• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4197 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۰ مهر

حباب سكه تخليه نشده است

محمد كشتي‌آراي

از اواخر هفته گذشته شاهد كاهش قيمت‌ها در بازارهاي طلا و سكه بوديم كه برخي اين را به مثابه تخليه حباب قيمتي تلقي كرده‌اند. در حالي كه اين‌گونه نيست و حبابي تخليه نشده است. حباب به اختلاف قيمت واقعي و قيمتي كه به فروش مي‌رسد، اطلاق مي‌شود. با توجه به كاهش قيمت دلار و طلا، سكه همچنان 400 هزار تومان حباب دارد، ‌با اين همه كاهش حباب سكه امر مثبتي است.

تحولات قيمتي بازار سكه و طلا از هفته گذشته آغاز شد و قيمت‌ها چهارشنبه آن هفته به بالاترين سطح خود در چند هفته اخير رسيد. پس از ارايه بسته‌هاي حمايتي و توصيه كارشناسان مبني بر كاهش قطعي قيمت‌ها در روزهاي آتي، از روز پنجشنبه شاهد كاهش قيمت ارز بوديم و همپاي بازار ارز، بازار طلا و سكه نيز روند نزولي خود را آغاز كردند. كاهش قابل توجه قيمت‌هاي دلار و يورو‌ در هفته جاري، سيگنال‌هاي قوي‌تري به بازار موازي طلا ارسال كرد كه طي آن كاهش شديدي در قيمت‌ها طي سه هفته اخير را شاهد بوديم.

با كم شدن قيمت‌ها، ‌ترس و نگراني از زياندهي شدت يافت به گونه‌اي كه در بازار طلا فروشندگان بيشتر از خريداران بودند. در ماه‌هاي گذشته قيمت‌ها در موارد پرشماري علاوه بر خيز، افت‌هاي قابل توجهي را نيز به خود ديده‌اند كه نشان مي‌دهد ريسك سوداگري در بازار افزايش پيدا كرده و اين امر در روزهاي اخير، فروشندگان و در نتيجه سمت عرضه را بيشتر و سنگين‌تر كرده است. اگر وضعيت بازار ارز به همين منوال تدوام يابد، شاهد افت قيمتي بيشتري در بازار طلا خواهيم بود كه مي‌تواند با تخليه حباب، قيمت‌ها را واقعي‌تر كند.

رييس كميسيون تخصصي طلا و جواهر

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون