• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4204 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۸ مهر

محمود عباس قصد تغيير استراتژي در برابر اسراييل و امريكا دارد

نوشداروي ديرهنگام

ميثم روزبهاني

 

 

شرايط براي تشكيلات خودگردان فلسطيني به رهبري محمود عباس سخت‌تر از هر زمان ديگري شده است. كمك‌هاي مالي خارجي به پايين‌ترين سطح خود رسيده، روابط با امريكا قطع شده و منفعل بودن در برابر اسراييل نيز گام به گام اين تشكيلات را به عقب مي‌راند. از همين رو حالا خبرهايي منتشر مي‌شود كه محمود عباس به دنبال طراحي استراتژي جديدي براي تشكيلات خودگردان فلسطيني است تا از بن‌بستي كه در آن قرار گرفته، خارج شود.

به گفته مقام‌هاي فلسطيني، محمود عباس از مقام‌هاي سازمان آزاديبخش و جنبش فتح خواسته است تا ماه آينده استراتژي جديد را در برابر اسراييل و ايالات متحده طراحي و درباره آينده روابط با حماس نيز تصميم‌گيري كنند. مقامات به خبرگزاري اسراييلي اورشليم‌‌پست گفتند: عباس از نمايندگان دو سازمان آزاديبخش فلسطين و فتح مي‌خواهد تا مجموعه اقداماتي كه مي‌تواند روي آينده روابط با اسراييل، امريكا و حماس تاثيرگذار باشد را نيز در نظر بگيرند.

اين مقام رسمي گفت: زمان براي اين تصميم‌گيري تعيين شده است و محمود عباس احساس مي‌كند كه او با يك توطئه جدي مواجه است كه در اين بين دولت فلسطين و حقوق فلسطينيان را نيز تضعيف مي‌كند.

يكي ديگر از مقام‌هاي فلسطيني گفت: عباس به اين نتيجه رسيده است كه دولت امريكا و اسراييل متعهد به نابود كردن راه‌حل دو دولتي هستند و به دنبال طرح دونالد ترامپ براي صلح در خاورميانه هستند كه به عنوان معامله قرن شناخته مي‌شود. مقام‌ها مي‌گويند عباس به دنبال اقداماتي است كه يك پيام قوي را به جامعه بين‌المللي ارسال كند.

اين مقامات مي‌افزايند: ما به‌شدت تحت حملات شديد امريكا و اسراييل هستيم و رهبري تشكيلات خودگردان نياز دارد تا اقدامات بي‌سابقه و مهمي را در مقابله با اين تهاجم‌ها انجام دهد.

شوراي مركزي سازمان آزاديبخش فلسطين طبق برنامه بناست در 28 اكتبر در رام‌الله تشكيل جلسه دهد تا درباره اقدامات مورد نياز براي مقابله با تحريم‌هاي شديد تصميم‌گيري كنند، چرا كه اكنون با توجه به تحريم‌هاي موجود پروژه‌هاي ملي و حقوق بشري در فلسطين كاملا در خطر قرار گرفته است. همچنين آنچه مشخص است، امريكا ديگر تمايلي به تشكيل دولت فلسطيني در شرق بيت‌المقدس ندارد و عملا به دنبال تسليم كردن فلسطين براي پذيرش طرح معامله قرن دونالد ترامپ هستند.

سليم الزعنون سخنگوي شوراي ملي فلسطين مي‌گويد: جلسه آينده بر ايجاد يك سازو كار در راستاي مقابله با اقدامات اسراييل براي محافظت از مردم فلسطين تمركز دارد.شوراي ملي فلسطين و كميته مركزي فتح بناست در پاسخ به سياست‌هاي اسراييل و دولت ايالات متحده نسب به فلسطيني‌ها، به ويژه توقف كمك‌هاي مالي ايالات متحده به سازمان ملل متحد تصميم‌گيري كنند. گفته مي‌شود بناست كه محمود عباس قبل از نشست سراسري بحث توقف هماهنگي‌هاي امنيتي ميان نيروهاي امنيتي تشكيلات خودگردان و ارتش اسراييل را در كرانه باختري اعلام كند.

مقامات مي‌گويند كه زمان استراتژي جديد فلسطين
فرا رسيده است. دولت ايالات متحده و اسراييل قوانين بازي را تغيير داده‌اند و اين نشان مي‌دهد كه ما نيازمند استراتژي جديدي براي مقابله با توطئه عليه مردم‌مان هستيم.جبريل رجوب يكي از مقام‌هاي ارشد فتح نيز هفته گذشته عنوان كرده بود كه فلسطيني‌ها بايد به سمت قطع كامل روابط با اشغالگران به منظور حفاظت از مردم فلسطين پيش بروند. صائب عريقات دبيركل سازمان آزاديبخش فلسطين روز دوشنبه گفت: ما بايد علاوه بر قطع كامل روابط با اسراييل و ايالات متحده به دنبال عضويت در ساير سازمان‌هاي بين‌المللي ديگر باشيم. همچنين فلسطيني‌ها با وجود اعتراض‌هاي اسراييل و امريكا شكايت از اسراييل را در خصوص جنايت جنگي در نوار غزه، شهرك‌سازي غيرقانوني و اعمال خشونت در بيت‌المقدس عليه فلسطينيان را به دادگاه كيفري بين‌المللي بردند و عليه اسراييل طرح دعوي كردند.گفتني است، حملات در بيت‌المقدس و مسجد‌الاقصي عليه فلسطينيان افزايش پيدا كرده و حضور يهوديان نيز گسترش يافته است. فلسطينيان معتقد هستند كه اين بازديدها بخشي از برنامه‌اي اسراييلي‌ها براي كنترل بيشتر بر اين مناطق است.

صائب عريقات دبيركل سازمان آزاديبخش فلسطين عنوان كرده است كه رهبري فلسطين به دنبال تصميم براي آينده روابط سياسي، اقتصادي و امنيتي با اسراييل است. وي همچنين عنوان كرد كه اين احتمال وجود دارد نامه به رسميت شناختن فلسطين توسط سازمان آزاديبخش نيز لغو شود. او به نامه 1993 ياسر عرفات رهبر فقيد سازمان آزاديبخش فلسطين به اسحاق رابين نخست‌وزير وقت اسراييل اشاره دارد كه در آن نوشته شده است كه سازمان آزاديبخش فلسطين حق حاكميت اسراييل را در صلح و امنيت به رسميت مي‌شناسد. عريقات همچنين اضافه كرد كه اقدامات جديد فلسطين در راستاي حمايت از پروژه ملي فلسطين در راستاي وحدت سياسي و جغرافيايي فلسطين براي جلوگيري از جدايي كرانه باختري از نوار غزه است كه اين بسيار ضروري است.

از طرفي ديگر در اين ميان محمود عباس نگران شرايط حماس با اسراييل است. گفته مي‌شود كه تلاش‌هايي براي صلح ميان حماس و اسراييل از سوي مصر وجود دارد و در اين بين تشكيلات خودگردان بسيار ناراضي است، زيرا نگران آن است كه بدون نظارت تشكيلات خودگردان دولتي جديد در نوار غزه شكل بگيرد. از همين رو تاكنون عباس تلاش كرده كه توافق احتمالي ميان اسراييل و حماس شكل نگيرد، زيرا معتقد است كه هر گونه توافق بايد با رضايت سازمان آزاديبخش صورت گيرد، بدون اينكه توافق صلح فتح و حماس اجرايي شود و حماس به توافق جداگانه‌اي در نوار غزه دست پيدا كند از همين رو عباس تهديد كرده هرگونه توافق بدون هماهنگي با تشكيلات خودگردان فلسطيني منجر به شكست خواهد شد و فشارهاي مصر براي به ثمر نشاندن اين امر ناموفق بوده است. در حال حاضر به نظر مي‌رسد كه هيچ‌كس جز خود فلسطيني‌ها نمي‌تواند آنها را نجات دهند اما واقعيت آن است تغيير استراتژي در دوره‌اي صورت مي‌گيرد كه مشخص نيست تا چه حد مي‌تواند ثمر‌بخش باشد و تبديل به نوشدارويي براي فلسطينيان شود.

 

سفري براي اتمام حجت

عباس كامل رييس سازمان اطلاعات مصر قصد دارد به تل‌آويو، رام‌الله و اردن سفر كند و در خصوص توافق آتش‌بس در مرز نوار غزه و نيز آشتي داخلي رايزني‌هايي داشته باشد. به گزارش فارس به نقل از العربي الجديد، قرار است كامل با محمود عباس رييس تشكيلات خودگردان و رهبران فتح در هفته آينده ديدار كند و در اين ديدار دو طرف درباره برخي بندهايي كه تشكيلات خودگردان و رهبران فتح براي آشتي داخلي مشخص كرده‌اند، رايزني ‌شود. منابع مصري اعلام كردند عباس كامل اين‌بار با پيامي واضح به ديدار عباس مي‌رود؛ عباس يا بايد در مسير مذاكرات كه حماس از آن استقبال بسيار زيادي كرده، همكاري كند يا اينكه مصر از ميانجيگري در مذاكرات آشتي ميان فتح و حماس به صورت كلي عقب‌نشيني ‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون