• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4202 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۶ مهر

ادامه از صفحه اول

حماقت سعودي

حتي باوركردني نيست كه سعودي‌ها چنين كاري را با آقاي خاشقچي انجام دهند و با هيچ منطقي همخواني ندارد. بالاخره نشان مي‌دهد كه جنس حكومت سعودي شبيه رفتارهايي است كه القاعده و داعش از خود بروز مي‌دهند.

خاشقچي در سال‌هاي گذشته هيچگونه انتقادي عليه حكومت سعودي نداشت و از جنگ يمن و عملكرد عربستان سعودي در عرصه سياسي دفاع مي‌كرد اما اين اواخر شروع به انتقادهاي محدودي عليه سياست‌هاي عربستان انجام داد و اين انتقادها عليه حكومت و در مخالفت با حكومت سعودي نبود بلكه بيشتر مخالفتي رويكردي بود و اين اواخر با جنگ يمن نيز مخالفت كرد اما هيچگاه بيان نمي‌كرد كه حكومت بايد سرنگون شود. گاهي يك فرد را با دستور مي‌كشيد يا ترور مي‌كنيد، اما اينكه فرد وارد كنسولگري مي‌شود و اينچنين ناپديد شود نوعي حماقت جدي است و آدم را ياد حكومت صدام و پسر وي عدي مي‌اندازد. اما در خصوص تاثيرهاي احتمالي اين اتفاق در عرصه بين‌الملل نيز بايد گفت كه كشورهاي غربي تلاش مي‌كنند كه عربستان سعودي تضعيف نشود، ولي اكنون يك چالش جدي وجود دارد. خاشقچي يك عمر براي عربستان سعودي سخنگو بوده است. در ميان مدافعان حكومت سعودي بهترين فرد با فاصله زياد بود و يك عمر به آل‌سعود خدمت كرد و به دليل حمايت‌هاي مالي كه از خاشقچي در طول اين سال‌ها صورت گرفته توانسته نفوذ بسيار زيادي پيدا كند و در همه اتاق فكرها و مراكز مهم امريكايي فردي شناخته شده است و حتي دوستاني در اين ميان دارد كه ساكت ماندن براي آنها مشكل خواهد بود. تاكنون رسانه‌ها برخورد جدي با اين مساله نداشتند، هيچ‌يك از اتاق فكرها به عربستان سعودي تا اين لحظه حمله جدي نكردند. اما اگر اين اتاق فكرها و دوستاني كه خاشقچي در خارج از عربستان دارد در اين زمينه سكوت كنند براي آنها بد خواهد شد. بين من و آقاي خاشقچي دوستي برقرار نبود ولي نحوه كشته شدن احتمالي ايشان مرا عميقا متاثر كرد.

روز دموكراتيك مجلس

نمي‌خواهند كشور تن به عضويت در گروه و كنوانسيوني بدهد كه به واسطه آن امنيت اطلاعاتي و اقتصادي تحت تاثير قرار گيرد. در اين ميان البته برخي مخالفت‌ها به تجمع‌هايي روبه‌روي مجلس يا در دانشگاه‌ها و... منجر شد. حتي در جريان بررسي اين لوايح بعضا پيامك‌هاي هم براي برخي نمايندگان مجلس ارسال مي‌شد تا از تصويب اين لوايح به خصوصCFT جلوگيري شود. نبايد به اين اتفاقات به چشم تهديد نگاه كرد بلكه به نظر من همين اتفاقات هم نمونه‌اي از آزادي بيان دركشور ما است. طبعا روندي كه طي شد تا اين لايحه به تصويب برسد به نوعي نشان از آزادي راي و نظر در كشور ما دارد. از سويي چه پيش از تصويب و چه پس از تصويب شاهد بوديم كه برخي نمايندگان راي منفي‌شان به اين لايحه را ابراز داشتند و حتي برخي تاكيد كردند كه اگر CFT در مجلس تصويب شود در شوراي نگهبان رد خواهد شد. البته فكر نمي‌كنم كه هيچ نماينده‌اي الان و پس از تصويب بخواهد روندي غيرقانوني طي كند. با توجه به اينكه ما در مركز قانونگذاري هستيم قطعا نمايندگان مخالف اجرايي شدن مصوبه‌ قانوني مجلس نخواهند بود. هر طرح و لايحه‌اي موافق و مخالف دارد اما پس از تصويب قطعا همه به قانون تمكين مي‌كنند.

جاي خالي اعتماد

اتفاقات اخير در بازار ارز تصوير نامباركي بود از تضاد گفتار و عمل. ارايه اطلاعات و آمار درست، برخورد قاطعانه و نظام‌مند با مفاسد اقتصادي و دوري از تبليغات شعارگونه به‌خصوص در اين مورد خاص و همرنگي با مردم رمز اصلي ورود به اين عرصه است. قدرت اعتماد به حدي است كه همه اركان جامعه را به جانفشاني و ايثار وا مي‌دارد. نمونه بارز اين اعتماد، يكدستي و يكرنگي حاكم بر سال‌هاي دفاع مقدس بود؛ شخصيت كاريزماي امام(ره) و صداقت مسوولان در انجام وظايف‌شان عشق و شور جهادي را با وجود تمامي مشكلات در ميان مردم نهادينه كرده بود. راهي جز واگذاري مديريت جامعه به مردم نيست. براي اين منظور راهي جز اقبال عمومي از سياست‌هاي داخلي و خارجي از سوي مردم وجود ندارد و براي تحقق اين اقبال عمومي راهي جز اعتماد‌سازي و تزريق حقيقي اعتماد در تمام شؤون و لايه‌هاي اجتماعي چه خرد و چه كلان نيست. راه نجات همين است، پردازش اعتماد طولي و عرضي در جامعه مردمسالار. بنيان‌هاي مدنيت در عصر رنسانس با جهشي شگرف تنها بر پايه اعتماد شكل گرفت. اعتماد يعني مشروعيت و مشروعيت يعني محبوبيت. همه اين عناصر فرهنگ‌ساز اركان انقلا‌ب‌هاي بزرگ و موفق دنيا بوده‌اند. مهم‌تر از همه اعتماد عامل اصلي ايجاد وحدت در عين كثرت است و اقوام و نژادهاي گوناگون را براي هدايت صحيح جامعه به زيباترين شكل در كنار هم قرار مي‌دهد. بهتر است از اين نعمت الهي براي سرافرازي ايران به بهترين شيوه استفاده كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون