نايب رييس هيات مديره اسنپ:
دريافت سهميه سوخت تاكسيهاي اينترنتي مشروط به فعاليت زير نظر شهرداري شده
ژوبين علاق بند؛ نايب رييس هياتمديره اسنپ گفت: «شهرداري بارها اعلام كرده كه تاكسيهاي اينترنتي بايد زيرمجموعه تاكسيراني شوند تا بتوانند سهميه دريافت كنند ولي اين كار براي ما مصداق تعطيل كردن كسب و كار است. ما مانند يك صنف كار ميكنيم و صاحب اتحاديه هستيم. ديگر با اين وجود نيازي به مجوز نداريم. اين استدلال شهرداري نوعي تماميتخواهي است. آنها ميخواهند علاوه بر گرفتن پول از هر خودرو بابت عضويت و مجوز در قيمتهاي ما نيز تغيير ايجاد كنند.»
رييس كارگروه تاكسيهاي اينترنتي اتحاديه كسب و كار فضاي مجازي ادامه داد: «استقبال عمومي مردم و تعداد 2 ميليون سفر اينترنتي در روز نشاندهنده اين است كه اين نوع كسب و كار در تمام لايههاي اجتماعي نفوذ كرده ضمن آنكه هرروز به ميزان فعالين و مشتريان تاكسيهاي اينترنتي اضافه ميشود. پس نياز است براي خودروهايي كه دراين قالب مشغول فعاليت هستند سهميه بنزين مطابق با نرخي كه به ناوگان حمل و نقل عمومي داده ميشود اختصاص يابد.در تاكسيهاي اينترنتي بخشي به عنوان راننده حرفهاي مشغول به كار هستند و بخشي ديگر به عنوان شغل دوم يا سوم فعاليت ميكنند هرچند الان با گذشت چهار سال از آمدن تاكسيهاي اينترنتي و با تعطيل شدن كارخانهها و واحدهاي توليدي خصوصا در شش ماه اخير تعداد افرادي كه در اين مجموعه به صورت دايم كار ميكنند زيادتر شده است.با وجود اين تنوع ما طي نامهاي به ستاد سوخت و شركت پالايش و پخش فرمولي براي اختصاص سهميه به هر خودرو بسته به ميزان مصرف آن در هنگام كار ارايه داديم. روشي كه تاكسيهاي اينترنتي در آن فعاليت ميكنند مبتني بر اطلاعات و دادهها است. ما هر روز ميتوانيم مشخص كنيم كه هر شخص چه مقدار سفر رفته و چقدر سوخت مصرف كرده است و دقيق به شركت پالايش و پخش اعلام كنيم كه اين مقدار سوخت براي حمل و نقل عمومي استفاده شده است تا شركت نيز سوخت مصرف شده را به حساب كارت سوخت راننده واريز كند. حتي ميتوانيم به صورت هفتگي آن را ارايه دهيم. اين روش كاملا بررسي شده و به صورت دقيق است و ميتوان گفت هيچ گونه امكان سوءاستفادهاي وجود ندارد.»
وي افزود: «شركت پالايش و پخش تعامل خوبي با ما داشته است اما برخي سعي دارند از اين آب گلآلود ماهي بگيرند. متاسفانه ما در چند روز اخير پالسهاي خوبي از وزارت كشور و شهرداري نگرفتهايم.اين دو نهاد همواره به دنبال اين بودند كه ما زير نظر آنها فعاليت كنيم. شهرداري بارها اعلام كرد كه تاكسيهاي اينترنتي بايد زيرمجموعه تاكسيراني شوند تا بتوانند سهميه دريافت كنند ولي اين كار براي ما عين تعطيل كردن كسب و كار است. آنها ميخواهند علاوه بر گرفتن پول از هر خودرو بابت عضويت و مجوز در قيمتهاي ما نيز تغييرات ايجاد كنند.علت استقبال مردم از اين كسب و كار قيمتهاي پايين است كه تاكسيراني آن را قبول ندارد. سازمان تاكسيراني 70 هزار عضو در تهران دارد كه اگر آنها را بتواند مديريت كند ميتوانند ارزش افزوده زيادي ايجاد كنند. در حالي كه در تاكسيهاي اينترنتي اين ارزش افزوده وجود ندارد.»
علاقبند گفت: «در مجموعه اسنپ بيش از يك ميليون نفر راننده در كشور وجود دارد و بنا بر آمار اتحاديه 700 هزار نفر به صورت دايم مشغول فعاليت هستند كه علاوه بر آنها 15 هزار خانم سرپرست خانوار نيز فعاليت ميكنند. تاكسيهاي اينترنتي مسافركشهاي شخصي را سامان دادند. ضمن آنكه درآمد آنها نيز افزايش پيدا كرده است. امروز معاش سه ميليون نفر به اين گونه كسب و كار بستگي دارد و نميتوان آنها را از چرخه اجتماعي و اقتصادي كشور حذف كرد. فقط در مجموعه اسنپ 1500 نفر به عنوان پشتيباني در حال كار هستند و كدنويسي تمام برنامههاي ما توسط جوانان نخبه ايراني كه در دانشگاههاي كشور تحصيل كردهاند انجام ميشود. همين عامل باعث شده امروز تاكسي اينترنتي ما نسبت به ساير كشورها چيزي كم نداشته باشد. اينكه گفته ميشود برنامه اسنپ از خارج از كشور آمده كاملا غلط است و تمام كدنويسي آن از صفر تا صد توسط همين جوانان صورت گرفته است كه امروز با بحث سهميهبندي سوخت فعاليت آنها به خطر افتاده است.» ايلنا