• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4202 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۶ مهر

«نورماگومدوف » مبارزه قرن را از «مك‌گريگور» برد

پرواز عقاب بر فراز قفس مرگ

وحيد جعفري

 

 

بامداد يكشنبه لاس‌وگاس غرق در فرياد و هيجان بود وقتي كه دو تن از بهترين مبارزان تاريخ «هنرهاي رزمي تركيبي» (MMA) در قفس مبارزه سالن تي‌موبايل و در مقابل ديدگان حاضرين در ورزشگاه كه مبالغي بين ۶۰۰ تا ۲۸۰۰۰ دلار بر اساس دوري يا نزديكي به رينگ مبارزه براي خريد بليط پرداخت كرده‌ بودند و ميليون‌ها بيننده تلويزيوني كه از مدت‌ها قبل انتظار اين نبرد حساس را مي‌كشيدند، مشت‌هاي آهنين خود را به سر و صورت حريف فرود مي‌آوردند تا بعد از آن همه كري‌خواني پر حرف و حديث، يكي بشود فاتح حساس‌ترين مبارزه قرن. چه شب نفس‌گيري بود براي هواداران دو مبارزه كه از ماه‌ها قبل در صفحات مجازي شروع به خط و نشان كشيدن كرده بودند تا از اين رقابت يك نبرد جنجالي بسازند. كار از طرفداران ورزش‌هاي رزمي گذشته و به رشته‌هاي ديگر رسيده بود. اعضاي تيم ملي كشتي روسيه در پيامي تصويري -كه در آن عبدالرشيد سعدالله‌يف قهرمان جهان و المپيك و ملقب به تانك روسي در كنار جامبولات تديف سرمربي مافيا گونه تيم ملي اين كشور قرار گرفته و در حالي كه ديگر كشتي‌گيران روس را پشت سر خود داشتند- از حبيب نورماگومدوف چهره مسلمان روس و بدون شكست UFC مي‌خواهند كه در ميدان رقابت جواب تمام توهين‌هاي چند وقت گذشته كانر مك‌گريگور قهرمان سابق سبك وزن جهان در UFC از ايرلند را داده و او را با خاك يكسان كند. در پرانتز بگوييم كه UFC يعني مبارزه قهرماني نهايي
(Ultimate Fighting Championship) و همچنين نام سازمان برگزاري مسابقات هنرهاي رزمي تركيبي است كه در سال۱۹۹۳ تأسيس شده و مقر آن در لاس‌وگاس مركز ايالت نوادا قرار دارد. يواف‌سي بزرگ‌ترين سازمان برگزاركننده مسابقات هنرهاي رزمي تركيبي و ميزبان بهترين مبارزان اين رشته است و مسابقات خود را در كشورهاي مختلف دنيا برگزار مي‌كند.

باري، مبارز ايرلندي هم طرفداران خاص خود را داشت. دريك خواننده معروف كانادايي كه در زمان وزن كشي نيز حضور داشت با در دست گرفتن پرچم ايرلند حمايت همه‌جانبه خود از مك‌گريگور را نشان داده بود. تايسون فيوري مرد بي‌شكست بوكس حرفه‌اي و حريف احتمالي آنتوني جاشوا نيز براي حمايت از او راهي لاس‌و‌گاس شده و اعلام كرده بود كه كانر با ناك اوت پيروز ميدان خواهد شد.

اين مبارزه بزرگ‌ترين و حساس‌ترين رقابت فينال در اوزان سبك تاريخ UFC بود؛ چراكه اين دو چهره از برترين ورزشكاران رشته MMA و از پرطرفدارترين‌هاي اين رشته در جهان به شمار مي‌روند.

مك‌گريگور تا قبل از اين ديدار ۲۴ مبارزه در UFC برگزار كرده بود كه حاصل آن ۲۱ پيروزي و تنها ۳ شكست بوده و ماگمدوف روس نيز تمامي ۲۶ مبارزه خود را با برتري به پايان رسانده بود. مك گريگور كه پس از ۲ سال غيبت در اين رقابت‌ها كمربند قهرماني خود را از دست داده بود و نورماگمدوف آن را به دست آورده بود، پس از وزن‌كشي گفت: «حبيب فردا اين صورت سالم را نخواهد داشت. پادشاه به خانه بازگشته است!» ماگمدوف بر خلاف رقيب پرحاشيه‌اش سعي در كنترل خود داشت و دايما با اشاره دست، از خدا كمك مي‌خواست، تاكيد كرد: «تنها براي برد و ادامه شكست‌ناپذيري‌اش به مصاف حريف مي‌رود.»

بالاخره كانر و حبيب بعد از دو سال انتظار از ساعت يك و 30 دقيقه بامداد يكشنبه به وقت ايران در مبارزه‌اي حساس و نفس‌گير در يكي ديگر از شب‌هاي نوراني شهر كويري لاس‌وگاس براي به دست آوردن كمربند قهرماني UFC رودرروي يكديگر قرار گرفتند و در نهايت عقاب داغستان با فرو كردن چنگال‌هايش بر پيكر بي‌جان كانر و ناك اوت كردن حريف به عنوان فاتح ميدان شناخته شد تا بيست و هفتمين پيروزي متوالي‌اش در UFC را با پرواز بر فراز قفس مرگ جشن بگيرد. صبح بعد از مسابقه روسيه غرق در شادي بود و داغستاني‌ها از خوشحالي اين پيروزي تاريخي در پوست خود نمي‌گنجيدند و با رقص و پايكوبي اين موفقيت را جشن گرفتند. ولاديمير پوتين رييس‌جمهوري روسيه نيز با حبيب تماس گرفته و اين برد ارزشمند را به برترين مبارزه سبك وزن تاريخ MMA -كه موفق شده بود از كمربند و عنوان قهرماني خود دفاع كند- تبريك گفت.

در نشست خبري اين مبارزه، مك‌گرگور دست به افشاگري درباره علي عبدالعزيز مدير برنامه‌هاي حبيب زد و گفت: «عبدالعزيز، روز وقوع حادثه 11 سپتامبر 2001 با 5 گذرنامه از قاهره به نيويورك آمد و اين فرد چرا الان بايد در امريكا باشد؟»

اما پيروزي حبيب مقابل مك‌گرگور پايان حواشي اين مبارزه نبود. حبيب پس از پيروزي به سراغ اطرافيان كانر رفت و با پرواز بر فراز قفس مرگ روي ديلون دنيس فرود آمد تا چنگال‌هاي خود را بر پشت حريف تمريني مك‌گرگور در دوبلين نيز فرو كند.

سكوي تماشاگران ملتهب شد و هواداران نيز با مشت‌هاي گره كرده به جان هم افتادند، طرفداران حبيب وارد رينگ شدند تا مك‌گرگور را مورد ضرب و شتم قرار دهند، همراهان مك‌گرگور هم آمدند تا درگيري بالا بگيرد و كار به جايي برسد كه حبيب به عنوان مرد فاتح شب لاس‌وگاس بدون دريافت كمربند قهرماني با اسكورت ويژه پليس از سالن مسابقات خارج شود، از همين رو هنوز چك پاداش حبيب به او پرداخت نشده و در اختيار سازمان است و اين در حالي است كه پاداش حضور مك گريگور در اين مسابقه به او پرداخت شده است.

حالا دانا وايت رييس سازمان UFC اعلام كرده: «ممكن است حبيب را با محروميت و جريمه روبرو كنيم. اگر محروميت او طولاني‌مدت باشد ممكن است كمربند قهرماني را از او بگيريم. رفتاري كه او بعد از مبارزه داشت مورد پسند نيست و قطعا با او برخورد خواهد شد. اين يك ورزش است و كساني كه به مك گريگور حمله كردند رفتار درستي نداشتند. اين مبارزه نيست. اگر دوست دارند مبارزه كنند بايد اعلام كنند.»

البته حبيب نورماگومدوف بعد از اين مبارزه از رفتار خود عذرخواهي كرد و گفت: «MMA جاي درگيري و دشنام دادن نيست. من از رفتار خودم عذرخواهي مي‌كنم اما چرا يك نفر به خود اجازه مي‌دهد به مذهب و پدر من توهين كند. مي‌دانم كه پدرم وقتي به خانه بروم من را تنبيه خواهد كرد ولي من قهرمان شكست‌ناپذير هستم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون