• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4199 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۲ مهر

جمشيد ممتاز: ديوان، مشروعيت تحريم‌هاي ثانويه را به چالش كشيد

جمشيد ممتاز، استاد برجسته حقوق بين‌الملل و قاضي اختصاصي ايران در بيانيه‌اي تفصيلي كه در ارتباط با صدور قرار موقت به ديوان ارايه كرده است، نظرات خود را تشريح كرده است. وي ضمن اشاره به اينكه به قرار صادره ديوان راي مثبت داده است، تاكيد كرده كه ضرورت داشت ديوان به ساير حوزه‌هاي مهم از جمله به عنوان مثال، فروش هواپيما و اجراي سفارش‌هايي كه تاكنون صورت پذيرفته مي‌پرداخت.

همچنين مناسب بود ديوان بين‌المللي دادگستري امريكا را ملزم مي‌ساخت از اقداماتي كه شركت‌ها و اتباع كشورهاي ثالث را از داشتن روابط تجاري با امريكا بازمي‌دارد، خودداري كند. ايشان با اشاره به قطعنامه 2231 كه برجام را تاييد كرده است، آن را يك واقعيت عيني مرتبط با اختلاف دانسته كه تعهداتي را براي همه دولت‌هاي عضو ملل متحد ازجمله امريكا ايجاد كرده است.

از آن گذشته، بر مبناي گزارش‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به عنوان نهاد ذي‌صلاح فني، اعتبار توجيهات امريكا براي وضع مجدد تحريم‌ها زير سوال مي‌رود. ممتاز همچنين مشروعيت تحريم‌هاي ثانويه ايالات متحده را از منظر حقوقي به چالش كشيده است، زيرا دامنه فراسرزميني داشته و هدف آنها اثرگذاري مستقيم بر نحوه چينش روابط خارجي دولت‌هاي حاكم و مستقل است و اين نقض اصل بنيادين عدم مداخله به نحو مصرح در منشور ملل متحد است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون