• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4216 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲ آبان

صداي مخالف

برنامه‌هاي سيما مروج سكولاريسم

انتقاد اصولگرايان به نحوه اداره سازمان صداوسيما رفته‌رفته پررنگ‌تر مي‌شود. فشارهاي رسانه‌اي و مجازي سرانجام جرات و شهامت مقابله مديرجوان شبكه سه را با فردوسي‌پور ايجاد كرد و او مانع از پخش اين برنامه شد. حالا نوبت به ساير حوزه‌ها رسيده است.

روزنامه جوان در مقاله‌اي انتقادي برنامه‌هاي سيما را مروج سكولاريسم دانسته و مي‌نويسد: «سلبريتي‌زدگي معضلي است كه برخي برنامه‌هاي تلويزيوني را بار‌ها طي يكي، دو سال اخير درگير خود كرده است. در تازه‌ترين مورد يك بازيگر سينما و تلويزيون بدون آنكه با واكنش خاصي از سوي مجري برنامه مواجه شود از لذت‌بخش بودن خودكشي و بزرگ كردن گربه به جاي بچه سخن گفته است. اخيرا عبدالعلي، علي عسگري رييس صداوسيما از آنچه وي از آن به عنوان مروجان سياه‌نمايي در رسانه ملي ياد كرد انتقاد كرد، اما به نظر مي‌رسد صداوسيماي ملي بيش از آنكه با مساله سياه‌نمايي دست به گريبان باشد با فقر ايده و محتوا و مساله‌اي به نام سكولاريسم و ليبراليسم پنهان و البته پيدا مواجه است.»

نويسنده روزنامه جوان معتقد است؛ خروجي اين برنامه‌ها حيازدايي است و چرا ناظران پخش با آن مخالفت نمي‌كنند: «در يك برنامه زنده از شبكه تماشا، بازيگر ميهمان به ترويج خودكشي مي‌پردازد و در حمايت از تئاتر لاكچري و تمجيد عدم فرزندآوري و بزرگ كردن گربه! داد سخن مي‌دهد: «بچه ندارم ولي گربه دارم و اتفاقا خيلي هم گربه دوست دارم» يا در بخش ديگري از برنامه مي‌گويد: «خيلي مواقع به خودكشي فكر مي‌كنم كه چقدر مي‌تواند كار جذابي باشد.» نكته‌اي است كه بايد مسوولان پاسخگو باشند كه چگونه مي‌توان درباره مشروب‌خواري در دوران كودكي، خودكشي و خيلي از رفتار‌هاي غيراخلاقي به راحتي روي آنتن زنده تلويزيون سخن گفت؟! سوال ما اين است كه اين برنامه ناظر ندارد و اگر كسي نظارت مي‌كند چرا حيازدايي به اين سادگي صورت مي‌گيرد؟» انتقاد به عملكرد صداوسيما از اين دست را پيشتر هم شاهد بوديم كه در نهايت منجر به استعفاي سرافراز از مديريت رسانه ملي شد.

 

قاليباف مي‌تواند جلوي فروپاشي را بگيرد

روزنامه رسالت كه زير نظر تيم قاليباف اداره مي‌شود، مدعي است در شرايط بحراني فعلي قاليباف توانايي «عقيم گذاشتن سناريو فروپاشي» را دارد. محسن پيرهادي دبيركل حزب نزديك به قاليباف و مديرمسوول اين روزنامه مي‌نويسد: تشديد تخريب قاليباف، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و شهردار سابق تهران در پي طرح نواصولگرايي از سوي وي و انجام چند سفر استاني و ارايه راهكاري براي خروج از بحران اقتصادي و مديريتي كنوني را بايد در اين چارچوب درك و تحليل كرد. قاليباف به زعم اپوزيسيون خارج‌نشين و برخي رقباي داخلي كسي است كه در عقيم گذاشتن سناريوي فروپاشي نقش كليدي و اساسي مي‌تواند داشته باشد و با كارآمدي و پشتكار خود، شرايط را با كمترين هزينه بهبود بخشد. از اين منظر هدف‌گيري او يعني حمله به كارآمدي.»

نويسنده همچنين به اصلاح‌طلبان توصيه مي‌كند كه اين وضع در بلندمدت به ضرر آنهاست: «البته رقباي داخلي هم اگر از اين وضعيت خوشحال نباشند، ناراضي هم نيستند. گمان مي‌كنند به دست معاندين يك رقيب جدي سياسي را مي‌توانند از صحنه خارج كرده و نواصولگرايي را ناكام كنند. اين رويكرد ناجوانمردانه به رقابت سياسي حتي اگر در كوتاه‌مدت به نفع رقباي اصلاح‌طلب باشد، در بلندمدت به ضرر آنهاست. زيرا واضح است كه اپوزيسيون جز به استفاده ابزاري موقت از اصلاح‌طلبان تند فكر نمي‌كند.»

 

اصلاح‌طلبان نخوانند

روزنامه وطن امروز سرمقاله روز سه‌شنبه خود را با تيتر «اصلاح‌طلبان نخوانند» آغاز كرده بود كه اتفاقا تعمدي در آن وجود داشت تا اين مطلب از سوي اصلاح‌طلبان خوانده شود. عكس اصلي صفحه اول به تصوير بزرگ بن سلمان اختصاص يافته و او را «آقاي اصلاحات» ناميده بودند. آنچه در اين مقاله از اهميت برخوردار است، اين است كه اصلاح‌طلبان مدافعان اصلاحات بن سلمان خوانده مي‌شوند. اما در عين حال هيچ منبع مشخصي براي آنچه نسبت داده شده در متن وجود ندارد. به طور مثال نويسنده مدعي است: «چقدر برايش هورا كشيدند و او را پرچمدار اصلاحات در عربستان ناميدند. نوشتند اگر دنيا همانند عربستان، بن‌سلماني اداره مي‌شد، زودتر به نقطه مطلوب مي‌رسيد! پسر سلمان فرزندان عبدالعزيز و فرزندان فرزندان عبدالعزيز را به بند كشيد تا رقباي خود را از صحنه حذف كند؛ اصلاح‌طلبان در ايران اما برايش هورا كشيدند و نوشتند او در حال مبارزه با فساد است. وقتي نخست‌وزير لبنان را در رياض كتك زدند و بستند و آداب ميهمان‌نوازي عرب كه هيچ، حق نوكري رفيق‌شان حريري را ناديده گرفتند. اصلاح‌طلبان در ايران هرگز شعارهايي مثل جامعه مدني و حقوق‌بشر و جهان‌وطني و گلوباليزيشن و... را در ذهن‌شان مرور نكردند. در عوض اما روي سفر بن‌سلمان به امريكا و ديدارهايش با مديرعامل فيس‌بوك و گوگل و افزايش پهناي باند در عربستان خيمه زدند و به صورت جمهوري اسلامي چنگ كشيدند كه چرا از پسرك اصلاح‌طلب سعودي عقب افتاده است!»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون