• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4209 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۴ مهر

راست‌هاي افراطي در آلمان قدرتمندتر مي‌شوند

تهديد بزرگ براي مركل

ميثم سليماني

 

 

راست‌هاي افراطي تبديل به بزرگ‌ترين تهديد اين روزهاي قاره اروپا و حتي امريكا شده‌اند. از گوشه و كنار جهان هر انتخاباتي كه برگزار مي‌شود صدايي از آنها شنيده مي‌شود و اين صدا هرروز قوي‌تر از روزهاي گذشته است و شرايط به سمتي سوق پيدا مي‌كند كه به نظر مي‌رسد جهان بار ديگر نيازمند آن است كه يك تجربه جدي ديگر با راست‌هاي افراطي داشته باشد. دموكراسي همين‌قدر بي‌رحم است كه مي‌تواند رويكرد جوامع را به آساني از اين رو به آن رو كند. بيكاري، مهاجرت، ركود اقتصادي و حتي نااميدي از احزاب سياسي سنتي تبديل به موضوعي شده است كه راست‌هاي افراطي به آساني از آن بهره‌برداري مي‌كنند و مي‌خواهند سياست جهان را فتح كنند. شايد اگر روزي تمام كشورهاي قدرتمند اروپا به سمت راست‌هاي افراطي گرايش پيدا كنند، ديگر حتي نخواهند اتحاديه اروپا را ترك كنند و اتحاديه‌اي را به سبك خود خواهند ساخت. اين سال‌ها راست‌هاي افراطي يكه‌تاز عرصه سياسي جهان شده‌اند. از ايتاليا، فرانسه و آلمان گرفته تا امريكا و برزيل، راست‌هاي افراطي پرچمي را به دست گرفته‌اند و به جلو حركت مي‌كنند. گام‌هاي محكم كه با هر شكست قدرتمند‌تر از گذشته به جلو حركت مي‌كنند. آلمان اكنون به مهم‌ترين سنگري تبديل شده كه راست‌هاي افراطي قصد دارند آن را فتح كنند. حالا به نظر مي‌رسد اين گروه‌ها به قلب قدرت سياسي آلمان حمله كردند و عملا آنگلا مركل را با يك تهديد جدي مواجه كردند. روز يكشنبه در ايالت مركزي بايرن يكي از مهم‌ترين مناطق و ايالت‌ها در اين كشور محسوب مي‌شود كه حالا به نظر مي‌رسد ائتلاف مورد حمايت خانم مركل صدراعظم آلمان پس از سال‌ها در اين منطقه با يك شكست جدي روبه‌رو شده است.

حزب اتحاد سوسياليست مسيحي كه خواهرخوانده حزب اتحاديه دموكراتيك مسيحي تحت رهبري آنگلا مركل شناخته مي‌شود و همواره ايالت بايرن يكي از پايدار‌ترين مناطق براي اين حزب در اين كشور اروپايي بوده و به نظر مي‌رسد خانه امن در حال از بين رفتن است.

به گزارش واشنگتن پست، راي‌گيري براي مجلس ايالتي بايرن در دوران مدرن به ندرت رقابتي بوده است و سوسياليست مسيحي همواره توانست حمايت كامل مردم اين منطقه را در اختيار داشته باشد. چندين دهه است كه حزب سوسيال مسيحي كه عملا رويكرد حزب آنگلا مركل را نمايندگي مي‌كند در اين منطقه كنترل اوضاع را به‌طور كامل در اختيار دارد. هرچند نتايج اوليه آراي راي‌دهندگان نشان مي‌دهد كه كماكان اين حزب پيروز رقابت در ايالت بايرن است و كماكان ثروتمندان و افراد سنتي در منطقه به اين حزب راي دادند. اما 61 سال حكومت مطلق در اين منطقه به پايان رسيد و اين حزب براي ادامه حضور و حفظ قدرت خود مجبور است تا با ساير احزاب وارد يك معامله شود كه اين قطعا مي‌تواند فشارها روي مركل را بيش از گذشته كند كه مجبور شد با يك دولت ائتلافي به كار خود ادامه دهد. اما بازنده اصلي تنها حزب سوسيال مسيحي در بايرن نبود بلكه حزب سوسيال دموكرات بود كه مورد مجازات راي‌دهندگان قرار گرفت. سهم راي‌دهندگان
دو حزب سوسيال دموكرات و سوسيال مسيحي به نسبت سال 2013 حدود 20 درصد كاهش يافته است.

توماس كلين بروكهوف روزنامه‌نگار در برلين به واشنگتن پست گفت اين يك زمين لرزه است. مردم عملا با اين راي نشان دادند كه از اين ائتلاف به اصطلاح بزرگ ناراضي هستند. اين چيزي نيست كه مردم آن را بخواهند. نتايج آرا نشان داده است كه حزب سوسيال مسيحي آلمان بخش عمده‌اي از راي‌دهندگان خود را از دست داده و تنها 2/37 درصد آرا را به خود اختصاص داده است كه اين رقم از مجموع آراي دوره گذشته بيش از 10 درصد كاهش داشته است. حزب سبز آلمان اما توانست نتيجه خوبي را
كسب كند كه حدود 5/17درصد آرا را به دست آورد و به جايگاه دوم رسيد و حزب آلترناتيو براي آلمان نيز براي اولين‌بار كه در رقابت‌هاي ايالت باواريا وارد رقابت شد توانست بيش از 10 درصد آرا را به خود اختصاص دهد و وارد مجلس ايالتي شود؛ رايي بالاتر از حزب سوسيال دموكرات.

ولي اين انتخابات يك پيروزي بزرگ براي سبزها و آلترناتيو براي آلمان بود. اما ماركوس سدر، وزير منطقه بايرن در جمع هم حزبي‌هاي خود عنوان كرد كه اين نتيجه آسان نيست. ما آن را با فروتني مي‌پذيريم و ما بايد از آن درس بگيريم و به صورت دقيق آن را تجزيه و تحليل كنيم. با اين حال سدر تاكيد كرد كه همچنان به رهبري حزب ادامه خواهد دارد هرچند كه نتيجه به دست آمده بدترين نتيجه در تاريخ حزب است.

با اين حال حزب سوسيال مسيحي هرگونه ائتلاف با حزب آلترناتيو را رد كرده است، اما مي‌تواند با يك يا چند حزب محافظه‌كارتر يا حتي شايد حزب سبزها وارد ائتلاف شوند.

اين انتخابات براي آلمان بسيار مهم است و نتايج به نظر مي‌رسد كه كاملا متناسب با الگويي است كه مي‌توان در ساير نقاط كشور و حتي سراسر قاره اروپا مشاهده كرد. احزاب سنتي كه مي‌توانستند با اكثريت مطلق در قدرت قرار بگيرند در حال از بين رفتن هستند. احزاب كمونيستي، سوسياليستي و محافظه‌كار در ميان راي‌دهندگان هرروز ضعيف‌تر مي‌شوند و جاي خود را به احزاب جديدي مي‌دهند كه خود را به عنوان يك آلترناتيو در سياست كشور معرفي مي‌كنند.

شايد هرچند اين اتفاق براي آلمان يك شوك بزرگ و جدي بود و آنگلا مركل را دچار يك چالش جدي كرد اما براي او يك باخت كامل نبود. هورشت زيهوفر كه رهبري حزب سوسيال مسيحي را بر عهده دارد و اكنون وزير كشور آلمان نيز محسوب مي‌شود، طي چند وقت اخير وارد يك دعواي جدي با آنگلا مركل شد و سخناني انتقادي را عليه مركل بيان و حتي ائتلاف ميان دو حزب را با تهديد مواجه كرد. اما برخي معتقد بودند كه زيهوفر قصد داشت تا با ايجاد اين فضا آراي راست‌ها را از آن خود كند تا شايد بتواند قدرت حزب در بايرن را حفظ و پيروز قطعي انتخابات شود. اما حالا تاكتيك او نيز جوابگو نبوده و ممكن است وي با درخواست استعفا مواجه شود و در عمل يكي از مخالفان جدي مركل در داخل كابينه كنار خواهد رفت. بنابراين هرچند كه بخشي از اين انتخابات مي‌توانست براي مركل و ائتلاف او يك باخت جدي باشد اما در بخشي ديگر براي او مي‌تواند تبديل به يك برد براي استحكام دولت شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون