• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4204 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۸ مهر

درباره نظرسنجي برنامه نود

تطهير آزمون به دست عادل

علي ولي‌اللهي

 

 

نظرسنجي برنامه نود در شب 16 مهر، چند نكته داشت. انتخاب اميدواركننده‌ترين مهاجم تيم ملي از نگاه كاربران در جام ملت‌ها. گزينه‌ها مطابق معمول بود. اما حضور يك اسم كمي چالش‌برانگيز شد؛ سردار آزمون. ساير بازيكنان هم، همان هميشگي‌هاي كي‌روش بودند. بازيكناني كه در چند وقت اخير به تيم ملي دعوت شدند. البته جز گوچي كه ديگر جايي در تيم ملي ندارد. عادل فردوسي‌پور هميشه نشان داده از نظرسنجي‌هايي كه برگزار مي‌كند، اهدافي جز يك آمار صرف مي‌خواهد. اينكه مردم كدام مهاجم را بيشتر دوست دارند، خيلي براي عادل و تيمش مهم نيست. بلكه كليت نظرسنجي و ارجاعات پيدا و پنهان آن و هدايت فكر مخاطبان از طريق اجبار به انتخاب يكي از چند گزينه، بازي جالب‌تري براي مرد رسانه‌ بلد ورزش ايران است. دوشنبه شب قبل از شروع برنامه و با به‌روز شدن سايت نود و معلوم شدن روال نظرسنجي، بسياري از مخاطبان فوتبال به آن واكنش نشان دادند و در مورد انتخاب‌شان تبادل نظر كردند و از سايرين هم خواستند كه به فلان گزينه راي بدهند يا به بهمان گزينه راي ندهند. اما چرا اين نظرسنجي نود كه مي‌شد تحت تاثير رنگ‌هاي آبي و قرمز قرار بگيرد و نتيجه‌اش را ميزان طرفداران دو تيم تعيين كند، اين‌قدر فراگير شد و حساسيت‌ها را برانگيخت؟

همان‌طور كه همه مي‌دانيد، بحث سردار آزمون يكي از جنجالي‌ترين اتفاقات چند وقت اخير فوتبال ايران شده است. خداحافظي او اصرار كي‌روش به حضور او در تيم ملي مخاطبان فوتبال را دچار سوال كرده. خيلي‌ها ديگر دوست ندارند مهاجم تيم روبين كازان را در تركيب تيم ببينند و لااقل انتظار دارند او بابت پاره‌اي رفتارها و گفتارهايش عذرخواهي كند. عذرخواهي بابت ناز كردن براي پوشيدن پيراهن تيم ملي، عذرخواهي براي منت گذاشتن سر طرفداران كه من تعطيلات نرفتم و عوضش در جام جهاني بودم، عذرخواهي بابت درست كردن حاشيه و الخ. اما واقعيت اين است كه او نه‌تنها عذرخواهي نمي‌كند، بلكه انگار كساني هستند كه مي‌خواهند به قول نقي معمولي صحنه‌سازي كنند و همه‌ چيز را عادي جلوه بدهند! از ‌جمله آقاي فردوسي‌پور.

هرچه جلوتر مي‌رويم، ميزان ارادت فردوسي‌پور به كي‌روش بيشتر مشخص مي‌شود. البته اشكالي هم ندارد. يك نفر طرفدار يك نوع ديدگاه يا يك نوع مديريت باشد اما همان‌طور كه يك بار ديگر هم اشاره كرده بوديم، عادل نتوانسته از شر علايقش به نفع بي‌طرف بودن در رخدادها مصون بماند. نمونه‌اش برنامه‌اي كه كي‌روش ميهمان نود بود و هرچه گفت به نظر مجري منطقي مي‌آمد و آن حرف‌هايي هم كه به نظر عادل منطقي نبودند، چندان سخت نگرفت و از كنارشان رد شد. حالا هم با نظرسنجي اخير مشخص مي‌شود كه فردوسي‌پور لااقل بخشي از تلاشش را در راستاي نهادينه كردن برنامه‌هاي كي‌روش گذاشته. واقعيت اين است كه هنوز مخاطبان فوتبالي قبول نكرده‌اند كه سردار آزمون مهاجم تيم ملي در جام ملت‌هاست. آنها سوالاتي در اين باره دارند و منتظر پاسخ هستند. در چنين شرايطي برنامه نود با نظرسنجي خود پيرامون اينكه به كدام مهاجم اميد بيشتري داريد و گنجاندن نام آزمون، سعي بر طبيعي جلوه دادن همه‌ چيز مي‌كند. يعني سردار كه مهاجم تيم ملي خواهد بود. حالا شما بگوييد به او اميد داريد يا نه. انگار نه انگار اتفاقي افتاده. اين برنامه درست شب قبل از حضور سردار در تيم ملي بعد از ماه‌ها پخش مي‌شود و سه‌شنبه صبح، آقاي آزمون خيلي شيك به نفرات اضافه مي‌شود و كارش را پيگيري مي‌كند.

نتيجه نظرسنجي اما حرف‌هاي ديگري براي گفتن داشت. سردار آزمون دو بار در نظرسنجي‌هاي نود بهترين شده بود. يك بار در آذر 95 كه عنوان بهترين لژيونر فوتبال ايران را به خود اختصاص داد و يك بار هم در فروردين 97 عنوان بهترين مهاجم لژيونر را كسب كرد. هر دو بار هم با اختلاف قابل توجه نسبت به نفرات بعدي. اما در برنامه 16 مهر، با وجود درخشش سردار در چند بازي اخير روبين‌كازان، توانست تنها 15 درصد نظرات مردم را به خود اختصاص دهد و جاي هميشگي او را سامان قدوس گرفت. سردار با اين 15% حتي جايگاه دوم را هم به دست نياورد و در رديف سومين مهاجم مورد علاقه بينندگان قرار گرفت. اين افت فاحش را از چند جهت مي‌توان بررسي كرد. مي‌توان گفت درخشش سامان قدوس در تيم آميان كه همه چشم‌ها را به خود خيره كرده دليل افت طرفداران آزمون است. اما از آن طرف خود آزمون هم روزهاي خوبي در تيم باشگاهي‌اش تجربه مي‌كند. ضمن اينكه سردار بعد از قدوس دوم نشده، بلكه سوم شده. بعد از چه كسي؟ مهدي طارمي! كسي كه هنوز خاطره موقعيت از دست دادنش در لحظات پاياني جام جهاني از ذهن هواداران پاك نشده و روزهايي كاملا معمولي در الغرافه قطر مي‌‌گذراند. شايد گفته شود كه طارمي به خاطر اينكه زماني پرسپوليسي بوده اين ميزان راي به دست آورده. اما بايد توجه داشت كه اولا طارمي نزد پرسپوليسي‌ها اصلا محبوب نيست و واكنش منفي قرمزها به بازگشت او در اين چند وقت اخير نشان‌دهنده همين نكته است. از آن طرف اگر اين نظرسنجي تبديل شده باشد به جنگ قرمزها و آبي‌ها، پس چرا كاوه رضايي كه اتفاقا محبوب استقلالي‌هاست راي پاييني آورده؟ واقعيت اين است كه هواداران از آزمون رويگردان شده‌اند و اميدي به او ندارند. نه به خاطر كيفيت بازي، بلكه به خاطر رفتار او در ماه‌هاي بعد از جام جهاني. هواداران با انتخاب قدوس نشان دادند كه نسبت به سياست‌هاي كي‌روش هم انتقاد دارند. به اينكه احتمالا دوباره سردار مهاجم نوك است و سامان قدوس آماده نيمكت‌نشيني. با تمام اين تفاسير در نهايت مي‌توان گفت كه برنامه نود و عادل به آنچه از اين نظرسنجي مي‌خواستند، رسيدند. همين كه همه بپذيريم سردار بخشي از تيم است. نظرسنجي‌اي كه مي‌توان آن را در كنار پست اينستاگرامي رييس فدراسيون كه در آن‌ عكس سردار و كي‌روش به چشم مي‌خورد و تلاش رسانه‌هاي طرفدار مرد پرتغالي، به نوعي پروژه تطهير آزمون ناميد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون