• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4216 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲ آبان

گورها فرار كردند محيط زيست تكذيب كرد

گروه اجتماعي|حاشيه‌هاي طرح انتقال 10 راس گورخر ايراني از پارك ملي توران به پارك ملي كوير همچنان ادامه دارد. پيش از اين پنج راس از اين گورخرها در جريان عمليات انتقال تلف شده بودند و ديروز هم خبرگزاري مهر در خبري كوتاه از فرار پنج راس گور‌خر ديگر از قرنطينه خبر داد. اين خبر اما ساعتي بعد از سوي روابط عمومي سازمان حفاظت محيط‌زيست تكذيب شد.

عباسعلي دامنگير، مديركل حفاظت محيط‌زيست سمنان در اين باره گفت: «پنج گورخر بازمانده از انتقال پرحادثه پارك ملي توران به پارك ملي كوير، با موفقيت دوران قرنطينه را به پايان رسانده و وارد فاز اول مرحله رها‌سازي شدند.» به گفته دامنگير پس از انتقال اين‌گونه ارزشمند و گذراندن مراحل نگهداري در قرنطينه، آزمايش‌هاي نهايي و اطمينان از وضعيت سلامت گورخرها با حضور دامپزشكان سازمان محيط زيست انجام گرفت و كارشناسان آنها را در مسير مشخصي از پارك ملي رها‌سازي كردند. او با رد خبر فرار گورها تاكيد كرده براي جلوگيري از وارد شدن استرس به اين‌گونه ارزشمند، تصميم بر اين شد كه درِ سايت باز گذاشته شود تا گورخرها به خواست خود از سايت خارج شوند. طبق مشاهدات و فيلم‌هاي موجود گورخرها به دليل عادت به محل سايت ديشب براي تغذيه مجدد به سايت بازگشتند. دامنگير گفت: هدف از اين طرح از ابتدا رها‌سازي اين‌گونه بود.

همچنين بايد در نظر گرفت كه اين‌گونه وحشي است و بيش از مدت دو هفته نمي‌توان آنها را در قرنطينه نگه داشت زيرا دچار مشكل مي‌شوند.

پيش از اين به دليل تلف شدن پنج گورخر ايراني معاون محيط طبيعي اداره كل حفاظت محيط زيست سمنان از سمت خود بركنار شده بود. اظهارنظرهاي دقيق كارشناسان حيات وحش ظرف روزهاي آينده روشن خواهد كرد كه آيا ادعاي سازمان حفاظت محيط‌زيست درباره برنامه‌ريزي قبلي براي رها‌سازي گورها صحت داشته يا ادعاي خبرگزاري مهر مبني بر فرار آنها. هر چه باشد اين يكي از طرح‌هاي خبرساز سازمان حفاظت محيط زيست است كه تاكنون اجرا شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون