• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4208 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۳ مهر

شاخص بورس 108 پله ديگر پايين آمد

اختلال در هسته معاملاتي

در معاملات ديروز، يك ميليارد و 309 ميليون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 3 هزار و 230 ميليارد ريال در 55 هزار نوبت دادوستد شد. بررسي شاخص‌هاي اصلي بازار سرمايه نشان مي‌دهد، شاخص قيمت (وزني- ارزشي) كه در آن ارزش سهام شركت‌هاي بزرگ اثر بيشتري بر شاخص مي‌گذارد، 31 واحد افت كرد و شاخص كل (هم‌وزن) كه در آن ارزش و وزن همه شركت‌هاي بزرگ و كوچك در محاسبه شاخص كل، يكسان در نظر گرفته مي‌شود، 291 واحد كاهش يافت. شاخص قيمت (هم‌وزن) نيز 205 واحد پايين آمد؛ اين شاخص بيانگر سطح عمومي قيمت سهام شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس است. شاخص آزاد شناور نيز 285 واحد كاهش يافت؛ اين شاخص بخشي از سهام قابل معامله شركت‌ها در بورس را نشان مي‌دهد.

شاخص بازار اول (مربوط به شركت‌هاي بهتر از نظر سرمايه، سودآوري و درصد سهام آزاد شناور) 74 واحد افت كرد و شاخص بازار دوم بورس نيز 243واحد پايين آمد. در معاملات يكشنبه نمادهاي شپنا (پالايش نفت اصفهان)، واميد (گروه سرمايه‌گذاري اميد) و شتران (پالايش نفت تهران) بيشترين تاثير منفي و فولاد (فولاد مباركه) و كچاد (صنعتي و معدني چادرملو) بالاترين تاثير مثبت را بر شاخص داشتند. گروه فرآورده‌هاي نفتي در معاملات امروز بورس صدرنشين بود؛ در اين گروه 86 ميليون سهم به ارزش 782 ريال دادوستد شد. گروه بانك به ارزش 778 ميليارد ريال و شيميايي به ارزش 344 ميليارد ريال جايگاه‌هاي بعدي را به خود اختصاص داد. همچنين در رده چهارم معاملات ديروز، گروه فلزات اساسي با دادوستدي به ارزش 227 ميليارد ريال قرار گرفت و گروه خودرو نيز با معاملاتي به ارزش 217 ميليارد ريال، رده پنجم را از آن خود كرد. شاخص فرابورس (آيفكس) در معاملات ديروز 12 پله افت كرد و در جايگاه يك هزار و 927 واحدي قرار گرفت. در بازار فرابورس، بيش از يك ميليارد و 86 ميليون سهم و اوراق بهادار به ارزش بيش از 4 هزار و 352 ميليارد ريال دادوستد شد. در معاملات يكشنبه نمادهاي ذوب (ذوب‌آهن)، سمگا (سرمايه‌گذاري ميراث فرهنگي) و شراز (پالايش نفت شيراز) بيشترين فشار منفي را بر شاخص وارد كردند.

ديروز هسته معاملات بورس دچار ايراد شد كه براي ساعاتي معاملات بازار بورس را مختل كرد، البته دادوستد فرابورس بدون مشكل همچنان تداوم داشت. به دليل اختلال در هسته معاملات، امكان هيچ‌گونه سفارش خريد و فروشي از سوي كارگزاران و معامله‌گران آنلاين وجود نداشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون