• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4203 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۷ مهر

روايت رسانه‌هاي خارجي از تصويب CFT

تصويب كنوانسيون مقابله با تامين مالي تروريسم (CFT) توسط مجلس شوراي اسلامي ايران بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي خارجي داشت و هر كدام از آنها از زاويه‌اي متفاوت به اهميت تصويب اين لايحه اشاره كردند. در ادامه به چند مورد از اين گزارش‌ها اشاره شده است.

خبرگزاري رويترز: مجلس ايران اقدامات جديدي را براي مقابله با پولشويي و مبارزه با تروريسم در روز يكشنبه تصويب كرد؛ تغييراتي كه به گفته مقامات، تهران را به هنجارهاي جهاني نزديك‌تر مي‌كند. ايران تلاش كرده استانداردهاي بين‌المللي تعيين شده توسط گروه ويژه اقدام مالي (FATF) را اجرا كند به اين اميد كه تهران از فهرست سياهي كه برخي از سرمايه‌گذاران خارجي را نسبت به معامله با اين كشور دلسرد مي‌كند، خارج كند. بحث‌ها و راي‌گيري نمايندگان به‌طور زنده از راديو و تلويزيون ايران پخش شد. اين تغييرات قبل از اينكه به قانون تبديل شود بايد توسط يك نهاد متشكل از روحانيون تصويب شود.

خبرگزاري آسوشيتدپرس: ايران به الحاق به توافق مبارزه با تامين مالي تروريسم راي داد. پارلمان ايران به پيوستن به كنوانسيوني جهاني راي داد كه تامين مالي تروريسم را مسدود مي‌كند. اين كشور اميدوار است با تصويب اين كنوانسيون، از تحريم‌هاي بين‌المللي بيشتر جلوگيري كند. تندروها در ايران با پيوستن به CFT مخالفت كرده‌اند و معتقدند اين كنوانسيون حاكميت ملي ايران را تهديد مي‌كند. «دونالد ترامپ» رييس‌جمهوري امريكا ماه مه (ارديبهشت) گذشته از توافق خارج شد و وعده داد در صورتي كه تغييرات چشمگيري در سياست‌هاي ايران ايجاد نشود، تحريم‌هايي اين كشور را افزايش مي‌دهد.

روزنامه‌هاي مهم امريكايي از جمله نيويورك تايمز، واشنگتن تايمز و روزنامه انگليسي تلگراف، گزارش آسوشيتدپرس درباره الحاق به CFT را بازنشر كردند.

خبرگزاري فرانسه: با وجود مخالفت شديد برخي نمايندگان، مجلس با لايحه مبارزه با تامين مالي تروريسم موافقت كرد. محافظه‌كاران به‌شدت با اين لايحه كه براي نجات توافق هسته‌اي با شركاي اروپايي و آسيايي حياتي است مخالف بودند. اين لايحه يكي از لوايحي است كه دولت براي اجابت خواسته‌هاي FATF ارايه كرده است.

خبرگزاري ترند جمهوري آذربايجان: «پارلمان ايران لايحه تاريخي درباره الحاق به CFT را تصويب كرد.» ايران بحث در اين زمينه را صبح يكشنبه با حضور 268 نماينده آغاز كرد. گروه ويژه اقدام مالي در سي‌ام ژوئن گفت كه ايران تا اكتبر وقت دارد تا اصلاحاتي را تكميل كند كه اين كشور را «در راستاي هنجارهاي جهاني قرار مي‌دهد يا بايد با تبعات خودداري از اجراي اصلاحات مواجه شود.» دولت «حسن روحاني» رييس‌جمهوري ايران چهار لايحه را براي تصويب به پارلمان پيشنهاد داده بود كه هنوز درباره دو لايحه از جمله كنوانسيون پالرمو (كنوانسيون ملل متحد عليه جرايم سازمان‌يافته فراملي) تصميم‌گيري نشده است.

مجلس ايران در ماه مه اصلاحات پيشنهادي دولت در زمينه مبارزه با پولشويي را به عنوان بخشي از تلاش‌ها براي ارتباط با نظام تجاري و بانكداري بين‌المللي تصويب كرد. با وجود تصويب مجلس، اين لوايح هنوز لازم‌الاجرا نيستند زيرا شوراي نگهبان بايد آن را تصويب كند. اين شورا اشكالاتي در اين لوايح پيدا كرد و آن را براي بررسي دوباره به مجلس فرستاد. اين لوايح براي تصويب نهايي به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع شده‌اند.

روزنامه صهيونيستي هاآرتص: تهران مي‌گويد تلاش مي‌كند استانداردهاي بين‌المللي مقابله با پولشويي و تامين مالي تروريسم را كه در FATF تعيين شده است، اجرا كند. تندروها درمجلس مخالف تصويب اين قانون بودند و چنين استدلال مي‌كنند كه تصويب آن مانع حمايت مالي ايران از متحدانش از جمله حزب‌الله مي‌شود كه امريكا سازماني تروريستي قلمداد مي‌كند. سازمان FATF مي‌گويد ايران تا اكتبر وقت دارد تا اصلاحات را تكميل كند يا با پيامدهايي مواجه خواهد شد كه مي‌تواند سرمايه‌گذاران را از ورود به اين كشور بازدارد. شركت‌هاي خارجي مي‌گويند قانوني كه شامل دستورات FATF است ضروري است اجرا شود تا آنها فعاليت سرمايه‌گذاري خود را افزايش دهند. واشنگتن به كشورها گفته كه بايد واردات نفتي خودرا از 4 نوامبر (13 آبان) كاهش دهند يا با اقدامات مالي امريكا مواجه خواهند شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون