• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4194 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۷ مهر

ديدار همشهريان رمي و مادريدي

دربي واقعي ببينيم!

علي ولي‌اللهي

 

 

امروز دو دربي مهم در فوتبال اروپا برگزار خواهد شد. دربي پايتخت ايتاليا بين دو تيم رم و لاتزيو موسوم به دلاكاپيتاله و دربي پايتخت اسپانيا بين اتلتيكو و رئال مادريد. دو تا از جذاب‌ترين و مهيج‌ترين دربي‌هاي اروپا كه هميشه حواشي زيادي نيز با خود به همراه داشته. درباره تاريخچه دربي رم و تفاوت‌هاي بنيادين دو تيم رم و لاتزيو بارها بحث شده. اينكه تيم لاتزيو به نوعي به نظام فاشيستي ايتاليا متصل بوده و طرفدارانش هنوز از نمادهاي نژادپرستانه استفاده مي‌كنند، در مقابل رمي كه براي زنده كردن ياد قدرت روم باستان از تاسيس سه باشگاه به وجود آمد و جنگ فوتبالي تمام عيار را در پايتخت ايتاليا راه انداخت. از آن طرف در پايتخت اسپانيا نيز جنگي تاريخي و اجتماعي بين طرفداران دو تيم قدرتمند شهر وجود داشته. سلطنت‌طلب‌هاي رئالي در مقابل طبقه‌اي از كارگران كه طرفدار قرمز و سفيدها بودند.

پيشينه تقابل‌هاي دو تيم را از اين جهت آوردم كه همين دو روز پيش در پايتخت كشور خودمان نيز شاهد برگزاري دربي بوديم. در شماره‌اي كه همان روز منتشر شد اشاره كرديم كه اين دربي شايد كمترين شباهتي به دربي‌هاي بزرگ ديگر ندارد چراكه خاستگاه اجتماعي‌اش از بين رفته. ضمن اينكه مشتركات اين دو تيم آنقدر زياد است كه به سختي مي‌توان دو تيم را از هم تفكيك كرد. مالك مشترك، اسپانسر مشترك، توليدكننده البسه مشترك و قس علي‌هذا! اما از پيشينه كه بگذريم مي‌رسيم به خود بازي. هر چهار تيم درگير در اين دو دربي شرايط خاص خودشان را تجربه مي‌كنند و با انگيزه‌هاي متفاوتي پا به زمين مسابقه مي‌گذارند.

 

دلاكاپيتاله

فصل جديد سري‌آ براي رم و لاتزيو به دو گونه متفاوت آغاز شده. لاتزيو با سرمربيگري سيمونه اينزاگي روند خوب خودش در فصل قبل را ادامه داده و قبل از بازي با رم با 12 امتياز از 6 مسابقه در رده چهارم جدول قرار دارد. غير از يونتوس كه با 18 امتياز كامل صدرنشين بلامنازع ليگ ايتالياست، تيم لاتزيو بالاي سر خودش تيم‌هاي ناپولي 15 امتيازي و ساسولو 13 امتيازي را مي‌بيند. پس مي‌تواند اميدوار باشد كه همين هفته حداقل خودش را به جمع سه تيم برتر برساند. تيمي كه فصل پيش هم تا ثانيه‌هاي پاياني ليگ جايگاه چهارم و سهميه ليگ قهرمانان را در اختيار داشت اما در نهايت به مقام پنجم و رفتن به ليگ اروپا قناعت كرد. اما از آن طرف تيم رم اصلا وضعيت خوبي ندارد و مدام شايعه اخراج دي‌فرانچسكو به گوش مي‌رسد. غير از برد پرگل اين تيم در هفته گذشته مقابل تيم تازه وارد سري‌آ يعني فروزينونه، رم نتايج درخوري كسب نكرده؛ تيمي كه فصل پيش تا نيمه‌نهايي ليگ قهرمانان هم پيش رفت و در ليگ هم جايگاه سوم را به دست آورده بود، در فصل جديد با 2 برد و 2 تساوي و 2 شكست، از مجموع 6 بازي تنها 8 امتياز اندوخته و در جايگاه نازل دهم قرار دارد. ضمن اينكه شكست سنگين رمي‌ها در سانتياگوبرنابئو در ليگ قهرمانان وضعيت جالوروسي را شكننده‌تر هم كرده. همه اينها يعني دي‌فرانچسكو و تيمش محكوم به پيروزي مقابل لاتزيو هستند.

بازي دو تيم شهر رم و لاتزيو از هفته هفتم سري‌آ در ورزشگاه المپيكو شهر رم برگزار مي‌شود؛ اين‌بار به ميزباني رم. فصل گذشته تيم رم موفق شد بازي رفت را با نتيجه 2 بر 1 ببرد و بازي برگشت‌شان نيز بدون گل به تساوي كشيد. آخرين برد لاتزيو نيز برمي‌گردد به بازي برگشت دو فصل قبل كه آنها موفق شدند 3 بر 1 رقيب سنتي را شكست دهند. فرانچسكو توتي گلادياتور و اسطوره باشگاه رم در اين ديدار سنتي با به ثمر رساندن 11 گل ركورددار است. مردي كه سلفي گرفتنش با هواداران رمي بعد از به ثمر رساندن آخرين گلش در اين دربي هنوز از ياد فوتبال‌دوستان نرفته.

 

دربي مادريد

10 ديدار اخير دو تيم در لاليگا با 4 برد اتلتيكو و 1 برد رئال همراه بوده. 5 بازي دو تيم هم به تساوي رسيده. روزهاي خوش طرفداران اتلتيكو در ليگ مقابل رقيب سنتي در شرايطي رقم خورد كه رئال مادريد موفق شده بود بعد از بازگشت اتلتيكو از دسته دو به دسته يك در سال 2002، در 22 بازي مقابل اين تيم 17 برد و 5 تساوي كسب كند؛ آماري كه در كنار دو سال حضور تيم دوم شهر مادريد در دسته پايين‌تر تبديل شد به يكي از تلخ‌ترين دوره‌هاي فوتبالي تيم اتلتيكو. اما اين 2 تيم در رقابت‌هاي اروپايي نيز دربي‌هاي زيادي را در چند سال اخير تجربه كردند. 2 بار در فينال ليگ قهرمانان، دو بار در مراحل حذفي ليگ قهرمانان و يك بار هم در فينال سوپرجام اروپا. البته يك بار هم در فصل 59-58 دو تيم در فينال ليگ قهرمانان با هم رو در رو شده بودند. در تمامي اين رقابت‌هاي اروپايي به جز فينال سوپرجام اروپا كه 2 ماه پيش برگزار شد، اين تيم رئال مادريد بوده كه از سد حريفش گذشته.

به جز آمار تاريخي بازي‌هاي دو تيم، اگر به وضعيت رئال و اتلتيكو در آغاز فصل نگاهي بيندازيم، متوجه مي‌شويم كه به نوعي هر دو تيم در نوسان قرار داشته‌اند. رئال مادريد بعد از 3 برد پياپي در آغاز ليگ، در 3 بازي بعدي خودش 1برد، 1‌تساوي و 1‌شكست داشته. شكستي سنگين در جهنم سانچز پيس‌خوان مقابل سويا. تيم اتلتيكو هم روندي سينوسي از ابتداي فصل در پيش گرفته. 3‌برد، 1‌تساوي و 2‌شكست حاصل كار شاگردان سيمونه در 6 هفته آغازين لاليگا بوده. نتايجي كه باعث شد براي اولين‌بار سيمونه از ابتداي حضورش در مادريد توسط هواداران هو شود. البته هر 2 تيم بازي افتتاحيه خودشان در ليگ قهرمانان را با برد پشت سر گذاشتند. رئال مقابل رم و اتلتيكو در زمين موناكو.

لوپتگي بسياري از اولين‌هاي خودش در رئال را مقابل اتلتيكو تجربه كرده. تجربه‌هايي كه البته با تلخي هم همراه بوده. اولين ديدار رسمي، اولين دربي، اولين شكست. به همين دليل اين مربي كه در بازي امشب مارسلو را نيز به دليل مصدوميت در اختيار ندارد هم براي انگيزه‌هاي شخصي تيمش را راهي ميدان خواهد كرد، هم براي بازگشت به روند برد در ليگ. او كه تيمش به عدم توانايي مقابل تيم‌هاي بزرگ متهم شده، در كنفرانس خبري پيش از شروع بازي از برد تيم رم به عنوان ناقض اين اتهام ياد كرد. حال بايد ديد كه شاگردان اين مربي مي‌توانند اتلتيكويي را كه در اين‌ سال‌ها لااقل در ليگ و جام حذفي حسابي رئال را اذيت كرده شكست دهند يا خير. فعلا رئال با 13‌امتياز در رده دوم و اتلتيكو با 11 امتياز در رده سوم جدول حضور دارند. پشت سر بارساي 13 امتيازي. پيروزي هر‌كدام از دو تيم مي‌تواند به معناي صدرنشيني باشد و نتيجه تساوي فقط به نفع دشمن مشترك‌شان يعني بارسلونا خواهد بود.


درباره تاريخچه دربي رم و تفاوت‌هاي بنيادين دو تيم رم و لاتزيو بارها بحث شده. اينكه تيم لاتزيو به نوعي به نظام فاشيستي ايتاليا متصل بوده و طرفدارانش هنوز از نمادهاي نژادپرستانه استفاده مي‌كنند، در مقابل رمي كه براي زنده كردن ياد قدرت روم باستان از تاسيس سه باشگاه به وجود آمد و جنگ فوتبالي تمام عيار را در پايتخت ايتاليا راه انداخت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون