• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4203 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۷ مهر

دبيركل موتلفه مهدي كروبي را محارب خواند

پشت پرده عصبانيت اصولگرايان از اعتمادملي و مهدي كروبي

محمد مقدم

حزب اعتماد ملي يكي از احزاب قديمي و ريشه‌دار جريان اصلاحات به دبيركلي مهدي كروبي است. دبيركلي كه بيش از 8 سال است در حصر به سر مي‌برد. اعتماد ملي پس از انتخابات سال 88 و جو حاكم بر سپهر سياسي ايران فراز و فرودهاي زيادي را تجربه كرده است. محصور شدن دبيركل، بازداشت تعداد زيادي از اعضاي حزب پس از انتخابات سال 88، ضبط اسناد و پلمب دفتر مركزي، برگزاري جلسات حزب در منزل اعضا و.... تنها بخشي از سختي‌ها است. ضرورت توجه به تحزب و كار تشكيلاني، سبب شد تا اعتماد ملي با تمام سختي‌ها دست روي زانوي خود گذاشته و با قدرت بيشتري روي پا بايستد. پس از پيروزي حسن روحاني درانتخابات رياست‌جمهوري سال 92 به كمك اصلاح‌طلبان فضا براي فعاليت احزاب در مقايسه با دولت‌هاي نهم و دهم بازتر شد. هرچند فاصله تا رسيدن به شرايط ايده‌آل زياد است اما اصلاح‌طلبان با استفاده از همين كورسوي اميد توانستند با سازماندهي مناسب و همدلي پيروز بلامنازع تمامي انتخابات‌هاي دهه 90 شوند.

سال 96 و انتخابات شوراهاي شهر و روستا از راه رسيد. حضور سه عضو در شوراي شهر تهران سبب شد تا اعتماد ملي نقش تاثيرگذاري در مناسبات تهران داشته باشد. حجت نظري، ابراهيم اميني و محمدجواد حق‌شناس سه عضو اعتماد ملي هستند كه در شوراي شهر تهران به فعاليت موثر مشغول هستند. گام بعدي اعتماد ملي، فتح كرسي بهشت بود. محمدعلي افشاني عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي سكان مديريت تهران را در دست بگيرد كه اين موفقيت را مي‌توان فتح‌الفتوح اعتماد ملي ناميد زيرا اين حزب از برگزاري جلسات در منزل اعضا اكنون شهردار تهران را انتخاب كرده است.

نبي حبيبي، دبيركل حزب موتلفه روز يكشنبه در اظهارنظري قابل تامل حكم مهدي كروبي را محاربه و ادامه فعاليت اين حزب را غيرقانوني دانست. حبيبي در پايان نشست دبيران حزب موتلفه با اشاره به برگزاري كنگره حزب اعتماد ملي و نتايج انتخاب شوراي مركزي اين حزب و پذيرش وزارت كشور در اين باره گفت: «نفر اول شوراي مركزي اين حزب كه انتخاب شده است آقاي مهدي كروبي و نفر چهارم پسر اوست. اين پدر و پسر در فتنه ۸۸ آنچه حيثيت انقلابي و اسلامي داشتند، رها كردند و به عنوان يكي از دو سر فتنه ظاهر شدند. بنا بر نظر هر قاضي و حقوقداني آنها مرتكب جرم شده‌اند، آنها محارب هستند. اخيرا هم كروبي با نامه‌پراكني اخير خود هر آنچه در قانون اساسي به عنوان محكمات انقلابي در مورد ولايت فقيه و جايگاه آن دارد، حمله كرده است. لذا نفر اول منتخب كنگره اعتماد ملي اصلا به اساسنامه و مرامنامه حزب بي‌اعتقاد است.»

حبيبي در حمله به حزب اعتماد ملي تنها نبود. روز گذشته حسين ابراهيمي، عضو جامعه روحانيت مبارز نيز موضع‌گيري مشابه حبيبي بر عليه اعتماد ملي و كروبي داشت. ابراهيمي درباره انتخابات اخير شوراي مركزي حزب اعتماد ملي به فارس گفت: «حزب اعتماد ملي اگر بنا دارد در چهارچوب نظام فعاليت كند، حق ندارد افرادي را به عضويت خود در آورد كه در سال 88 با فتنه‌گري و سپس با نامه‌نگاري در موضع اپوزيسيون نظام در آمده است. وزارت كشور بايد در خصوص رفتار حزب اعتماد ملي كه بنا دارد «علم فتنه» را در راس مديريت خود قرار دهد به طور شفاف موضع‌گيري كند.» دست برقضا روز گذشته نشست خبري بهرام سرمست، دبير كميسيون ماده 10 احزاب برگزار شد. او در پاسخ به سوالي با مزمون اظهارات ابراهيمي و حبيبي درباره انتخابات شوراي مركزي اعتماد ملي گفت: «حزب اعتماد ملي در چهارم خرداد سال جاري انتخاباتي برگزار كرد كه گزارش به كميسيون ارجاع شد و رسيدگي لازم صورت گرفت. مصوبه كميسيون اين بود كه انتخابات شوراي مركزي دوباره برگزار شود كه معين شد علاوه بر ناظر وزارت كشور سه نفر از كميسيون ماده ۱۰ احزاب هم در اين كنگره حضور داشته باشند. اين اتفاق انجام شد و گزارش‌هايي كه از سوي ناظر وزارت كشور و ناظران كميسيون ماده ۱۰ رسيده مورد بررسي قرار خواهد گرفت و با اختيارت فراقوه‌اي كه اين كميسيون دارد، به اين مساله رسيدگي خواهد كرد. طبيعتا شوراي مركزي كه منتخب كنگره است مراتبط استعلام خود را از مراجع ذي‌صلاح خواهد گرفت و كميسيون تصميم‌گيري خواهد كرد. پيش از تصميم كميسيون نمي‌توانيم حرفي بزنيم اما جزييات بيشتري را در آينده به رسانه‌ها خواهيم داد، اگر فردي صلاحيت عضويت در حزب را نداشته باشد، عزل خواهد شد.» حمله حبيبي به دبيركل محصور اعتماد ملي و حسين كروبي، واكنش فرزند كروبي را نيز به همراه داشت.

حسين كروبي در واكنش به اين اظهارات گفت: «برخي افراد كه به لحاظ سوابق قابل قياس با پدرم نيستند چگونه به خود اجازه مي‌دهند به شخصيت مجاهدي مانند آقاي كروبي كه بسياري از صدر تا ذيلِ مسوولان جمهوري اسلامي اين سطح از سابقه مبارزاتي و نزديكي او را به امام نداشتند، برچسب محارب بزنند؟ اينها كساني هستند كه در انتخابات رياست‌جمهوري ٩٦ بيانيه مي‌دهند و از كانديداي اختصاصي خودشان جناب مهندس ميرسليم مي‌خواهند به نفع آقاي رييسي كنار رود كه البته آقاي ميرسليم شخصيت خود را حفظ كرد و با وجود فشار دوستانش حاضر به كناره‌گيري نشد.» دليل اين هجمه‌ها و اهانت‌ها موضوع زياد پيچيده‌اي نيست. الياس حضرتي قايم مقام حزب اعتماد ملي در گفت‌وگو با «اعتماد» به اظهارات حبيبي واكنش نشان داد. حضرتي معتقد است هجمه هاي اخير به حزب اعتماد ملي به دليل حسادت است زيرا
اعتماد ملي اين روز ها به يكي ازاحزاب تاثيرگذار كشور تبديل شده است. حضرتي درخواستي از حزب موتلفه داشته و مي‌گويد دبير كل اين حزب اگر از امام تأسي نمي‌كند از مرحوم عسگر اولادي تأسي كند. مشروح گفت و گو با الياس حضرتي را در زير مي‌خوانيد:

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون