• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4197 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۰ مهر

بطحايي : هيچ برنامه‌اي خارج از سند اجرا نمي‌شود

گروه اجتماعي

«ما معتقديم اگر به استقبال آينده نرويم در آينده غافلگير خواهيم شد. در حوزه محتوا، روش و كيفيت تعامل با نيروي انساني به اتخاذ رويكرد آينده پژوهانه نياز داريم. بر اين اساس برنامه‌ها را با رويكرد تحولي مبتني بر اسناد بالادستي به‌ويژه سند تحول بنيادين به عنوان سند راهبردي و عامل همسوكننده شكل دادم و در پرتوي آن توسعه عدالت آموزشي محور برنامه خواهد بود.» اين بخشي از سخنراني سيد محمد بطحايي در جلسه راي اعتماد مجلس بود. زماني كه بطحايي به عنوان وزير انتخابي آموزش و پرورش در دولت دوازدهم به مجلس معرفي شد در برنامه پيشنهادي و سخنراني‌اش در برابر نمايندگان بارها به سند تحول بنيادين اشاره كرد.ماه گذشته «عدم اجراي سند تحول بنيادين» اولين دليلي بود كه در نامه جمعي از نمايندگان قرار بود پاي وزير آموزش و پرورش را به جلسه استيضاح بكشاند. روز گذشته بطحايي در مراسم رونمايي برنامه اجرايي سند تحول بنيادين مهم‌ترين موانع اجرايي شدن اين سند را تشريح كرد. «امروز شاهد اين هستيم كه امكان تحقق سند تحول بنيادين مهيا مي‌شود. ‌همچنين اهداف دوره‌هاي تحصيلي نيز به تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش رسيده است. امروز ‌شاهد استقرار اجرايي شدن سند تحول بنيادين هستيم و شناسنامه حركت برنامه‌ها به اين سمت كه دقيقا ‌هر برنامه از چه مسير و در چه فواصل زماني قرار است پيش برود نيز عملياتي مي‌شود.» آيين‌نامه تشكيل شوراي اجرايي و هماهنگي سند تحول بنيادين و زير نظام‌هاي آن نيمه شهريور ماه به شوراي معاونين آموزش و پرورش ابلاغ شد و روز گذشته وزير اعلام كرد كه اين وزارتخانه مسير پيمودن تحول را بر اساس اسناد عملياتي كه ‌رونمايي مي‌شود پيگيري خواهد كرد: «از اين پس برنامه‌اي در آموزش و پرورش اجرايي نخواهد شد ‌جز آنكه با اين اسناد هماهنگ باشد و برنامه‌ها بايد منبعث از اين سند اجرايي باشد. برنامه اجرايي سند تحول بنيادين به طور دقيق پيش‌بيني مي‌كنيم كه در چه فواصل ‌زماني بايد به چه اهداف كيفي و كمي در راستاي سند تحول بنيادين برسيم. اين پيش‌بيني مي‌تواند از ‌امروز تا 4-3 سال آينده را مشخص كند. همچنين بايد مشخص شود كه قرار است به كدام هدف‌هاي ‌ايستگاهي دست پيدا كنيم. داشتن چنين برنامه‌اي باعث انسجام در برنامه‌ها و آرامش در بدنه برنامه‌ريزي آموزش و پرورش مي‌شود.» سيدمحمد بطحايي تاكيد كرد: «اين نگراني وجود ‌دارد كه تمام تلاش‌هايي كه تا اين مرحله صورت گرفته است در حد برنامه اجرايي باقي بماند و ‌همچنين معاونت‌ها كار خود را انجام دهند. ما مركزي را پيش بيني كرده‌ايم تا با راه‌اندازي آن از اين ‌پس وسط برنامه‌ها و انطباقش با اين سند كه امروز رونمايي مي‌شود را دنبال كند. ديگر بايد به يقين ‌بگوييم كه سند تحول بنيادين همان زيرنظام‌هايي كه تعريف شده است و در ادامه همان برنامه‌هايي ‌است كه در زيرنظام‌ها تصويب شده است. ما امروز با رونمايي از اين سند كه در آن هر برنامه، شناسنامه و چارچوب ‌اجرايي خاص خود را دارد به چيزي كه آموزش و پرورش به آن نيازمند است، مي‌رسيم. اما بايد تا ‌يك ماه آينده مشخصا اعلام شود كه براي استقرار سند چه منابع، استلزامات و... نياز داريم.» «كاهش اعتبارات آموزش و پرورش به‌دليل عدم پيگيري و سوء مديريت در تاثيرگذاري در دولت» هفتمين دليلي بود كه برخي از نمايندگان خواستار استيضاح وزير، در نامه خود ذكر كرده بودند. روز گذشته بطحايي به بودجه سال آينده هم اشاره كرد و گفت: «بودجه سال ۹۷ به زودي مراحل خود را طي مي‌كند و پيش بيني بودجه سال ۹۸ آغاز ‌مي‌شود بنابراين اگر ظرف يك ماه آينده ما به برآوردي دست پيدا نكنيم كه چه برنامه‌هايي در اولويت ‌اجرايي شدن از بخش‌هاي سند تحول بنيادين است و براي اين تعداد برنامه به تفكيك چه منابع مالي و ‌استلزامات و اختيارات قانوني نياز داريم عملا در پايان سال تحصيلي ۹۷ خواهيم ديد كه امروز برنامه‌هاي خوبي را رونمايي كرده‌ايم اما هيچ‌كدام اجرايي نشده است چرا كه برنامه بدون استلزامات ‌مفهومي ندارد و ما تنها يك ماه براي تعريف آنها زمان داريم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون