهاني كشتي فرنگي نيز اعلام كرده‌اند به دليل فاصله كوتاه بين پايان رقابت‌هاي جهاني در اوايل آبان ماه با جام جهاني در اواسط آذرماه، نمي‌توانند شرايط مناسبي براي حضور در اين رقابت‌ها داشته باشند؛ از اين رو متقاضي لغو جام جهاني كشتي فرنگي سال ۲۰۱۸ شدند. از طرف ديگر فدراسيون كشتي ايران نيز به دليل جايزه ۱۱۰ هزار دلاري درنظر گرفته شده از سوي اتحاديه جهاني كشتي براي تيم‌هاي برتر جام جهاني كه با توجه به افزايش نرخ ارز در شرايط موجود، نياز به چندين برابر تامين هزينه دارد، همچنين عدم اعمال تعهدات اجرايي اداره كل ورزش و جوانان خوزستان در آماده‌سازي سالن مسابقات و نيز عدم انجام تعهدات مالي و مشاركتي خود با فدراسيون كشتي در تامين هزينه‌هاي مربوطه، پيشنهاد اتحاديه را پذيرفت و تلاش خود را معطوف به برگزاري جام‌هاي جهاني ۲۰۱۹ در مشهد و تهران خواهد كرد. نماينده اتحاديه جهاني كشتي اواخر هفته جاري از امكانات شهرهاي مشهد و تهران، ميزبانان جام‌هاي جهاني كشتي آزاد و فرنگي در سال ۲۰۱۹ ميلادي بازديد مي‌كند. طبق تقويم اتحاديه جهاني كشتي جام‌هاي جهاني كشتي فرنگي و آزاد آذرماه سال ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد. همچنين اتحاديه جهاني ميزباني شهر آستانه قزاقستان به عنوان ميزبان مسابقات جهاني 2019 را كه پيش از اين نيز اعلام شده بود، مورد تاييد قرار داد. در اين مسابقات شش كشتي‌گير برتر اوزان المپيكي، سهميه المپيك را براي كشورشان به دست مي‌آورند.

 

تركان: با دلار 15 هزار توماني نمي‌توان

به جهاني رفت

مجيد تركان مدير تيم‌هاي ملي كشتي آزاد اميد و بزرگسالان ايران درباره برخي شايعات مبني بر احتمال عدم اعزام تيم‌هاي ملي كشتي اميد و بزرگسالان ايران به رقابت‌هاي قهرماني جهان در پي افزايش شديد نرخ ارز با تاكيد بر لزوم حل مشكل ارزي فدراسيون كشتي توسط وزارت ورزش اظهار كرد: «طي ۲ ماه گذشته ۶ اعزام به رقابت‌هاي جهاني داشتيم كه هزينه بسيار سنگيني را با توجه به گراني شديد نرخ ارز بر دوش فدراسيون كشتي گذاشت. واقعا با اين شرايط اعزام تيم‌هاي اميد و بزرگسالان به رقابت‌هاي قهرماني جهان از توان فدراسيون كشتي خارج است و اگر اين مشكل حل نشود نمي‌توانيم به اين رقابت‌ها تيم اعزام كنيم. اميدوارم وزارت ورزش سريعا دست به كار شود و مشكل ارزي فدراسيون كشتي را حل كند چراكه واقعا كار سخت شده و نمي‌توان با اين شرايط از پس هزينه‌هاي سنگين اعزام برآمد. فدراسيون كشتي هزينه‌هاي سنگيني را براي اعزام‌هاي مختلف به رويدادهاي جهاني متحمل شده و ديگر توان مالي براي تحمل اين هزينه‌ها را ندارد. با وجودي كه چندين اعزام را نيز به دليل گراني ارز لغو كرديم اما با دلار بالاي ۱۵ هزار تومان كه هرروز هم بالاتر مي‌رود ديگر توان اعزام تيم‌هاي‌مان را نداريم.»

روحاني: حامي ورزش و ورزشكاران هستيم

روحاني در ديدار با باخ گفته است: «خوشبختانه در سال‌هاي اخير ورزش ايران در سطوح عمومي و قهرماني توسعه زيادي پيدا كرده است. ورزش موجب سلامتي روح و جسم و باعث نشاط و تحرك جوامع است و بايد در راستاي گسترش آن در همه عرصه‌ها تلاش كنيم.

كميته ملي المپيك ايران روابط و همكاري‌هاي خوبي با كميته بين‌المللي المپيك دارد. با وجود استقلال فدراسيون‌ها از دولت، همواره حامي ورزش و ورزشكاران در كشورمان هستيم. خوشبختانه در پنج سال اخير بانوان ايراني حضوري فعال و پررنگ در زمينه‌هاي مختلف داشته و در سياست و پست‌هاي مديريتي نقش مهمي دارند؛ به گونه‌اي كه در يك سال گذشته بيش از 280 پست مديريتي از آقايان به بانوان منتقل شده است.»

 

باخ: خواستار توسعه روابط با ايران هستيم

باخ نيز در اين ديدار با تسليت از دست دادن جمعي از هموطنان‌مان در حادثه تروريستي اهواز و ابراز همدردي با مردم ايران، پرچمداري كاروان ورزشي ايران در بازي‌هاي آسيايي توسط يك بانوي ورزشكار را بسيار جالب توجه دانست و با اشاره به اقدامات مثبت و سازنده كميته ملي المپيك ايران در راستاي ارتقاي سطح ورزش در كشورمان، خواستار توسعه روابط و همكاري‌هاي اين كميته با كميته بين‌المللي المپيك شد و گفت: ورزش ايران در سال‌هاي اخير پيشرفت‌هاي شگرفي داشته و فرصت‌هاي خوبي نيز براي بانوان ايراني در عرصه‌هاي مختلف ورزشي به وجود آمده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون