• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4212 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۸ مهر

حمله تروريستي به استانداري قندهار انتخابات در اين منطقه را به تعويق انداخت

ترور دشمن شماره يك طالبان

ميثم سليماني

 

 

روزي كه امريكا در سال 2001 به افغانستان براي ازبين بردن حكومت طالبان حمله كرد شايد در فكر دولتمردان امريكايي اين ذهنيت حتي وجود نداشت كه پس از 17 سال اين كشور ناامن‌تر از روزي شود كه امريكايي‌ها به آن ورود پيدا كردند. طالبان افغانستان اين روزها قدرتمندتر از هر زماني است. به لحاظ نظامي طالبان عمليات‌هاي گسترده‌اي را در سراسر افغانستان انجام مي‌دهد و از لحاظ سياسي و ديپلماتيك نيز مشغول مذاكرات سياسي با امريكايي‌ها است و حتي هيات ديپلماتيك نيز براي خود تشكيل داده است. روز پنجشنبه نيز اين گروه تروريستي يكي از سنگين‌ترين حملات خود به مراكز دولتي افغانستان را انجام داد. تروريست‌هاي طالبان روز پنجشنبه در حمله به دفتر استاندار قندهار رييس پليس منطقه قندهار جان خود را از دست داد و در اين حمله فرماندار قندهار نيز زخمي شد. اما به نظر مي‌رسد كه هدف اصلي در اين حمله يك فرمانده بلندپايه امريكايي بوده است كه از اين حمله جان سالم به در برده است. اين حمله تروريستي تنها دو روز قبل از انتخابات سراسري در اين كشور صورت گرفت.

گفته مي‌شود در اين حمله علاوه بر رييس پليس، رييس اطلاعات استان قندهار نيز جان خود را از دست داد. همچنين در اين حمله فرماندار قندهار و يكي ديگر از فرماندهان ارشد پليس نيز مورد هدف قرار گرفتند، اما گزارش‌هاي مربوط به سرنوشت آنها متناقض است. اما آخرين خبرها حاكي از آن است كه فرماندار قندهار زخمي شده است در صورتي كه برخي خبرها در ابتداي حمله حاكي از آن بود كه فرماندار نيز كشته شده است.

ژنرال عبدالرزاق كه به عنوان رييس پليس قندهار فعاليت مي‌كرد در طول ساليان اخير با چندين تلاش ترور روبه‌رو شده بود اما جان سالم به در برد. به گزارش نيويورك تايمز، او يكي از متحدان مهم امريكا و فردي با نفوذ در منطقه حساس جنوب افغانستان به‌شمار مي‌آمد كه در آن طالبان حضور جدي دارد. ژنرال رزاق 39 سال سن داشت و مبارزات بسيار زيادي را عليه تروريست‌هاي طالبان انجام داد و بسياري تاثير قتل او را تنها محدود به منطقه قندهار نمي‌دانند بلكه مي‌توان اثر آن را در بخش وسيعي از كشور نيز ديد.

گريم اسميت مشاور يك گروه بين‌المللي بحران كه سال‌ها به عنوان خبرنگار در قندهار فعاليت مي‌كرد در گفت‌وگو با نيويورك تايمز گفت: اين كشتار مهم‌ترين موفقيت نظامي براي طالبان در طول چند سال اخير است. اكنون مي‌توان گفت كه دشمن اصلي تروريست‌ها در مناطق جنوبي افغانستان كه مركز اصلي طالبان است، حذف شده و اين يك موفقيت بزرگ براي طالبان محسوب مي‌شود.

با اين حال كارشناسان معتقدند كه مرگ ژنرال رزاق مي‌تواند ماموريت نيروهاي امريكايي در افغانستان را نيز پيچيده كند. يك مقام نظامي امريكايي به نيويورك تايمز گفت: نظاميان ايالات متحده در حال حاضر براي از بين بردن يك شبكه گسترده طالبان در اين منطقه ارتباط خود با مخبران نفوذي در طالبان را از دست مي‌دهند و اين تبديل به تهديدي جدي خواهد شد. ژنرال رزاق عملا نقش يك نقطه تماس را ايفا مي‌كرد تا ارتباط غرب با گروه‌هاي قوميتي در اين منطقه را حفظ كند. اين مقام رسمي گفت اگر جانشين ژنرال رزاق نتواند به توانمندي او ظاهر شود، ممكن است امريكايي‌ها با مشكلات جدي‌تري در جنوب روبه‌رو شوند و امريكا مجبور است حضور گسترده‌تري داشته باشد. وي افزود كه ژنرال رزاق براي ايجاد نيروهاي پليس محلي قدم‌هاي بسيار مهمي برداشت و بدون آن نيروهاي امريكايي مجبور خواهند شد منابع بيشتري را صرف اين كار كنند.

گفتني است اين حمله در روز پنجشنبه در حالي رخ داد كه جلسه هماهنگي ميان مقام‌هاي افغاني و امريكايي برگزار شد. گفته مي‌شود پيش از اين حمله معاون وزير كشور افغانستان در حال ترك محل بوده كه حمله آغاز مي‌شود. در يك بيانيه طالبان مسووليت اين حمله را برعهده گرفت و گفت كه هدف اصلي از اين حمله ژنرال رزاق و ژنرال آستين ميلر يكي از فرماندهان بلندپايه امريكايي در افغانستان بود.

با وجود اين پس از اين حمله ارتش امريكا طي بيانيه‌اي عنوان كرد كه ژنرال ميلر آسيب نديده است اما سه امريكايي زخمي شده‌اند. با اين حال يك مقام امريكايي بدون ارايه جزييات عنوان كرد كه هدف اصلي ژنرال رزاق بوده نه ژنرال ميلر. شاهدان عيني عنوان كردند كه تيراندازي در حالي انجام شد كه ژنرال رزاق در حال همراهي هيات امريكايي براي ورود به هلي‌كوپتر بوده است. گفته مي‌شود كه يكي از محافظان استاندار ناگهان شروع به تيراندازي به سمت ژنرال رزاق كرد و يك تروريست ديگر در ميان پرسنل امنيتي افغان و امريكايي بود شروع به تيراندازي كرد. شاهدان عيني مي‌گويند كه ژنرال رزاق چهار تيرخورده كه دو تير در پا، يك تير در شكم و يك تير در سينه بوده است.

ژنرال ميلر در توييتر نيز گفت: امروز من يك دوست بزرگ را از دست دادم. ما براي سال‌هاي زيادي كنار هم خدمت كرديم. افغانستان امروز يك ميهن‌پرست واقعي را از دست داست. او بهترين كارها را براي افغانستان و مردم افغان انجام داد كه نتوانست آنها را به پايان برساند.

ژنرال رزاق سومين نفر از چهار رييس پليس قندهار بود كه در اين مسير كشته شد. گفته مي‌شود هنگامي كه ژنرال رزاق در سال 2011 به سمت فرماندهي نيروهاي پليس استان دست يافت، يك آرامش را به منطقه آورد كه روزانه شاهد بمب‌گذاري‌هاي مختلف بود. گفته مي‌شود كه شيوه او در مبارزه با طالبان بسيار سختگيرانه و قاطع بود.

اما در حالي اين حمله تروريستي رخ داد كه روز شنبه پس از هشت سال افغانستان شاهد يك انتخابات پارلماني در اين كشور است و اكنون به ناگاه تمام توجه‌ها پيش از انتخابات به سمت قندهار رفته است و مشخص نيست طالبان چه برنامه‌هايي مي‌تواند در روز انتخابات داشته باشد. طبق تصميم دولت افغانستان انتخابات در استان قندهار به خواست مردم و مسوولان اين منطقه يك هفته به تعويق افتاده است تا شرايط به حال عادي بازگردد. اما مشخص نيست كه با وجود يك خلأ امنيتي و اعتماد به نفسي كه طالبان از حمله روز پنجشنبه به دست آورده تا چه حد مي‌توان ثبات را به منطقه بازگرداند.

مرگ ژنرال رزاق در حالي صورت گرفت كه مقام‌هاي امريكايي با طالبان در حال مذاكره براي صلح هستند. اين در حالي بود كه امريكايي‌ها تلاش داشتند تا با تثبيت اوضاع در جنوب افغانستان كه طالبان نفوذ بيشتري دارد بتوانند دست بالا را داشته باشند. اما در حال حاضر امريكا با نحوه مذاكره خود بيش از اينكه به صلح دست پيدا كند با دور زدن دولت مركزي اين گروه را با اعتماد به نفس‌تر از گذشته براي تضعيف دولت مركزي كرده است. زيرا مي‌دانند دستاورد بيشتر براي آنها مي‌تواند دست بالا را به آنها در مذاكرات دهد.

اما ژنرال رزاق مصاحبه‌اي در سال 2015 انجام داده كه مي‌گويد، «اگر مرگ من منجر به صلح شود با آن هيچ مشكلي ندارم. من نگران آن هستم كه اين اتفاق منجر به صلح نشود. اين يك وهم و خيال است كه طالبان مي‌نشيند براي مذاكره. آنها هيچ كنترلي روي اين موضوع ندارند.» اكنون نيز به نظر مي‌رسد چيزي كه ژنرال رزاق از آن مي‌ترسيد به وقوع پيوسته، او اكنون مرده و مشخص نيست صلحي برقرار شود يا خير.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون