• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4203 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۷ مهر

پومپئو با وعده بازرسي از تاسيسات هسته‌اي كره‌شمالي به تور آسياي شرقي پايان داد

استقبال پيونگ‌يانگ؛ انتقاد پكن

شهاب شهسواري

 

 

پرونده تور آسياي شرقي وزير خارجه امريكا با دستاوردهايي مبهم در مورد خلع سلاح هسته‌اي پيونگ‌يانگ، وعده ديدار مجدد ميان رييس‌جمهور امريكا و رهبر كره شمالي و ديداري پرتنش با همتاي چيني بسته شد. پومپئو كه از هفته گذشته سفر شرق آسياي خود را از ژاپن و كره جنوبي آغاز كرده ‌بود، بعد از سفري كوتاه به كره شمالي و ديدار با رهبر اين كشور به پكن رفت تا با همتاي چيني خود در جو متشنج روابط ميان قدرت‌هاي شرق و غرب گفت‌وگو كند. نتيجه ديدار وزير خارجه امريكا از پكن، نشست خبري پرتنش بود كه دو طرف در آن به‌شدت از سياست‌هاي طرف مقابل انتقاد كردند. همچنين رسانه‌ها گزارش مي‌دهند در ادامه رايزني‌هاي ديپلماتيك رييس‌جمهور چين به پيونگ‌يانگ و رهبر كره‌شمالي به مسكو سفر خواهند كرد.

پيشرفت‌هاي نمادين در كره شمالي

ابتداي تابستان بود كه كيم جونگ اون، رهبر كره‌شمالي در رويدادي بي‌سابقه حاضر به ديدار و گفت‌وگو با رييس‌جمهور ايالات متحده امريكا در سنگاپور شد. در اين ديدار يك بيانيه مشترك چهار ماده‌اي ميان دو رهبر امضا شد كه يكي از اهداف آن خلع سلاح هسته‌اي شبه جزيره كره اعلام شده ‌بود. از آن زمان تاكنون هر چند پيونگ‌يانگ اقدام تحريك‌آميزي در زمينه آزمايش هسته‌اي يا آزمايش موشك‌هاي قاره‌پيما انجام نداده است، اما پيشرفت محسوسي هم در روند خلع سلاح مشاهده نمي‌شود. پيونگ‌يانگ تاكنون يك تونل متصل به محل آزمايش‌هاي هسته‌اي خود را در حضور خبرنگاران منهدم كرده است و بر اساس گزارش‌ها تا مدتي پيش اقداماتي جهت تعطيلي يك كارخانه توليد موتور موشك انجام مي‌داد. با اين حال انتظارات دو طرف از يكديگر همچنان برآورده نشده است. امريكا انتظار دارد كه كره شمالي كليه تاسيسات هسته‌اي و سلاح‌هاي خود را اعلام كند و كره جنوبي هم معتقد است كه پيونگ‌يانگ بايد راكتور هسته‌اي خود را تعطيل كند. در مقابل پيونگ‌يانگ خواهان اعلام صلح در جنگ كره از سوي امريكا، جمع شدن چتر هسته‌اي امريكا از ژاپن و كره جنوبي و برداشته ‌شدن تحريم‌هاي بين‌المللي است. پومپئو در شرايطي سفر خود را به كره شمالي انجام داد كه هيچ پيشرفتي در عملي كردن اين شرط‌ها انجام نشده است.

مايك پومپئو بعد از سفر لغو شده‌اش به پيونگ‌يانگ در ماه گذشته ميلادي، اين‌بار نهايتا موفق شد تا ديداري با كيم جونگ اون رهبر اين كشور داشته ‌باشد. ديداري كه قبلا به دليل فقدان پيشرفت در مذاكرات خلع سلاح هسته‌اي لغو شده ‌بود، اين‌بار با پيشرفت‌هايي مبهم روبرو شد. مايك پومپئو تاكيد كرده است كه برنامه‌ريزي براي ديدار دوم ميان رييس‌جمهور امريكا و رهبر كره شمالي در مراحل پاياني قرار دارد و اين ديدار خيلي زود برگزار مي‌شود، در برابر كره شمالي هم وعده داده است كه براي نشان دادن حسن‌نيت اجازه بازديد بازرسان مستقل خارجي را از تاسيسات تعطيل شده هسته‌اي خود صادر كند. به گفته مايك پومپئو كيم توافق كرده است تا بازرسان مستقل از يك مركز آزمايش موتورهاي موشكي و همچنين سايت تعطيل شده آزمايش‌هاي هسته‌اي پونگيه‌ري ديدار كنند. به گفته پومپئو اين بازرسي محدود در صورت توافق طرفين بر تامين «تداركات لازم» انجام خواهد شد. پومپئو در بازگشت از پيونگ‌يانگ به خبرنگاران گفت: «چنين اقدامي نياز به تداركات گسترده دارد كه بايد مورد توافق دو طرف قرار بگيرد.» او همچنين در مورد ديدار مجدد رهبران دو كشور هم تاكيد كرد كه دو طرف به يك توافق در اين مورد «بسيار نزديك» هستند. به گفته وزير خارجه امريكا «دو رهبر معتقدند كه چنين ديداري مي‌تواند پيشرفت جدي در مذاكرات ايجاد كند.» به گزارش خبرگزاري رويترز، كارشناسان معتقدند كه اجازه بازرسي محدود از تاسيسات هسته‌اي تونگچانگ‌ري و پونگيه‌ري در كره شمالي هر چند مي‌تواند يك اقدام به نشانه حسن نيت تلقي شود، اما به معناي پيشرفت جدي در مساله خلع سلاح يا شفافيت برنامه هسته‌اي كره شمالي نيست.

رويارويي پرتنش در پكن

مقصد پومپئو بعد از ديدارش با رهبر كره شمالي، چين بود. كشوري كه قرار است به امريكا در پرونده كره شمالي كمك كند، اما همزمان به هدف اصلي حملات تجاري كاخ سفيد بدل شده است. همان‌گونه كه پيش‌بيني مي‌شد مذاكرات سختي در پكن پيش روي وزير خارجه امريكا بود، شي جين‌پينگ، رييس‌جمهور چين حاضر به ديدار با وزير خارجه امريكا نشد و وانگ‌ئي، وزير خارجه چين از اين ديدار براي انتقاد شديد از سياست‌هاي امريكا استفاده كرد. نشست خبري ونگ‌ئي، وزير خارجه چين با همتاي امريكايي‌اش به شكل غيرمنتظره‌اي پرتنش و سرشار از انتقادهاي مستقيم دو طرف عليه يكيدگر بود. وزيرخارجه چين در برابر خبرنگاران تاكيد كرد: «به تازگي ايالات متحده به شكل متناوب رويارويي‌ها با تجارت چين را افزايش داده است، همزمان اقداماتي در رابطه با تايوان انجام مي‌دهد كه مستقيما به منافع و حقوق چين آسيب مي‌رسانند و انتقادهايي كاملا بي‌مبنا در مورد سياست‌هاي داخلي و خارجي چين بيان مي‌كند. ما باور داريم كه اين اقدامات حمله مستقيم عليه اعتماد دوجانبه دو كشور است و بر رابطه ميان دو كشور سايه افكنده است. ما از طرف امريكايي مي‌خواهيم كه دست از اين اقدامات غلط بردارد.» ونگ‌ئي از دولت امريكا خواسته است كه صادرات سلاح به تايوان را متوقف كند و ديدارهاي ديپلماتيك دوجانبه ميان مقام‌هاي امريكا و اين جزيره خودمختار مورد مناقشه قطع شوند. مايك پومپئو هم در برابر انتقادهاي همتاي چيني‌اش واكنش نشان داد و گفت: «مسائلي كه شما توصيف كرديد، اختلاف‌هاي بنيادين ميان دو كشور است. ما نگراني‌هاي عميقي نسبت به اقداماتي كه از سوي چين انجام مي‌شود داريم و من اميدوارم كه فرصت داشته ‌باشيم تا در مورد اين مسائل گفت‌وگو كنيم، چرا كه به اعتقاد من رابطه ميان دو كشور بسيار مهم است.» پومپئو و ونگ در عين حال در مورد لغو مذاكرات امنيتي دو جانبه ميان ايالات متحده امريكا و جمهوري خلق چين را كه قرار بود در ماه جاري ميلادي برگزار شود بر گردن طرف مقابل انداختند.


بازداشت رييس پليس بين‌الملل در چين به اتهام فساد

وزارت امنيت عمومي چين روز دوشنبه اعلام كرد «منگ هانگوي» رييس سابق پليس بين‌الملل (اينترپل) به دليل دريافت رشوه تحت تفحص است. به گزارش فارس همزمان دبيرخانه اينترپل اعلام كرد نامه‌اي دريافت كرده كه منگ هانگوي رييس پليس بين‌الملل در آن گفته ديگر قصد رياست بر اين سازمان را ندارد و از همين امروز از اين سمت كنار رفته است. هفته گذشته رسانه‌هاي فرانسوي اعلام كردند: منگ پس از سفر به چين مفقود شده و ديگر خبري از او به خانواده‌اش نرسيده است. اينترپل روز شنبه رسما از مقام‌هاي چيني خواست وضعيت رييس اين سازمان را كه در چين معاون وزير امنيت عمومي بوده، روشن كند. حزب حاكم چين رسما روز يكشنبه اعلام كرد كه منگ هانگوي در چين به دليل قانون‌شكني تحت تحقيقات قضايي قرار دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون