• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4211 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۶ مهر

شاخص بازار سهام مثبت ماند

سومين عرضه اوليه در بورس 97

شاخص بورس در جريان معاملات چهارشنبه، اندكي رشد كرد. در جريان دادوستدهاي آخرين روز كاري بورس در هفته جاري بازار سرمايه تعداد 3 ميليارد و 794ميليون سهم و حق‌تقدم به ‌ارزش يك هزار و 296 ميليارد تومان در 229هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 95واحدي در ارتفاع 182هزار و 929واحد قرار گرفت.

بيشترين اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز جاري به نام نمادهاي معاملاتي سرمايه‌گذاري نفت و گاز و پتروشيمي تامين، پالايش نفت بندرعباس و پتروشيمي مبين شد و در مقابل نمادهاي معاملاتي فولاد مباركه اصفهان، سرمايه‌گذاري غدير و ملي صنايع مس ايران با افت خود مانع افزايش بيشتر شاخص بورس شدند. در بازارهاي فرابورس ايران هم با معامله يك ميليارد و 238ميليون ورقه به‌ارزش 507ميليارد تومان در 122هزار نوبت، آيفكس 7واحد افت كرد و در ارتفاع 2020واحد قرار گرفت.اما خبر مهم‌تر بازار سهام در روز چهارشنبه، شكسته شدن طلسم عرضه اوليه در بورس بود. روز گذشته، سومين عرضه اوليه سال در بورس تهران صورت گرفت. در اين مراسم معاون بورس تهران به مردم غيرحرفه‌اي توصيه كرد كه به صورت غيرمستقيم در بورس سرمايه‌گذاري كنند.

 

3 عرضه در 7 ماه

چهارشنبه پس از گذشت نزديك به هفت ماه از شروع سال ۱۳۹۷، در شركت بورس اوراق بهادار مراسمي به مناسبت سومين عرضه اوليه سال ۱۳۹۷ با حضور روح‌الله حسيني‌مقدم معاون شركت بورس اوراق بهادار برگزار شد. سه روز پيش (دوشنبه) قرار بر اين بود كه ۱۰ درصد از سهام «زپارس» معادل ۳۲ ميليون و ۵۳۴ هزار سهم در محدوده قيمتي ۳۲۰ تا ۳۵۰ تومان و سهميه حداكثر ۳۰۰ سهمي در بازار دوم معاملات بورس عرضه اوليه شود اما به دليل مشكلاتي در سامانه معاملات اين عرضه صورت نگرفت. روز چهارشنبه در مراسمي ۱۰ درصد از سهام شركت كشت و صنعت دامپروري پارس در بورس صورت گرفت. در اين مراسم معاون شركت بورس اوراق بهادار به مردم توصيه كرد به صورت غيرمستقيم و از طريق صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترك نسبت به سرمايه‌گذاري در بازار سهام اقدام كنند. روح‌الله حسيني‌مقدم با اشاره به ريسك‌هاي مضاعفي كه بورس براي مردم ناآشنا با اين بازار دارد، گفت: امروز احتمالا تعداد زيادي از مردم در اين عرضه شركت مي‌كنند ما در هفته گذشته نوسانات را داشتيم كه روي بازار تاثير داشت، خيلي از مردم در اين فضا بورس را به عنوان سرمايه‌گذاري خود سرمايه‌گذاري مي‌كنند، مردم غيرحرفه‌اي بايد از طريق غيرمستقيم و از طريق صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترك در معاملات بورس وارد شوند. وي ادامه داد: بيش از ۲۰۰ صندوق سرمايه‌گذاري با بازده و ريسك‌هاي متفاوت در بورس داريم كه عامه مردم مي‌توانند در آنها اقدام به سرمايه‌گذاري كنند و ريسك خود را پوشش دهند.مديرعامل شركت كشت و صنعت دامپروري در بخشي از نشست عرضه اوليه اين شركت درباره تاثير تحريم‌ها اظهار كرد: يك گروه از شركت اوراليس به تازگي به ايران آمده بودند، تحريم‌ها بر اين همكاري تاثيري نخواهد داشت. همچنين با در نظر گرفتن راه‌حل اتحاديه اروپا براي تسهيل تبادلات مالي، اين مورد نيز مشكل و محدوديت نخواهد داشت.

 

صندوق خطرپذير جديد

از سوي ديگر، به زودي ششمين صندوق سرمايه‌گذاري جسورانه در فرابورس ايران پذيره‌نويسي مي‌شود كه حداكثر ميزان پذيره‌نويسي عمومي ۱۰ درصد واحدهاي صندوق و معادل يك ميليارد تومان است.

چهارشنبه در جريان مراسمي در فرابورس ايران، صندوق سرمايه‌گذاري جسورانه فناوري بازنشستگي كه ششمين صندوق جسورانه‌ در فرابورس به شمار مي‌رود، پس از دريافت موافقت اصولي از سازمان بورس و اوراق بهادار در فرابورس پذيره‌نويسي شد سابقا چند صندوق ديگر به ارزش مجموع ۱۴۵۰ ميليارد ريال در فرابورس ايران پذيره‌نويسي شده بودند. موضوع فعاليت صندوق «فنابا» با سرمايه ۱۰۰ ميليارد ريالي در حوزه فناوري مالي با تمركز بر فناوري بيمه‌اي و خدمات فاواي مورد نياز صندوق بازنشستگي است. در اين ميان ارزش مبناي هر واحد سرمايه‌گذاري اين صندوق كه دوره فعاليت آن هفت سال بوده يك ميليون ريال است و مبلغ پرداخت‌ شده از ارزش مبناي هر واحد سرمايه‌گذاري ۲۰ درصد و مبلغ تعهد شده از ارزش مبناي هر واحد سرمايه‌گذاري آن ۸۰ درصد اعلام شده است. واحدهاي سرمايه‌گذاري صندوق جسورانه فناوري بازنشستگي در بازار سوم فرابورس پذيره‌نويسي مي‌شوند و كارگزار پذيره‌نويسي اين صندوق صباجهاد است. تعداد واحدهاي سرمايه‌گذاري موسسان صندوق نيز ۵۱ هزار واحد و تعداد واحدهاي سرمايه‌گذاري قابل پذيره‌نويسي ۴۹ هزار واحد است كه در مجموع تعداد كل واحدهاي سرمايه‌گذاري «فنابا» به تعداد ۱۰۰ هزار واحد است.

در اين ميان محدوديت‌هاي موجود در پذيره‌نويسي اين صندوق به اين ترتيب است كه حداقل واحد قابل خريداري توسط هر كد معاملاتي حقيقي و حقوقي به ترتيب يك‌هزار واحد و حداكثر ۱۰ هزار واحد است. لازم به ذكر است، سرمايه‌گذاري جسورانه، سرمايه‌گذاري در سهام شركت‌هاي كوچك و متوسطي كه از پتانسيل رشد بالايي برخوردارند و معمولا از نوآوري‌هاي فناورانه بهره مي‌برند، تعريف مي‌شود. از مهم‌ترين مزاياي فعاليـت اين ساختارها در بازار سرمايه و اقتصاد كشور مي‌توان به توسعه تجاري‌سازي دارايي‌هاي فكري، بهبود تاميـن مالي شركت‌هاي كوچك و متوسط اعم از صنعتي و دانش‌بنيان در بازار سرمايه، بهبود ساختار مديريت و حاكميت شركتي بنگاه‌هاي كوچك و متوسـط تحت مديريت نهاد سرمايه‌گذاري جسورانه، هدايت منابع مالي خصوصي و عمومي به اين ساختارها و افزايش ارزش افزوده توليد داخلي از طريق حمايت از شركت‌هاي كوچك و متوسط و صنايع دانش‌بنيان كشور اشاره كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون