• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4219 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۶ آبان

پيامي براي تهران؟

آيا سفر بنيامين نتانياهو به مسقط به نقش سنتي عماني‌ها در منطقه كه ميانجي‌گري ميان ايران و بازيگراني است كه با تهران ارتباط ندارند، مربوط است؟ پس از انتشار خبر مربوط به سفر بي‌بي به مسقط، رسانه‌هايي چون تايمز اسراييل و نيويورك تايمز در تحليل‌هاي جداگانه تلاش كردند ارتباطي ميان اين سفر و مساله ايران پيدا كنند. نيويورك تايمز در اين باره نوشت: براي بي‌بي توسعه رابطه با عمان مي‌تواند به معناي تعريف كانالي براي ارتباط با تهران باشد. عمان به شكل سنتي به دليل جايگاه ژئواستراتژيكي كه در منطقه دارد، تلاش مي‌كند نقش ميانجي را در برخي از پرونده‌ها بازي كند. اين كشور ميزبان گفت‌وگوهاي مخفي ميان ايران و امريكا در سال 2013 ميلادي بود. گفت‌وگوهايي كه به نوعي نقش جاده صاف‌ كن مذاكرات منتهي به برجام ميان ايران و 1+5 در جولاي 2015 را داشت. نيويورك‌تايمز در ادامه به نقل از يك مقام اسراييلي كه گفته شده در جريان جزييات سفر بي‌بي به مسقط است، نوشته كه اين احتمال وجود دارد كه مسقط به كانالي پشت پرده براي گفت‌وگو با مقام‌هاي ايراني بلكه مقام‌هاي سوري هم تبديل شود. از سوي ديگر عمان رابطه خوبي با حزب‌الله لبنان و حماس در غزه دارد.

تايمز اسراييل در نوشتاري مشترك با آسوشيتدپرس درباره سفر نخست‌وزير رژيم اسراييل به مسقط نوشت: بسياري از كارشناسان مي‌گويند، ميانجي‌گري ميان اسراييل و فلسطين اصلي‌ترين دليل سفر بي‌بي به مسقط بوده اما برخي ديگر اما و اگرهايي به اين تحليل وارد مي‌دانند. يك كارشناس مسائل جهان عرب در اين باره مي‌گويد: اسراييل براي گفت‌وگو با فلسطيني‌ها به ميانجي آن هم ميانجي جديد نياز ندارد. عمان كانال ارتباط با ايران است و سابقه ميانجي‌گري براي ايران را هم در كارنامه خود دارد. در حالي كه سطح نفوذ عمان در پرونده صلح خاورميانه چندان قابل توجه نيست اما رابطه اين كشور با ايران بسيار خوب و قابل تفكر براي بازيگراني چون اسراييل است كه رابطه‌اي با تهران ندارند. عمان هم در پرونده يمن ميانجي ساكت و كاربلدي است و هم پيش از آن نقش ميانجي را ميان دولت اوباما و تهران ايفا كرده بود. از سوي ديگر عماني‌ها در حوزه سياست خارجي مستقل عمل مي‌كنند و به عنوان نمونه هر چند كه عمان يكي از اعضاي شوراي همكاري خليج فارس است اما به طرح اين شورا براي محاصره قطر و البته جنگ يمن نپيوسته است. يك كارشناس مسائل ديگر در اين رابطه مي‌گويد: كشورها هر زمان كه پيامي براي ايران داشته باشند به عمان سفر مي‌كنند. تايمز اسراييل در ادامه به مخالفت اسراييل با حضور نظامي ايران در سوريه اشاره كرده و اين گمانه‌زني را مطرح مي‌كند كه شايد اسراييلي‌ها از طريق عمان به ايران درباره سوريه پيام رسانده‌اند. با اين وجود به نظر مي‌رسد كه اين تحليل چندان دقيق نباشد چراكه روسيه با ايران در سوريه در يك جبهه قرار دارد و در چند سال گذشته از عمر بحران در سوريه، روس‌ها همواره مراقب رابطه ايران و اسراييل در سوريه بوده‌اند و چه بسا كه در موارد متعدد پيام‌هاي تهران به تل‌آويو و برعكس را منتقل كرده‌اند. از سوي ديگر تركيه نيز كه در قالب مذاكرات آستانه در كنار ايران و روسيه حضور دارد نيز مي‌تواند به فراخور زماني و سوژه‌اي، پيامي ميان تهران و تل‌آويو رد و بدل كند.

تايمز اسراييل در ادامه به مساله آغاز تحريم‌هاي ايران در 4 نوامبر برابر با 13 آبان اشاره كرده و مي‌نويسد: ترامپ و نتانياهو تلاش مي‌كنند، ايران را در انزوا قرار دهند و به دنبال اين هستند كه فشارهاي حداكثري سياسي و اقتصادي را بر تهران وارد كنند. عمان يكي از كشورهايي است كه به واسطه رابطه خوبي كه با تهران دارد احتمالا راهي براي عبور از تحريم‌هاي امريكا و حفظ رابطه تجاري با تهران مي‌يابد.

به گزارش اعتماد، در حالي كه ماهيت رابطه ايران و عمان بسياري از تحليلگران را به اين سمت سوق داده كه احتمالا اسراييل اين ‌بار از عمان براي پيام‌رساني به تهران استفاده مي‌كند اما به نظر مي‌رسد، نهايت نقشي كه عمان در اين زمينه مي‌تواند ايفا كند گوش سپردن به سخنان اسراييلي‌ها در انتقاد از ايران باشد. مذاكرات ايران و امريكا در عمان هر چند مخفيانه پيش رفت اما مقام‌هاي سياسي در تهران در دولت‌هاي متفاوت به فراخور پرونده‌هاي روز بين‌المللي(افغانستان و عراق) با امريكا گفت‌وگوهايي مستقيم يا غيرمستقيم داشته‌اند و همواره تاكيد كرده‌اند كه ايران حاضر به رابطه برابر و توامان با احترام متقابل و توجه به منافع با تمام كشورها جز رژيم اسراييل است كه از سوي تهران به رسميت شناخته نمي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون