• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4198 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۱ مهر

علي‌اوسط‌ هاشمي، استاندار سابق سيستان و بلوچستان:

چابهار كمبود خدمات درماني دارد

گروه اجتماعي|آذرماه 1394، استاندار وقت سيستان و بلوچستان اعلام كرد: «اين استان از نظر سرانه تخت بيمارستاني ۵۰ درصد با نرم كشوري فاصله دارد لذا براي رفع اين مشكل نيازمند توجه ويژه هستيم.» استاندار وقت در آن زمان، علي اوسط‌هاشمي بود و در نشست مشتركي براي بررسي مشكلات بهداشت و درمان منطقه آزاد چابهار حاضر شده بود و اعتقاد داشت كه پراكندگي استان و فاصله نقاط جمعيتي با يكديگر سبب شده خدمات بهداشتي و درماني موجود پاسخگوي نياز نباشد و خدمات‌رساني به جمعيت شهري و روستايي دشوار باشد و به سختي انجام شود كه رفع اين مشكل نيازمند توجه خاص است. اما منطقه آزاد چابهار كه بايد به ويترين درآمدزاي استان تبديل مي‌شد هم، قطبي از مشكلات ناشي از كمبود تخت بيمارستاني و پزشك و تجهيزات بود، در حالي كه احداث بيمارستان 540 تختخوابي وعده داده شده توسط دولت، با گذشت يك سال از مصوب شدن ايجاد اين بيمارستان در حد نوشته‌هاي روي كاغذ باقي مانده بود، در دولت دوازدهم، وزير كشور فرد ديگري را به سمت استانداري سيستان و بلوچستان منصوب كرد و سرنوشت تصميمات دولت براي رفع مشكلات بهداشتي درماني چابهار هم هنوز به نتيجه ملموسي براي ساكنان منطقه منجر نشده اما هاشمي در گفت‌وگويي كه با «اعتماد» دارد، معتقد است اقداماتي كه براي ارتقاي خدمات بهداشتي درماني در چابهار مد نظر دولت بوده، حتما باعث حل مشكلات و رضايتمندي ساكنان اين منطقه آزاد خواهد شد.

 

شهرستان چابهار، با كمبود مراكز درماني و پزشك و تجهيزات پزشكي مواجه است. شما در دولت يازدهم استاندار سيستان و بلوچستان بوديد و جلسات مشتركي هم براي بررسي مشكلات بهداشت و درمان چابهار داشتيد. اين مشكلات چه بود و چه راهكاري براي حل آنها ارايه شد؟

چابهار، بخصوص با توجه به زيرساخت‌هايي كه در آن ايجاد مي‌شود و با عنايت خاص دولت به قطب بندري، پتروشيمي، ترانزيت و ترانشيپ، توسعه روابط با كشورهاي آسياي ميانه و كشورهاي مستقل در حاشيه اقيانوس هند و محوريت دريايي براي ساكنان شرق و جنوب شرق كشور تبديل خواهد شد. البته به تناسب نگاه راهبردي و بلندمدت به اين منطقه، بايد خدمت‌رساني در حوزه بهداشت و درمان هم در مسير پيشرفت قرار بگيرد به‌خصوص با توجه به اينكه بعد فاصله شهرستان چابهار با مركز استان، برابر با فاصله چند استان با تهران است. كمبود امكانات بهداشت و درمان و به‌خصوص، تخت بستري، با توجه به ساير اقدامات توسعه‌اي در دست اجرا براي اين شهرستان فعلا جدي است. در همان زمان كه بنده استاندار بودم، طبق توافق با وزير بهداشت قرار شد يك بيمارستان 540 تختخوابي در چابهار ايجاد شود. محل احداث هم مشخص است و البته در ابتدا، جانمايي بيمارستان اشكالات مختصري داشت اما اخيرا توافقاتي حاصل شد و موقعيت زميني و مكاني هم مشخص شد و صرفا نيازمند تغيير كاربري است تا جذب سرمايه‌گذاران و تامين منابع و مشاركت منطقه آزاد و آورده وزارت بهداشت و اقدامات اجرايي هم عملياتي شود. از ابتداي دولت يازدهم، طرح تحول سلامت هم در كل استان بسيار مورد توجه قرار گرفت بخصوص كه همزمان با آغاز اجراي اين طرح، شاخص‌هاي بهداشتي درماني استان، نگران‌كننده بود ولي با اجراي كشوري اين طرح، مقرر شد كه 11.5 درصد پروژه‌هاي مرتبط با طرح ملي تحول سلامت در استان سيستان و بلوچستان اجرا شود. اين اقدام بسيار قابل توجه بود، چرا كه استان سيستان و بلوچستان، 3 درصد جمعيت كشور را در خود دارد ولي 11.5 درصد پروژه‌هاي بهداشتي درماني با زيرمجموعه‌هاي تجهيزاتي و هتلينگ در اين استان به اجرا درآمد و همچنين جذب نيرو براي بخش‌هاي مختلف ارايه خدمات سلامت هم مورد توجه قرار گرفت. چنانكه در مواردي براي جذب پزشك مقيم در روستاهاي دوردست، طي سال‌هاي 95 و 96 تا 15 ميليون تومان حقوق پرداخت شد و اين رقم، در آن زمان يك و نيم برابر حقوق استانداران وقت بود. البته اين پرداخت‌ها نوعي سرمايه‌گذاري و توجه به حقوق شهروندي و انساني بود كه به رضايت نسبي بين مردم هم منجر شد.

اما بعضي پروژه‌ها همچون ايجاد بيمارستان 540 تختخوابي چابهار هنوز به مرحله ساخت هم نرسيده.

اين تصميمات در دولت يازدهم اتخاذ و عملياتي شد، اما بهره‌برداري و تكميل بسياري از پروژه‌هاي نيمه تمام بايد در سال‌هاي 97 و 98 باشد چون تا پيش از اجراي طرح تحول سلامت، ما در كل استان 870 تخت درماني داشتيم. 870 تخت كه از زمان تاسيس اين استان تا اواخر سال 92 به بهره‌برداري رسيده بود. اما با اجراي طرح تحول سلامت، افزايش تخت‌هاي بستري در استان، رشد 100درصدي داشت و برابر با همان تعداد تخت فعال، تخت درماني به بهره‌برداري رسيد و در كل استان توزيع شد. سيستان و بلوچستان، بزرگ‌ترين استان كشور از نظر وسعت منطقه‌اي است و 11 درصد خاك كشور را شامل مي‌شود. با در نظر گرفتن همين وسعت مي‌گويم كه اجراي طرح تحول سلامت در اين استان براي مردم مفيد بود. با اجراي طرح تحول، بخش خصوصي هم براي سرمايه‌گذاري پيشقدم شد و براي اولين‌بار، احداث دو بيمارستان با بيش از 90 تخت بستري در شهر زاهدان و توسط بخش خصوصي ايجاد شد كه ما هم تسهيلات ريالي عمليات را از محل صندوق توسعه ملي و بانك‌ها برايشان ايجاد كرديم و حتما يكي از اين دو بيمارستان، امسال به بهره‌برداري مي‌رسد. ايجاد چنين مراكز گسترده‌اي توسط بخش خصوصي تا پيش از دولت يازدهم در اين استان بي‌سابقه بود و سابقه مشاركت بخش خصوصي را فقط مي‌توان در ايجاد مراكز درماني محدود و مجهز به 10 تخت بستري پيدا كرد اما طي سال‌هاي 94 و 95، كلنگ اين دو بيمارستان توسط بخش خصوصي به زمين خورد و البته مورد حمايت جدي قرار گرفتند و پيشرفت پروژه‌ها هم تا امروز قابل توجه بوده است.

براي حل مشكلات بهداشت و درمان چابهار چه اقدامات جداگانه‌اي بايد انجام شود؟

تا سال‌هاي گذشته، بار مراجعات درماني شهرهاي اقمار مثل نيك‌شهر و قصرقند به سمت چابهار مي‌آمد. در دولت يازدهم تصميم بر اين شد كه به طور مجزا به نيازهاي درماني شهرهاي اقمار هم توجه شود و ايجاد و افتتاح بيمارستان‌هايي با بيش از 96 تخت بستري در شهرهاي سرباز و نيك‌شهر از جمله اين اقدامات بود كه به دنبال آن، باري از دوش مجموعه ارايه خدمات درماني چابهار برداشته شد. همزمان، توسعه اقدامات مشابه در شهرهاي ايرانشهر و دلگان هم مورد توجه قرار گرفت و اين اقدامات، نتايج ايجاد و بهره‌برداري همان 870 تخت جديد بود كه در شهرهاي مختلف استان توزيع شد تا تمركز بار ارايه خدمت براي مركز استان و همچنين زابل و چابهار به حداقل برسد. همزمان، ايجاد يك بيمارستان 540 تختخوابي براي شهرستان چابهار تصويب شد كه با اين اقدام هم، تعداد تخت بستري چابهار افزايش 100درصد خواهد داشت. اعتبار احداث بيمارستان چابهار هم از محل كارسازي و فروش بخشي از امكانات و تاسيسات داراي كاربري اقتصادي و تجاري است و بنابراين، بودجه مورد نياز، مجموع آورده وزارت بهداشت و پشتيباني منطقه آزاد خواهد بود.

اما منطقه آزاد وظيفه‌اي براي توسعه خدمات درماني ندارد.

به هر حال بخشي از اين خدمات مربوط به منطقه آزاد است. منطقه آزاد هم نقطه شهري و هم جمعيت مستقر خارج از بافت شهر دارد و بايد براي شهروندان و گردشگران منطقه، خدماتي فراهم كند كه بار نيازهاي اجتماعي به شهرستان تحميل نشود.

با اين توضيحات اما مردم چابهار هنوز از كمبود تخت بيمارستاني و پزشك و تجهيزات درماني شكايت دارند.

چابهار كمبود خدمات درماني دارد و اتفاقا بعد از آنكه مسوولان شهرستان براي دولت درباره اين كمبودها توضيح دادند، در شهرهاي اقماري بيمارستان و زايشگاه و بخش‌هاي چهارگانه زنان و زايمان، اطفال، داخلي و جراحي عمومي ايجاد شد كه حتي كيفيت ارايه اين خدمات در برخي مراكز، به مراتب بهتر و متنوع‌تر از قبل است و البته در كاهش بار مراجعات درماني چابهار هم تاثيرگذار بوده است.

 


چابهار كمبود خدمات درماني دارد و بعد از آنكه مسوولان شهرستان براي دولت درباره اين كمبودها توضيح دادند، در شهرهاي اقمار بيمارستان و زايشگاه و بخش‌هاي چهارگانه زنان و زايمان، اطفال، داخلي و جراحي عمومي ايجاد شد .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون