• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4202 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۶ مهر

برت كاوانا قاضي جديد ديوان عالي ايالات متحده شد

راي ناپلئوني سناي امريكا به گزينه ترامپ

ميثم سليماني

شايد جلسه راي‌گيري برت كاوانا براي تصدي پست قاضي ديوان عالي امريكا را بتوان يكي از محافظه‌كارانه‌ترين اقدام حزب جمهوريخواه در مجلس سنا دانست. اعضاي جمهوريخواه مجلس سنا تنها به اين فكر كردند كه مي‌خواهند ديوان عالي را تبديل به محافظه‌كار‌ترين ديوان تاريخ كنند. هيچ چيز براي‌شان مهم نبود، نه قابليت، نه مهارت، نه توانايي براي قضاوت و نه سابقه نه چندان درخشان قاضي كاوانا، آنها تنها قصد داشتند پايه‌هاي محافظه‌كاري ديوان عالي امريكا را تقويت كنند و اين فرصت كميابي براي حزب جمهوريخواه بود تا بتواند اين كار را انجام دهد.

جلسه راي‌گيري براي برت كاوانا را مي‌توان يكي از عجيب‌ترين شرايط حاكم بر سناي امريكا دانست. در اين جلسه تنها 49 سناتور جمهوريخواه و يك سناتور دموكرات به كاوانا راي دادند تا او با 50 راي بتواند به هر نحو ممكن وارد ديوان عالي امريكا شود. برت كاوانا در ميان 9 قاضي ديوان عالي امريكا با كمترين ميزان راي اعتماد توانست وارد ديوان شود. اين در حالي بود كه يك نماينده جمهوريخواه نيز از راي دادن به كاوانا خودداري كرد و راي ممتنع داد و يك سناتور جمهوريخواه ديگر غايب بود. حالا برت كاوانا را نه تنها مي‌توان گزينه محافظه‌كار ديوان بلكه قاضي ترامپ در داخل ديوان دانست. او اكنون با خيالي راحت از ديوان مي‌تواند به اقدامات خود رسيدگي كند. در موضوعاتي همچون مسائل مذهبي و اجتماعي، كنترل اسلحه و سقط جنين مجموعه‌اي از قضات يكپارچه به وجود آمده تا در برابر هرگونه اصلاح در اين زمينه‌ها صف‌آرايي كنند.

حتي در ميان دعواهاي حقوقي نيز دونالد ترامپ مي‌تواند موفق‌تر از هر زماني عمل كند. او اكنون به راحتي بدون مخالفت‌هاي حقوقي جدي استانداردهاي زيست محيطي را زير سوال مي‌برد و تحريم‌ها و قوانين سختگيرانه‌تري در خصوص مهاجران اعمال خواهد كرد.

برخي استادان حقوق در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست عنوان كردند كه پيشتر آرا در ديوان عالي معتدل‌تر بود. در مواردي قاضي لوييس پاول، ساندرا دي اوكانر و آنتوني كندي از جمله قضاتي بودند كه كمتر به موارد حزبي گرايش داشتند و در راي‌گيري‌هاي كليدي ممكن بود به شكل معمول راي ندهند و به سمت چپ يا راست گرايش پيدا مي‌كردند.

در 13 سال گذشته جان روبرتز كه رياست ديوان را برعهده دارد، تلاش كرده تا عدالت و ميانه‌روي را حفظ كند و در يك تقسيم‌بندي طرفين اگرچه راي تا حدودي به نفع محافظه‌كاران بود اما عدالت نيز در نظر گرفته مي‌شد. ايرو گورنشتاين از جمله كارشناسان حقوقي در حوزه ديوان عالي به واشنگتن‌پست گفت: اكنون ديوان به سمت دنيايي جديد هدايت مي‌شود و سوال اصلي اينجاست تا چه حد مي‌توانيم و مي‌خواهيم به سمت محافظه‌كاري سوق پيدا كنيم.

پل كلمنت از وكلاي دادگستري در زمان جورج بوش مي‌گويد كه با اين تغيير نياز به رويكرد و روشي جديد در مورد ديوان عالي وجود دارد. در اين بين نقش قاضي رابرت در متعادل كردن نسبي ديوان بسيار تعيين‌كننده است. اما در اين بين ليبرال‌ها از شرايط حاكم بر ديوان بسيار نگران هستند. برخي كارشناسان معتقدند دعواهاي حزبي نيز روي شهرت ديوان تاثيرگذار خواهد بود و اكنون با سياسي شدن دادگاه مي‌توان انتظار داشت كه ديوان به سمت سياسي شدن پيش برود.

دو قاضي ليبرال ديوان يعني سونيا سوتمايور و النا كاگان، نسبت به شرايط تاييد كاوانا ابراز نگراني كردند و معتقد بودند اين اقدام روي موقعيت ديوان تاثير مي‌گذارد. كاگان گفت: من فكر مي‌كنم كه در 30 سال گذشته دادگاه همواره با عدالت اوكانر و عدالت كندي همراه بود و روند ميانه‌روي دادگاه ادامه داشت. اما اكنون مشخص نيست كه وضعيت بي‌طرفي و عدالت‌محور در دادگاه وجود داشته باشد.

البته دوسال پيش هنگامي كه قاضي آنتونين اسكاليا فوت كرد، اين شانس براي ليبرال‌ها به وجود آمد كه بتوانند دادگاه را به دست گيرند و باراك اوباما قاضي مريك گارلند ليبرال را براي اين سمت معرفي كرد كه راي ليبرال‌ها مي‌توانست 5به4 شود. اما به دليل اينكه جمهوريخواهان اكثريت سنا را برعهده داشتند و باراك اوباما در ماه‌هاي پاياني حضور خود در كاخ سفيد نزديك مي‌شد، ميچ مك كانل رهبر اكثريت سنا روند را متوقف كرد به اين اميد كه رييس‌جمهوري جمهوريخواه سكان امور در كاخ سفيد را به
دست گيرد. در نتيجه قاضي رابرتز سعي كرد، نقشي منحصربفرد را در متعادل نگهداشتن دادگاه ايفا كند. او اكنون نيز مي‌تواند در تصميم‌گيري‌هاي حساس نيز نقش خود را ايفا كند و اجازه ندهد تعادل ديوان عالي به سمت يك گروه سوق پيدا كند. در حال حاضر با يك نگاه كلي راي دادگاه اكنون 5 به 4 شده و مساله كليدي است كه دادگاه كنوني يك دادگاه جديد است، زيرا زماني كه دادگاه عضوي جديد پيدا مي‌كند بايد ديد كه با چه رويكردي وارد فضاي راي ديوان خواهد شد. در هر صورت ديگر خبري از راي‌هاي چرخشي قاضي كندي در دادگاه نخواهد بود و برخي اميدوار هستند تا قاضي رابرت جايگزين قاضي كندي شود اما هيچ‌گاه قاضي رابرت نقش راي‌شكن در ديوان را ايفا نكرده است. حال بايد ديد در ديواني كه اكثريت آن را محافظه‌كاران شكل داده‌اند، مي‌تواند عدالت خود را حفظ كند. قاضي كندي كه اكنون برت كاوانا جانشين او شده آخرين قاضي بود كه توسط رونالد ريگان در ديوان منصوب شده بود و اكنون قديمي‌ترين قاضي ديوان كلارنس توماس است كه توسط جورج بوش پدر منصوب شده است. در اين ديوان اكنون دو قاضي توسط بيل كلينتون، دو قاضي توسط جورج بوش پسر، دو قاضي توسط باراك اوباما و دو قاضي ديگر توسط دونالد ترامپ منصوب شده است، شانسي كه ترامپ در اين زمينه داشته براي هيچ يك از روساي جمهور ديگر فراهم نبوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون