• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4202 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۶ مهر

صداي مخالف

لاريجاني با نامه رهبري تير خلاص را زد

محسن مهديان از مديران خبرگزاري فارس در يادداشتي كه بعد از تصويب آخرين لايحه مرتبط با FATF در مجلس در يادداشتي معتقد بود كه مخالفان نبايد روي نظر مخالف رهبري تاكيد مي‌كردند. اين روزنامه‌نگار مي‌نويسد: «راي كارشناسي مجلس، هرچه بود اما تيرخلاص را آقاي لاريجاني با خبر نامه رهبري زدند. نظر رهبري حكم حكومتي نبود و بهتر بود از ابتدا مخالفان محترم به‌ جاي تاكيد بي‌اندازه بر نظر رهبري، استدلال‌شان را تقويت مي‌كردند؛ چه آنكه خبر نامه را پيش از جلسه گرفته بودند.»

او همچنين با گلايه از نماينده مجلس ادامه مي‌دهد: جلسه مجلس پر از تنش بود. ده‌ها بار مخالف و موافق همديگر را دروغگو خطاب كردند. اين سطح از بگومگو در شأن خانه ملت است؟

با اين حال مهديان اين جلسه را درسي آموزنده از سبك مديريت رهبري دانسته و مي‌نويسد: رهبر معظم انقلاب نظرشان را درباره كنوانسيون‌ها گفته بودند. صريح هم گفتند. اما حاضر نشدند موضع‌شان در تصميم مجلس دخالت داده شود و نهاد مردم‌سالاري صدمه ببيند. طبيعي است كه رهبري جايي ورود مي‌كنند كه اصل جمهوريت و اسلاميت در خطر باشد، در غير اين‌ صورت جمهوريت را فداي هيچ چيز نمي‌كنند. توجه كنيم كه اگر نامه علني نمي‌شد، راي مجلس مخالفت با حكم حكومتي رهبري تلقي مي‌شد ولي رهبر معظم انقلاب حاضر شدند اين هزينه را هم بپذيرند اما مجلس در راس امور بماند. اين براي همه ما آموزنده است كه به‌ جاي خوني نشان دادن مسائل و ايدئولوژيك كردن اختلافات، اجازه دهيم سازوكارهاي مردمي به منطق خودش عمل كند.

 

كيهان: موافقان FATF بي‌سوادند

بخش مهمي از واكنش‌هاي روز گذشته مطبوعات و رسانه‌ها به موضوع FATF و تصويب آن در مجلس برمي‌گشت. اما كيهان در همان روزي كه قرار بود در مورد cft راي‌گيري كند، نوشت: الفباي بي‌سوادي مخالفان FATF در حالي است كه اغلب حاميان آن از بي‌سوادي رنج مي‌برند، مگر اينكه بگوييم با علم، اين كارگروه مافيايي را بزك مي‌كنند كه در آن صورت مرتكب خيانت مي‌شوند.

اگر ادعاي موسسات اروپايي و امريكايي FATF مبارزه با پولشويي و تامين مالي تروريسم و جرايم سازمان‌يافته‌اي است، چگونه سراغ كازينوداري (قمارخانه‌دار) مانند ترامپ كه هم درآمد نامشروع و هم فرارهاي مالياتي بزرگ دارد، يا برخي سران مافيايي دولت ايتاليا (از موسسان FATF) نمي‌روند؟ اگر در ادعاي مبارزه با تروريسم و پولشويي صادقند چگونه از تروريست‌هايي نظير منافقان و داعش و پولشويي‌ها و فعاليت‌هاي علني منافقان در امريكا و اروپا ممانعت نمي‌كنند؟

 

حداقل بيشتر امتياز مي‌گرفتيد

مهدي محمدي نويسنده روزنامه وطن امروز از زاويه ديگري به موضوع نگاه كرد و معتقد بود كه دست‌كم دولت بايد امتياز بيشتري دريافت مي‌كرد. او نوشت: اغلب مي‌دانيم كه دولت آقاي روحاني بر سر تاسيس يك (Special Purpose Vehicle (SPV با اروپا تفاهم كرده كه حتي خود اروپايي‌ها هم دقيقا نمي‌دانند چيست و چگونه قرار است، كار كند. هر چه هم كه باشد، همه متفقند نمي‌تواند با تحريم‌هاي ثانويه امريكا مقابله كند و اساسا ماموريت آن، اين نيست.سوال اين است: براي تفاهم روي مكانيسمي كه اساسا معلوم نيست، چيست و شانس بسيار اندكي براي مقابله موثر با تحريم‌هاي امريكا دارد، چرا بايد هزينه‌اي به بزرگي FATF را پرداخت؟ مذاكره‌كننده هوشمند آيا چنين امتيازي را جز در ازاي يك امتياز نقد و بزرگ، واگذار مي‌كند؟ مي‌دانم كه دوستان دولت هرگز خيرخواهي امثال ما را نخواهند پذيرفت اما برادرانه مي‌گويم براي هدايت شدن به كوچه بن‌بست اروپا، برگي چنين بزرگ از امتيازهاي مرتبط با امنيت ملي را تقديم دشمن نكنيد. حداقل چيز درخوري بگيريد و بعد امتياز بدهيد. روا نيست ملتي به رشادت ملت ايران فقط ظرف 3 سال از يك سوراخ دوبار گزيده شود.

حسن رضايي نيز در سرمقاله روزنامه وطن امروز نوشت: دولت با همان دست‌فرمان قصد دارد چاه جديدي براي‌مان حفر كند؛ چاهي كه گفته مي‌شود اين‌بار ديگر مثل ابر و آفتاب برجام نيست و حتما ما را سيراب خواهد كرد! حالا مظنه قيمت اين چاه جديد چقدري هست؟ ما اين‌بار قرار نيست سانتريفيوژ، تنباكو، خاك يا نفت بدهيم، قرار است افسار اقتصاد مملكت را به دشمن بسپاريم و تمام! بازاري‌ها خوب مي‌دانند كه ضرر گفتن فوت و فن كاسبي به ديگران-و نه به دشمن!- در بلندمدت، از دزديده شدن تمام اجناس مغازه و انبارها در چند نوبت هم مي‌تواند بيشتر باشد. دولت اما اصرار دارد با دادن اطلاعات تراكنش‌هاي مالي كشور به دشمن چاه‌كن، ما را به هر نحو ممكن سر اين چشمه بنشاند!

پرواضح است كه قوه عاقله جمهوري اسلامي و ملت ايران در برابر چنين امتياز ننگيني تمام‌قد بايستد؛ از شوراي نگهبان تا مجمع تشخيص مصلحت، از رهبر معظم انقلاب تا نمايندگان آزاده مجلس، از كارشناسان سياسي وطن‌پرست تا كارشناسان اقتصادي مبرز و متخصص كشور!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون