• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4202 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۶ مهر

شوراي شهر تهران در تازه‌ترين جلسه خود شاهد بحث‌هاي انتظامي بود

از گزارش فرمانده تا انتخاب شهردار جديد

حميدرضا خالدي

 

 

ديروز اعضاي شوراي شهر ميهمان ويژه‌اي داشتند كه به مناسبت هفته نيروي انتظامي به صحن شورا آمده بود. سردار حسين رحيمي با حضور در جلسه شوراي شهر تهران كه به مناسبت هفته ناجا برگزار شد، با بيان اينكه ماموران پليس در هر رده و يگاني كه فعال باشند، از ميراث‌هاي كشور دفاع مي‌كنند، گفت: مرزبانان‌مان حتي با فدا كردن جان‌شان اجازه نمي‌دهند اشراري كه از سيا و موساد حمايت شده و پشتيباني مالي مي‌شوند، بتوانند كاري در مرزها انجام دهند و حتي در داخل شهرها هم مي‌بينيم كه با چه سختي و مشقتي امنيت را تامين مي‌كنند.

وي ابتدا به بيان بخشي از مشكلات و دغدغه‌هاي نيروهاي پليس پرداخته و گفت: از نظر امكانات و معيشت و... با محدوديت و مشكلاتي مواجه هستيم، اما هيچ‌وقت اين موضوع را بهانه نكرده و با مجاهدت و تلاش سعي كرديم كه امنيت باثبات را تامين كنيم.

سردار رحيمي با بيان اينكه پليس در حوزه‌هاي تامين امنيت با كسي تعارف ندارد و با قاطعيت امنيت را برقرار مي‌كنيم، گفت: البته اقدامات ارشادي، ‌ايجابي و فرهنگي در دستور كار قرار دارد و بنا نداريم كه با اقدامات سلبي با تخلفات برخورد كنيم و برنامه‌ريزي جدي در حوزه اقدامات ايجابي داريم.

وي با بيان اينكه نقطه اتكاي مردم، پليس است و با شعار جامعه‌محوري و مردم‌مداري در تمام بخش‌ها فعاليت مي‌كنيم، گفت: به تمام پليس‌ها ابلاغ كرديم كه جمعيت آسيب‌پذيرشان را شناسايي كنند و به آنها كمك كنند، چراكه ما نگاه‌مان اين نيست كه سريعا پرونده تشكيل دهيم و برخورد پليسي داشته باشيم، بلكه تا آنجا كه مقدور است تلاش مي‌كنيم با استفاده از توان خواهران و برادران خوب‌مان در پليس و با اتكا به آموزش‌هاي ويژه‌اي كه داده‌ايم از وقوع جرايم پيشگيري كنيم.

رييس پليس پايتخت با بيان اينكه آمارها نشان مي‌دهد كه فقط در اين بخش بيش از 33 هزار پرونده قبل از اينكه به قوه قضاييه ارسال شود، تعيين تكليف شد، گفت: همچنين آموزش رانندگان و راكبان را در دستور كار قرار داديم به‌گونه‌اي كه سالانه به هزاران نفر از اين راكبان و رانندگان آموزش داده شده است.

وي سپس به نقشي كه ارتباط بين شهرداري و نيروي انتظامي مي‌تواند داشته باشد، پرداخته و گفت: اميدوارم يك ارتباط برادرانه و تنگاتنگي با مديريت شهري داشته باشيم، چراكه 30درصد تخلفات كل كشور متعلق به تهران بزرگ است.

سردار رحيمي همچنين در ادامه سخنانش از لزوم هدفمند بودن قانون سخن گفت و اينكه همان موقع كه افراد خلاف مي‌كنند بايد برگه جريمه را نيز دريافت كنند تا هزينه تخلفات را حس كنند و گفت: در بخش اعمال قانون جرايم مخاطره‌آميز و... تلاش خوبي انجام شده است. هر چند كه هنوز شرايط مطلوب فراهم نشده است. وي اشاره‌اي هم داشت به تذكر يكي از اعضاي شورا در مورد جمع‌آوري خودروهاي فرسوده و در اين زمينه گفت: جمع‌آوري اين خودروهاي رها شده فرسوده، جزو اقدامات پليس است و چنانچه مردم با پليس 110 تماس بگيرند با اعزام جرثقيل، خودرو را به پاركينگ منتقل مي‌كنيم.

رييس پليس پايتخت با بيان اينكه بيش از 442 هزار پرونده در 6 ماهه اول سال براي متخلفان تشكيل شده و به مراجع قضايي ارسال كرديم، گفت: 900 محكوم فراري نيز دستگير شدند. ارز و بازار دلار ديروز به صحن شورا هم كشيده شد. يعني همان‌جايي كه رحيمي از ورود پليس به بازار ارز و برخورد با سوداگران سكه و طلا بنا به درخواست بانك مركزي سخن گفت و افزود: پليس در اين حوزه نقش اصلي و محوري داشته به‌گونه‌اي كه نسبت به احضار 942 نفر و دستگيري 147 سوداگر ارز و سكه اقدام كرده است.

در همين بخش وي اشاره‌اي هم به كشف برخي انبارهاي احتكار كرد و گفت: در اين مدت بيش از 30 انبار احتكار كشف و پلمب شد، ضمن آنكه 6000 تماس تلفني با پليس در 6 ماهه اخير انجام شد كه 3.5 ميليون بار واحدهاي موتوري 110 به محل اعزام شدند. به گفته وي، 70درصد جرايم در 6 ماهه اول سال كشف شد.

رييس پليس تهران همچنين در حاشيه جلسه علني شورا، چند دقيقه‌اي هم بين خبرنگاران حاضر شد و به برخي سوالات آنها از جمله اقدامات پليس در هفته نيروي انتظامي اشاره كرد و گفت: در اين هفته در بخش‌هاي مختلف خدمات ارايه مي‌كنيم. بخش اول خدمات ما در ستادهاي ترخيص است. درخصوص بدهي تعداد زيادي خودرو و موتوسيكلت كه تخلفات آنها بالغ بر يك ميليون تومان است و توان پرداخت ندارند، در اين هفته تقسيط انجام مي‌شود. به اين منظور تيم‌هاي ويژه‌اي متشكل از يك قاضي و يك افسر پليس در ستاد ترخيص خليج‌فارس مستقر شده‌اند و از ساعت ۸ صبح تا ۵ عصر آماده خدمت‌رساني هستند. در اين دو روز تعداد زيادي از مردم مراجعه داشته‌اند و بدهي‌هاي آنها تقسيط شده است.

وي افزود: به اين صورت اين افراد مي‌توانند همزمان با كار روي موتور يا خودروي خود، نسبت به پرداخت بدهي‌ها اقدام كنند. به گفته سردار رحيمي، واحدهاي سوءپيشينه نيز در هفته ناجا از ۸ صبح تا ۵ عصر آماده ارايه گواهي سوءپيشينه هستند. همچنين واحد گواهينامه و اتباع خارجي ما در خيابان مطهري نيز آماده تعويض گذرنامه و ارايه مجوزهاي اربعين هستند. ضمن اينكه ۱۱ مركز مشاوره در كلانتري‌ها آماده ارايه مشاوره رايگان به مردم در بخش‌هاي خانوادگي، قضايي و انتظامي هستند.

 

اولين پيشنهاد همكاري

ديروز همچنين احمد مسجدجامعي بعد از آنكه فرمانده نيروي انتظامي تهران از لزوم تعامل بين دو نهاد شهري و انتظامي گفت، به عنوان اولين گام پيشنهادي را مطرح كرد كه به تور تهرانگردي جمعه مديران شهري برمي‌گشت. وي با اشاره به مراسم‌هاي برگزار شده در روز شنبه يعني روز «تهران» گفت: من هم روز تهران را تبريك مي‌گويم و بايد به اين نكته اشاره داشته باشم كه امسال نسبت به دو سال گذشته اقدامات بيشتري انجام شد. لذا وظيفه خود مي‌دانم كه از همه افرادي كه در اين روز ما را همراهي كردند هنرمندان، سينماگران كه بليت را نيم‌بها كردند، كتابخانه‌هاي عمومي، سازمان ميراث و موزه‌ها تشكر كنم.

ما حتي با خبرنگاران به موزه ملي رفتيم و از بخش ويژه اشياي تاريخي تهران هم بازديد كرديم. از سازمان بوستان‌ها به واسطه غرس نهال و از آموزش و پرورش نيز تشكر مي‌كنيم.

مسجدجامعي افزود: اين تحركي كه همه دستگاه‌ها داشتند جاي تقدير دارد و درصد بالايي از سازمان‌ها و نهاد‌ها نيز در اين روز مشاركت داشتند البته ناهماهنگي‌هايي هم بود چراكه در مكاتبات به هفته تهران اشاره شده بود و برخي سازمان‌ها يك روز در هفته را براي گراميداشت روز تهران انتخاب كرده بودند كه اميدواريم در سال‌هاي بعد اين ناهماهنگي‌ها مرتفع شود.

عضو كميسيون فرهنگي شورا در ادامه سخنان خود با اشاره به گراميداشت هفته نيروي انتظامي گفت: در روز تهران بازديدي از آگاهي تهران در خيابان وحدت اسلامي و ساختمان ارزشمند كلاه‌فرنگي آنجا كه قدمت آن به اواخر دوره قاجار يا اوايل پهلوي برمي‌گردد، داشتيم. درخواستي كه از سردار رحيمي داريم اين است كه به مناسبت روز تهران شهرداري اعلام آمادگي كرده اين ساختمان را تعمير و مرمت اصولي و اساسي كند و به‌عنوان موزه نيروي انتظامي مورد بازديد شهروندان قرار گيرد. اين مي‌تواند هديه‌اي مناسب به شهروندان در هفته نيروي انتظامي و هفته تهران باشد. اين پيشنهاد اتفاقا با استقبال سردار رحيمي نيز مواجه شد و وي در همان جلسه گفت: ما از اين پيشنهاد استقبال مي‌كنيم.

 

باز هم انتخاب شهردار

ديروز موضوع احتمال تغيير شهردار تهران به‌خاطر اجراي لايحه منع بازنشستگان، اصلي‌ترين سوال خبرنگاران از رييس شورا در حاشيه جلسه علني بود. محسن هاشمي در اين زمينه گفت: سخنان اعلام شده همان صحبت‌هايي بود كه من پيش از اين اعلام كرده بودم. وزير كشور نيز منتظر جواب استعلامات دو نهاد نظارتي است و هنوز اتفاق تازه‌اي در اين رابطه نيفتاده است.

هاشمي افزود: ما هنوز منتظر نظر كتبي وزير كشور هستيم و همان‌طور كه پيش از اين اعلام كردم شيعه جزو منتظران است. وي در پاسخ به پرسش خبرنگاران كه روز گذشته سخنگوي وزارت كشور صراحتا اعلام كرد شهرداران شامل حال قانون منع به‌كارگيري بازنشستگان مي‌شوند، گفت: چنين موضوعي توسط سخنگو اعلام نشد و همچنان منتظر استعلام‌ها از دو نهاد نظارتي هستند، ما نيز از وزير كشور درخواست مي‌كنيم هرچه سريع‌تر وضعيت قانون درخصوص شهردار تهران را روشن كنند زيرا حكم شهردار تهران را وزير كشور صادر كرده و در اين خصوص هم بايد خودش تصميم بگيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون