• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4219 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۶ آبان

كتابخانه

اسماعيليان معاصر

اسماعيليان گروهي از شيعيان هستند كه امامت را به اسماعيل، فرزند امام جعفر صادق(ع) ختم مي‌كنند و او را امام هفتم خود مي‌دانند. اينان همزمان با روزگار سامانيان سربرآوردند و سده‌ها با توان بسيار به پراكندن انديشه خويش پرداختند. امروزه از شمارشان كاسته شده است. در ايران بسيار كميابند و در برخي كشورها مانند افغانستان، تاجيكستان، هندوستان، تانزانيا، كنيا و ساير ممالك پراكنده‌اند. چنان‌كه هانري كربن مي‌گويد اسماعيليان پس از سقوط قلعه الموت به دست مغولان و نابودي كتب موجود در آن منابع خود را از دست دادند. اما اسماعيليان مستعلوي كه در دوره فاطميان در مصر مستقر بودند و اكنون بيشتر در هند هستند، منابع دست اول خود را حفظ كرده‌اند، هرچند تمايلي به انتشار آن ندارند. «تاريخ معاصر اسماعيليان» نوشته فرهاد دفتري با ترجمه رحيم غلامي توسط انتشارات «فرزان روز» منتشر شده است.

نيهيليسم غرب

«آسيا در برابر غرب» درباره نيهيليسم نيچه و نتايج تقدير تاريخي بروز غربزدگي جمعي در آسيا است. در بخش انتهايي اين كتاب تمدن‌هاي آسيايي با تفكري فلسفي مورد بحث قرار گرفته است. مرحوم داريوش شايگان در اين كتاب به نقل از داستايفسكي نوشته: «ما روس‌ها همگي نيهيليست هستيم.» . «آسيا در برابر غرب» اگر نگوييم اصلي‌ترين، بي‌ترديد يكي از مهم‌ترين آثار اين فيلسوف معاصر ايراني است. از جمله‌ مهم‌ترين سرفصل‌هاي اين كتاب مي‌توان به نيهيليسم چيست؟ داستايوفسكي و نيهيليسم روس، تقدير تاريخي، ناسيوناليسم، قيام توده‌ها، تفكر بي‌محمل، هنر بي‌جايگاه، ايران و اسلام، جمال حق و نبوغ انسان و ... اشاره كرد. داريوش شايگان در فروردين سال جاري بدرود حيات گفت.

راهنماي «شهريار»

بي‌ترديد هيچ اثري در انديشه سياسي مدرن به اندازه «شهريار» ماكياوللي تاثيرگذار نبوده است.تنها استثنا شايد مانيفست كمونيست ماركس باشد. تا امروز ده‌ها كتاب قطور در تفسير و تشريح ايده‌هايي كه در شهريار آمده است نوشته شده‌اند. اما اين كتاب راهنما مي‌كوشد با تكيه بر چهار موضوع محوري اين كتاب، يعني شر، آزادي، تضاد اجتماعي و امنيت، خواننده را با اصلي‌ترين دغدغه‌هاي ماكياوللي آشنا كند. ميگل وتر نويسنده اين راهنماي خواندن، علاوه بر بازگشايي دشواري‌هاي كتاب شهريار، به خواننده ديدي تاريخي مي‌دهد درباره اينكه در هر دوره‌اي از تاريخ مدرن، شهريار چطور خوانده شده است و الهام‌بخش چه متفكران و نويسندگاني بوده است«راهنماي‌خواندن شهريار ماكياوللي» نوشته ميگل‌وتر با ترجمه محمد ملاعباسي توسط انتشارات ترجمان منتشر شده است.

فراتر از فلسفه

«متافلسفه» به خود فلسفه مي‌انديشد و خواننده را به پاسخ چنين پرسش‌‌هايي نزديك‌‌تر مي‌كند: اينكه اساسا فلسفه چيست و به چه دردي مي‌خورد؟ آيا علم و علوم انساني جديد ما را از فلسفه بي‌نياز نمي‌كنند؟ آيا فلسفه ما را نهايتا به حقيقت مي‌رساند؟ فرق فلسفه خوب و بد چيست؟ آيا تفاوتي ميان فلسفه تحليلي و قاره‌‌اي هست يا خير؟ «درآمدي بر متافلسفه» اولين كتابي است كه به‌طور مستقل به اين پرسش‌‌ها مي‌پردازد. اين كتاب خواننده را با رويكردهاي اصلي به فلسفه، از تحليلي تا قاره‌‌اي، و از سنتي گرفته تا مدرن، آشنا مي‌كند. نويسندگان كتاب بياني شسته و رفته و منظم و آموزشي دارند و مباحث متافلسفه و ديدگاه‌هاي پراكنده اين حوزه را طبقه‌‌بندي و تشريح كرده‌‌اند. «درآمدي بر متافلسفه» نوشته سورن اورگارد، پل گيلبرت و استيون بروود با ترجمه مهدي رعنايي به همت انتشارات ترجمان علوم انساني منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون