محسن هاشمي:
دولت و وزارت نفت، مترو را كمك كنند
گروه اجتماعي| محسن هاشمي رييس شوراي شهر تهران در آيين انعقاد قرارداد سازمان بهينهسازي مصرف سوخت و مديريت شهري براي توسعه حمل و نقل ريلي درونشهري تهران و ۸ كلانشهر كشور كه با حضور وزير نفت و شهردار تهران برگزار شد، گفت: در قانوني كه مصوب مجلس شوراي ملي بوده است، شهرداري مسوول تاسيس شركت راهآهن شهري شده و دولت نيز وظيفه پيدا ميكند تا بودجه لازم را براي اين كار اختصاص دهد اما در هيات دولت در آن زمان تصميم گرفته ميشود تا اين شركت بدون گرفتن بودجه از دولت، راهآهن شهري تهران را ايجاد كند. در همين زمان ايشان پيگيري ميكنند تا با بانكها وارد طرحي كه هنوز عنوان TOD بر آن گذاشته نشده بود اقدام به ايجاد ايستگاهها و مترو كنند و در نهايت با وام ۵ميليارد توماني اين اقدام آغاز ميشود و امروز شاهد حضور ۹ شركت و سازمان قطار شهري با بيش از
۴۰ خط راهآهن شهري در ايران هستيم. هاشمي تصريح كرد: در سال ۸۳ كه در متروي تهران فعاليت ميكردم و مهدي (برادرش) در دولت آقاي خاتمي به عنوان مسوول سازمان بهينهسازي مصرف سوخت بود، يارانههايي براي تجهيز حمامهاي روستايي و بخاريها ارايه ميشد. در همان زمان عنوان شد كه ميتوان كاهش مصرف سوخت را با مترو نيز ايجاد كرد و اين ايده زمينههاي انعقاد تفاهمنامه بين شهرداري تهران و سازمان بهينهسازي مصرف سوخت را در سال ۸۳ فراهم كرد و امروز پس از گذشت ۱۴ سال بالاخره شاهد انعقاد قراردادي برمبناي آن تفاهمنامه هستيم. وي ادامه داد: البته از آن تاريخ تاكنون شهرداري تهران هزار و 100 واگن را به چرخه حمل و نقل شهري اضافه كرده اما يارانه دريافت نكرده است و اميدواريم با كمكهاي وزارت نفت در ساخت مترو بتوانيم هرچه بيشتر به اين موضوع بيفزاييم. رييس شوراي شهر تهران گفت: تهران ۱۲ خط مترو به طول ۴۲۵ كيلومتر بايد داشته باشد كه ۴ خط آن اتصال شهر تهران به شهرهاي اقماري را برقرار ميكند. ساير شهرهاي كشور نيز هر كدام حداقل
۳ خط مترو خواهند داشت و مجموع طول خطوط مترو در ۲۰ سال آينده از مرز هزار كيلومتر عبور ميكند و اميدواريم كه تعداد مسافران ما از مرز
۱۵ ميليون سفر در روز عبور كند كه البته باعث صرفهجويي حداقل 10 ميليون ليتر سوخت در روز ميشود. هاشمي همچنين توضيح داد: اگر وزارت نفت در اين زمينه كمكهاي خود را ارايه كند، ميتوان شاهد جديتري شدن كار باشيم و با توجه به قانون حمايت از سامانههاي حمل و نقل ريلي، دولت اجازه دارد ۵۰درصد از هزينههاي شهرداري را تقبل كند البته اين بايد به تكليف قانوني تبديل شود.
رييس شوراي شهر تهران ادامه داد: امروز در تهران خطوط ۶ و ۷ مترو را داريم كه حدود ۹۰درصد عمليات ساختمان آن تكميل شده است اما به دليل نبود تجهيزات نميتوانيم از آنها بهرهبرداري كنيم. خطوط يك و 2 و 4 و 5 مترو با اعزام يك قطار در ۴ تا ۵ دقيقه فعاليت ميكنند اين در حالي است كه سرفاصله حركت قطارها بايد ۲ دقيقه باشد ضمن اينكه خط 3 مترو نيز با ۹ دقيقه فاصله اعزام قطار كار ميكند و اميدواريم با كمك وزارت نفت اين زمان را كاهش داده و قطارها با سرعت بيشتري اعزام شوند.
هاشمي گفت: من از وزارت نفت خواهش ميكنم كه منتظر ورود واگنهاي جديد براي انجام كمك نباشند چراكه مترو براساس تفاهمنامه اوليه حدود هزار واگن را وارد كرده و امروز تعداد سفرها در تهران به حدود يك ميليارد نفر در سال رسيده است و اين امكان وجود دارد كه راستيآزمايي ستاد بهينهسازي مصرف سوخت از هماكنون شروع شود.
وي اظهار داشت: مطلوب آن است كه اين كمك كه مبناي ۱۰ سنت را دارد به صورت تضامين بانكي و نه به صورت نقدي در اختيار شركت قطارهاي شهري قرار گيرد تا سبب شود كه اعتبارات اسنادي اين شركت هرچه سريعتر باز شود تا از هزينههاي جدي كه در شهرها در اين خصوص انجام شده بهتر استفاده شود.