• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4211 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۶ مهر

واكنش‌ها به حادثه ميرجاوه

با حادثه ربوده شدن تعدادي از نيروهاي بسيجي و كادر هنگ مرزي ايران در ميرجاوه، بحث امنيت اين منطقه به مساله اصلي تبديل شده است. در اين اتفاق دو موضوع مهم وجود دارد. اول: دستگيري تعدادي از بسيجيان كه در آنجا حضور داشتند. دوم: بحث وجود عوامل نفوذي در منطقه كه به وسيله آنها اين آدم‌ربايي انجام شده است.

اما اين موضوع سبب شده تا وب‌سايت مشرق در گزارشي خواهان برخورد با آنها در خاك مادر (پاكستان) شود.

پيشتر درتاريخ 30 تير ماه در همين ستون به دنبال سفر سرلشگر باقري تحليل‌هاي وطن امروز و روزنامه جوان را منتشر كرده بوديم كه خواهان حضور نظامي در پاكستان شده بودند. وطن امروز نوشته بود: «سفر رييس ستاد كل نيرو‌هاي مسلح به پاكستان مي‌تواند اولين گام در مسير تبديل ايران به فرماندهي مقابله با داعش در شرق خاورميانه و به‌خصوص در افغانستان و پاكستان باشد.» (29 تير 97)

همچنين روزنامه جوان در گزارش اصلي اشاره كرده بود كه ايران مي‌تواند تجربه خود را در اختيار كشور‌هاي همسايه قرار دهد، حتي با يك ديپلماسي قدرتمند اين امكان فراهم شود تا ايران فرماندهي منطقه‌اي در شرق خود را براي مقابله با داعش در اختيار بگيرد. ايران هم‌اكنون نيرو‌هاي زبده‌اي به نام فاطميون متشكل از نيرو‌هاي افغان را براي مقابله با داعش در اختيار دارد. اين ظرفيت مي‌تواند دراختيار دولت و ملت افغانستان قرار بگيرد. (29 تير 97)

حالا وب‌سايت مشرق در مقاله‌اي معتقد است كه مقابله با اين اشرار به جز ضربه زدن به آنها در خاك مادر امكان‌پذير نيست. به اعتقاد اين سايت «سال‌هاست كه مقامات سياسي و انتظامي كشورمان، به‌صورت علي‌الدوام جلساتي را با مقامات پاكستاني پيرامون امنيت منطقه مرزي دو كشور برگزار مي‌كنند.» نويسنده، اين ديپلماسي را ناكارآمد مي‌داند و توصيه مي‌كند نيروهاي امنيتي وارد شوند: «حقايق به روشني اثبات مي‌كند كه بحث مناطق مرزي ايران با پاكستان ديگر در جلسات ديپلماتيك تعيين‌تكليف نخواهد شد و لازم است كه در اين زمينه تمهيدات ديگري از سوي مقامات سياسي و امنيتي كشورمان انديشيده شود.»

وي از آمادگي براي انجام عمليات در خاك پاكستان خبرداده و مي‌نويسد: «پيش از اين و چند سال قبل بود كه يكي از مقامات وقت نيروي انتظامي كشورمان از آمادگي اين نيرو براي انجام «عمليات برون‌مرزي در خاك پاكستان» در صورت موافقت پاكستاني‌ها خبر داده بود. يكي از مقامات ارشد نظامي كشورمان نيز به تازگي از انجام يك عمليات موشكي در خارج از مرز جنوب‌شرق كشورمان، كه چند سال پيش انجام شد، خبر داده است.»

مشرق در بندهاي بعدي به نظر مي‌رسد قصد دارد حضور نظامي در خاك پاكستان را تئوري و عادي جلوه دهد از همين رو مي‌نويسد: «بايد دانست كه انجام عمليات برون‌مرزي عليه گروهك‌هاي تروريستي كه كشور مادر مانعي براي آنها ايجاد نمي‌كند؛ كاري مسبوق به سابقه و يك رويه است كه كشورهاي روسيه، امريكا، تركيه و حتي كشور خودمان تجربياتي در اين زمينه دارند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون