• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4207 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۲ مهر

يكي از خواسته‌هاي كاميون‌داران برآورده شد

‌محاسبه هزينه بر اساس تن بر كيلومتر

شوراي عالي ترابري كشور در دويست و نهمين جلسه خود پيشنهاد سازمان راهداري براي تعيين نرخ كرايه حمل و نقل جاده‌اي كشور به تن‌‌ـ‌كيلومتر را رسما تصويب كرد.

اين طرح كه پس از اعتراضات خردادماه سال جاري از سوي رانندگان وارد برنامه‌هاي سازمان راهداري شد و مسوولان اين سازمان پس از چند ماه بررسي سرانجام كليات آن را لحاظ كردند، با تصويب شوراي عالي ترابري كشور رسما نهايي شده و به مرحله اجرا خواهد رسيد. در اين جلسه اعضاي اين شورا طرح توجيهي سازمان راهداري را تاييد كرده و به ‌اين‌ ترتيب يكي از اصلي‌ترين دغدغه‌هاي رانندگان در طول ماه‌هاي گذشته را وارد فاز اجرايي كردند.

سازمان راهداري در تشريح چگونگي اجراي اين شيوه جديد محاسبه اعلام كرده كه در چارچوب محاسبه كرايه بر اساس تن ــ كيلومتر هزينه‌ها به دو بخش مجزا تقسيم شده است. بر اين اساس هزينه‌هايي مانند بيمه بدنه، بيمه شخص ثالث، عوارض سالانه خودرو، دستمزد راننده و كمك‌راننده، بيمه آنها و موارد اينچنيني جزو هزينه‌هاي ثابت به شمار مي‌روند و مسائلي مانند تعمير و نگه‌داري خودرو، هزينه لاستيك، هزينه سوخت و عوارض آزادراهي به عنوان هزينه‌هاي متغير در نظر گرفته شده است.

در اين شيوه جدايي از نرخ هزينه‌هاي ثابت كه متناسب با هر خودرو در نظر گرفته شده است، هزينه‌هاي متغير نيز در رابطه با مسائل جزيي ديگري كه در حمل و نقل وجود دارد در نظر گرفته مي‌شود و در اين چارچوب نرخ نهايي بر اساس جابه‌جايي هر يك تن در هر يك كيلومتر اجرايي مي‌شود.

سازمان راهداري پيش‌بيني كرده است كه بر اين اساس احتمالا نرخ كرايه در قياس با روش‌هاي قبلي محاسبه افزايشي نسبي پيدا خواهد كرد. در طرح جديد خودروهاي سنگين به هفت كلاس مختلف تقسيم بندي شده و به نسبت شرايطي كه بار دارند، محموله‌ها نيز در هفت مدل مختلف تقسيم‌بندي خواهند شد كه نرخ هر يك از آنها متفاوت مي‌شود.

نماينده‌ كانون كاميون‌داران در كارگروه تن بر كيلومتر با اعلام اينكه با تصويب محاسبه كرايه حمل كاميون‌داران بر اساس تن بر كيلومتر ۴۰سال مناقشه رانندگان، صاحبان بار و شركت‌هاي حمل ونقل به پايان رسيد، گفت: كاميون‌داران پكيجي از مشكلات دارند.

مالك نخعي با تاكيد بر اينكه كاميون‌داران از تصويب محاسبه كرايه حمل كاميون‌داران بر اساس تن بر كيلومتر راضي هستند، اظهار كرد: اين اقدام با همت ويژه سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي صورت گرفته و از مسوولان مربوطه قدرداني‌ مي‌كنيم.

وي با يادآوري اينكه12 نفر به صورت مستقيم از سازمان راهداري ووزارت راه و شهرسازي در اين قضيه دخيل بودند، افزود: وزير راه و شهرسازي، رياست سازمان راهداري و معاونت‌هاي اين سازمان، كارشناسان و مشاوران تلاش بي‌بديلي را براي تصويب محاسبه كرايه حمل كاميون‌داران «براساس تن كيلومتر» انجام دادند.

وي با بيان اينكه محاسبه كرايه «بر اساس تن كيلومتر» به 40 سال مناقشه صاحبان بار، كاميون‌داران و شركت‌ها پايان داد، گفت: اين طرح بركات خيلي زيادي براي صنعت حمل‌ونقل به همراه خواهد داشت.

نماينده‌ كانون كاميون‌داران در كارگروه تن بر كيلومتر در ادامه با بيان اينكه كاميون‌داران پكيجي از مشكلات دارند، اظهار كرد: عدم عدالت در توزيع بار، عدم بهره‌مندي راننده در زمان حمل بار از كرايه، عدم پرداخت كرايه رانندگان و ... از جمله مشكلات رانندگان است..

نخعي در كارگروه تن بر كيلومتر در ادامه به اعتراض كاميون‌داران طي ماه‌هاي اخير اشاره كرد و افزود: در ايام اعتراض كاميون‌داران، شركت‌ها به عنوان واسطه ما و صاحب كالا يك خط در حمايت از كاميون‌داران ننوشتند. آنها حتي يك كلمه بيانيه ندادند.

وي با بيان اينكه بيشترين شركت‌هاي متخلف مربوط به تهران هستند، اظهار كرد: برخي شركت‌هاي تهراني ميزها را اجاره داده‌اند، كميسيون خود را دريافت مي‌كنند. اما متصدي را آزاد گذاشته‌اند تا هر چه مي‌تواند از راننده بكند.

نماينده‌ كانون كاميون‌داران در كارگروه تن بر كيلومتر با انتقاد از عملكرد برخي شركت‌هاي دولتي اظهار كرد: شركت‌هاي دولتي مانند پتروشيمي‌ها، صنايع فولادي و شركت مادر تخصصي بازرگاني ايران حمل بار خود را به صورت نسيه انجام مي‌دهند. اين قبيل شركت‌ها براي كرايه حمل چك مي‌دهند كه گاهي نقد نمي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون